måndag 2 augusti 2010

Dalby stenbrott ett bad för vågliga

Äntligen kunde vi plocka de första tomaterna. De växer på friland, jag vet inte vilka sorter det är, det visste inte han som sålde plantorna heller. Men det har mindre betydelse för smaken var det inget fel på.
Jag satte tio plantor så det skall väl bli en ganska god skörd.



För någon vecka sedan var vi på ett badställe som är välbesökt, främst av ungdomar i från Malmö, Dalby stenbrott.

Ett gammalt stenbrott som nu är vattenfyllt, med höga "klippor" runt om.

Här hoppar de hej vilt ner i från kanterna, jag skulle aldrig i mitt liv våga. Det hände en olycka för en tid sedan då en pojke inte tog språnget ut ordentligt utan hamnde på nederkanten och skadade sig.

Ni ser plasket, en som precis hoppat. Klicka på bilden så ser man lite bättre.


Man kan gå runt stenbrottet, det är väldigt vackert. Vi är ju mest vana vid sandstränder så jag förstår att det lockar en del.

Här tar en kille ett språng ut, det är ungerfär 13m ner till vattnet. Klicka.


Ovanför brottet ser man milsvis bort. I den här delen av Skåne tillbringar vi väldigt mycket tid, här finns en del svamp, björnbär och lite andra godsaker att ta med sig hem.

Nu befinner vi oss vid en snällare sjö, Sövdesjön. Ett favorit tillhåll för oss, här finns ett fint musteri där vi handlar äpplemust och glögg, fin kallpressad rapsolja och fina kryddor.
Dessutom har de en amfiteater dit det kommer många av våra folkkära artister. Flotten på bild, den brukar ta med gäster som festar ombord.

I en annan vik av sjön är det perfekt att intaga sin medhavda picknick, så även denna dag.

Det finns till och med ordentliga bord och stolar för ändamålet. Detta är den lilla fiskehamnen i Sövde, här kan man köpa rökt fisk vissa dagar. Vill man fiska går det att hyra båt här.
Som vanligt så tickar klockan mot midnatt, så det är dags att säga godnatt.

10 kommentarer:

  1. Åh, det väcker gamla minnen från den tiden vi bodde i Lund. Då körde vi ibland ut till det gamla stenbrottet mellan Lund och Dalby.
    Jag har badat där också, dock utan att dyka... Men jag såg livs levande kräftor där!
    Roligt att se dina bilder!
    Jag har en gammal film från c:a 1946, där mina föräldrar, systrar och jag fiskar i Sövdesjön...
    Antikkramar, Monica

    SvaraRadera
  2. Vilket underbart stenbrott! :-) Jag skulle nte tveka en sekund, utan hoppa i! Det var vackert även vid den andra sjön, flotten var ju smart. Brukar du se det engelska trädgårds/matprogrammet på 1:an el 2:an tidigt på måndag kvällar? Där lagade dom underbara tomater igår :-) Ha en bra tisdag!

    SvaraRadera
  3. Hej Monica,visst är det vackert där vid stenbrottet, inte visste jag det fanns kräftor där.
    Vid Sövdesjön är det många som fiskar, tydligen en fiskrik sjö, eftersom det finns rökeri där. Roligt du gillar bilderna.
    Det sammma, ha en skön dag

    SvaraRadera
  4. Hej Fru Venus, jag tro säkert att du hade hoppat i utan tvekan efter vad jag läst är du en baddare på att simma och dyka :)
    Nej, jag tittar inte på det programmet, kanske jag skulle?
    Ha en skön dag.

    SvaraRadera
  5. Hu! Aldrig på tiden att jag skulle hoppa i från tretton meters höjd. Inte från tre ens, om jag ska vara ärlig. Dessutom har jag två bekanta som varit med om s.k. dykolyckor och sluppit undan med bara förskräckelsen. Den ena dök på för grunt vatten och tog i botten, den andra dök rätt i en s.k. sjunkstock och skadade nacken svårt. Dykning är inget att leka med, inte ens på kända vatten, eftersom det kan finnas saker flytande under vattnet som inte fanns där förut. Men visst är det storslaget där vid det nedlagda stenbrottet, det håller jag med om.

    I år har jag inga tomater alls och det blir inte heller några igen förrän jag fått till stånd antingen ett riktigt växthus eller åtminstone någon form av "tomathus". Tidigare år har jag nog fått mycket tomater, men merparten av dem har aldrig hunnit mogna fullt ut och jag är inte så där överdrivet förtjust i sådana som är gröna. Din första skörd ser ju prima ut och jag kan för mitt inre känna både hur det doftar och smakar. Solmogna, nyplockade tomater är mumma det :oD

    Det har regnat ordentligt här, men f.n. är det uppehåll. Dagsprogrammet innefattar ett försök att skruva fast de löshängande terrassribborna och såga av de t.v. för långa ändorna. Mycket mer än så blir det knappast gjort idag.

    SvaraRadera
  6. Jag håller med, det är livsfarligt med dyk,
    Tomaterna hinner precis mogna av innan hösten sluter sig här nere. Men jag skulle vilja ha ett liiitet växthus, men där säger C stopp.
    Tur är väl det kanske, det går ju inte att ställa ett sådant på tomten bara så där, helst ska det ha en egen hörna. Vi har inga lediga hörn längre.
    Ikväll ska jag träffa ett gäng körtjejer, vi ska ut på Grekiska restaurangen. Kul.

    SvaraRadera
  7. Äh, vilken surputte C är ;o) Ett liiitet växthus, kanske ett sexkantigt, får ni väl plats med någonstans? Tänk så mycket glädje ni skulle ha av det :o)

    Hoppas du får en riktigt trevlig kväll. Grekisk mat är gott! Men retsina är jag inte särskilt förtjust i. Det smakar som något man använder för att göra rent bilmotorer med.

    Ribbskruvningen är färdig. Nu återstår sågningen, för jag blev avbruten av en bekant som kom förbi på fika.

    SvaraRadera
  8. Trevligt när det dyker upp bekanta sådär.
    Jag dricker endast vitt vin, får huvudvärk av det röda. Retsina hoppar jag definitivt, har smakat.
    Ska bearbeta C lite till :)

    SvaraRadera
  9. Här får du ett tungt C-argument: Om ni sätter upp ett litet växthus får nu ju på köpet ett litet lusthus! Tänk, så mysigt att kunna sitta därinne och fika eller dricka ett glas med något gott under tidiga vårar eller långt ut på hösten ;o) Och ett växthus behöver ju ingalunda vara fyrkantigt!

    Det blev inte mycket mera gjort idag, för sen kom middagsmatlagningen emellan. Ja, ja, det blev en sån dag, och det får jag väl bara lov att acceptera.

    Jag har förtvivlat försökt få ihop lite fler utblommade vallmo för min frösamling åt dig, men det är tutto finito. Den lilla, lilla mängd det blir är snart på väg till dig med posten. Lite till måste de sist plockade fröhusen torka innan de släpper från sig sina frön. Men sen!

    SvaraRadera
  10. Snälla du det argumentet har jag kört i flera år. Han nästan gav med sig vid ett tillfälle, men icke. Vi har tom tittat på ett åttakantigt, jag tror att det är för stort projekt, det är lite andra saker som går före.
    Det ska bli spännande och se ifall jag kan få fröna att bli blommor.
    Nu ska jag gå och "sussa" efter en trevlig kväll hos "Greken" där vi åt god mat och ett glas vin.
    Natti

    SvaraRadera