söndag 15 augusti 2010

Mot Kullaberg, del 2 av resa på västkusten i Skåne

Efter besöket i Outletbutiken i Höganäs fortsatte vi mot Mölle,

hit vallfärdar turister för att njuta, antingen som båtturist eller på något av pensionaten som ligger på sluttningen av Kullaberg.




Fast vi är inne i Augusti månad så var det många turister ifrån Norge, Danmark och Tyskland.

Här är så annorlunda mot våra andra hamnar, husen ligger så fint på sluttningen ner mot vattnet.

Efter liten rundvandring i Mölle tog vi sikte på Kullaberg, det enda riktiga berget i Skåne.



När vi kört halvägs upp, kan man titta ner mot Mölles hamn,

väl uppe möts man av en helt annan natur en den vi är vana vid, här är det stup och berg i dagen.

Utsikt mot Skälderviken, man anar land långt bort.

Sjövägen är ett sätt att beskåda Kullen på. Klicka på bilderna.

Kullens fyr.

Utsikt från Kullens spets.

Här syns det att vi står högt, båtarna är små pluttar därute.

Långt därnere ligger en sommarstuga helt avskilt i från turismen. Klicka!


Det började bli sent på em. men vi tog oss ändå till det lilla samhället Arild.

Här var det ganska dött, folk hade lämnat sina små sommarhus för i år.


Men det hindrade inte oss, vi snirklade lite runt i de små gatorna med de små underbara husen.

Grönt är skönt, ja det passar här i allra högsta grad.

I Arild har man också byggt upp på sluttningarna, huset där uppe har tyrolerstil,
kanske inte så vanligt.

Ni ser, öde men så charmigt.


Nu var det dags att vända och börja hemfärden. Det blev en lång dag, men jättehärlig.

Idag söndag blir det vila hela dagen, vi var på en trevlig fest igår och det blev väldigt sent.
Vädret är lite ostabilt idag, men igår kväll öppnade himlen sig, vi hade skyfall i flera timmar vilket ställde till det för många.
Jag önskar en skön fortsättning på helgen

16 kommentarer:

  1. Oj, vilken nostalgi. Mina föräldrar har i två olika omgångar bott i Mölle. Två somrar hade vi en rullande glasskiosk nere vid hamnen och en sommaar hjälpte jag till där. Det var roligt.
    Vårt hus låg om hörnet till vänster och som tyvärr mina föräldrar sålde och flyttade till Helsingborg.
    När vi är i Skåne och besöker mina syskon blir det alltid en utflykt till Mölle.
    Jättefina kort du har tagit. Jag har suttit en lång stund och klickat och beundrat. När jag har beskrivit och visat bilder på Mölle och Kullaberg för vänner och barnbarn - ser inte ut som i Sverige, är det flera som sagt.
    Ja, vi har mycket fint i vårt land.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  2. Det är fantastiskt vackert i Kullaberg. Vilka fina bilder!

    Ja visst regnade det något så otroligt igår. Gräsmattan blev ju glad i alla fall...

    SvaraRadera
  3. Tack Viola, så kul att du fick lite nostalgibilder. Där är helt underbart där uppe i Kullabygden.
    Men vad synd att dina föräldrar sålt suck...
    Tänk att få ha det idag, vilken guldgruva.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  4. Tack Petra,fina bilder blir det lätt med så vackra motiv :)

    Jag trodde aldrig det skulle sluta att regna igår, vi var på fest hos kompisar, satt i deras uterum, vattendropparna smattrade så vi hörde knappt vad som sades.
    Nu skiner solen igen, skönt.

    SvaraRadera
  5. SKÅNE ÄR SÅÅ VACKERT!!!
    Tack för alla underbara bilder från Mölle (har speciella minnen från Grand i Mölle...), Kullen och Arild. Min man är från Helsingborg, så vi har varit i de krokarna då och då!
    Ha en bra vecka, kram, Monica

    SvaraRadera
  6. Tack Monica, jag tror det är en av de bästa platserna i Skåne, just för att det skiljer sig så ifrån det övriga S.
    Min man och jag har också speciella minnen härifrån, uppe på Kullaberg, så det är lite nostalgit att komma hit.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  7. Alltså du, jag fascineras över hur omväxlande det är där nere i Skåne. Och så gläder jag mig över att det tycks finnas en uppsjö av små, pittoreska orter, där tiden verkar ha stått stilla. Må vara, att de numera kanske mestadels är dyra sommarresidens för besuttet folk, men det är ändå trevligt att alla dessa små hus bevaras, till glädje för många fler än de som har förmånen att få bo i dem.

    Jag stannade upp en extra stund vid den där lilla stugan som står där helt ensam på den branta, bergiga stranden. Hur i jösse namn tar folket sig dit?! Det syns ju inte någon väg på din bild, så man antar att det är apostlahästarna som gäller.

    Tyrolervillan ser ju pampig ut med sin högt belägna placering, men jag tycker inte att byggnadsstilen hör hemma på ett ställe som Arild. Ja, inte någonstans på våra breddgrader egentligen. T.o.m. i lilla Mariehamn finns det ett par hus med samma typiskt alpina utseende och de känns malplacerade.

    Idag ska jag f.ö. pilla ner dina frön i en påse och få iväg dem på posten. Det blir inget halvkilo, men den ringa mängden till trots är de ju många! Hoppas verkligen de kommer att gro och frodas hemma hos dig och C :oD

    Jag har ännu inte sått fröna jag fick av dig; håller fortfarande på och funderar på vilka platser som blir lämpligaste - eller om jag rentav behöver ta upp ett nytt odlingsrum speciellt för dem.

    SvaraRadera
  8. Hej N, jag vet inte heller hur de tar sig till sitt lilla hus men det finns nog en liten stig nere vid havet någonstans.
    Nu känns det som om hösten står och knackar på, det är grått och blåsigt ute.
    Spännande med dina frön, jag har bestämt att så dem i krukor så jag har kontroll på dem. Det ska jag även göra med lite andra frön som jag samlat in. Hade varit tråkigt i fall skyffeljärnet råkat skyffla väck dem.

    SvaraRadera
  9. Mölle by the sea, dit skulle jag mycket väl kunna tänka mig att styra kosan och leva latmansliv på pensionat några dagar. Kanske inte mitt under turistsäsongen utan när det är lite lugnare runtikring.

    SvaraRadera
  10. Kullaberg och däromkring har vi kvar att besöka. Det var väl där Kullamannen i teve höll till! Jisses, så spännande det var, filmen alltså. Så dit ska jag, så småningom... Vi var på svamputflykt, med magert resultat, soppor fick vi tag på iaf.
    Hulda

    SvaraRadera
  11. Jag håller med dig Cici, det hade inte varit helt fel. Kanske något att önska som present.

    SvaraRadera
  12. Ja Hulda det var här Kullamannen höll till.
    Svamputflykter är mysigt, hittar man fina ex av soppor så är svampsoppan räddad

    SvaraRadera
  13. Du har somn vanligt fångat Skåne i dina fina bilder. Jag som "halvskåning" får aldrig nog...=)

    SvaraRadera
  14. Tack Annamon, jag gör så gott jag kan, att sätta Skåne på turistkartan. Man behöver inte åka så långt för att se vackra städer eller byar.

    SvaraRadera
  15. När jag läser och ser dina fina bilder kommer jag att tänka på TV-serien "Kullamannen" som sändes i slutet av 60-talet. Minns att jag tyckte det var riktigt spännande och bitvis otäckt. Viss var det en skurk som hette Doktor Miller?

    SvaraRadera
  16. Välkommen till min blogg Göran. Nu skäms jag, minns inte vad skurken hette. Det var nog mest mina barn som hade koll på det, fast jag satt och tittade med dem från och till.

    SvaraRadera