torsdag 5 augusti 2010

Lite av varje ifrån gårdsbutiken

Egentligen skulle vi åka till Båstad idag, men enligt SMHI så var det dåligt väder i den delen av Skåne idag. Natten till idag fick vi massor av blöta, på morgonen var det fortfarande lite mulet.

Det var läge för lite inomhusgöra, den första omgången torkade blommor hamnade i en kruka på köksbordet, de andra som hänger på tork skall bliva kransar så småningom.

C och jag körde till vår gårdsbutik, det blev en del godsaker att ta med hem. Gurkor nyskördade, dill, pepparot, blomkål, potatis mm.
Gurkorna skrubbades meddetsamma och lades i saltvatten och skall stå så över natten.

Jag ville göra något nytt till dessert idag, hade plockat lite klarbär, kokte dem i lite vatten tills kärnorna blottades.


Sedan passerade jag dem riktigt noga, så mycket av fruktköttet kom med i saften.


Jag skalade och klyftade tre fasta äpplen och lade in kastrull, slog den passerade saften över och kokte sakta tills äpplena var lagom mjuka.

Sockrade och redde av så det blev en lagom fast kompott.


Köttbullar hör till det tråkigaste jag vet att tillaga, ändå är det så gott när det är färdigt.


Supergoda blev de idag, några blir dagens middag resten hamnar i picknicken nästa gång vi far iväg.

Ja, tallriken är fylld med nyplockad potatis, nyskördad blomkål och morötter, samt mina egna tomater, mmmmm.

Desserten, den nylagade klarbärskompotten och en kula glass.


Det märks på blommorna att det är svalare ute, efter en upprensning ser der betydligt friskare ut än när det var så himla varmt.

C har nu gjort rent alla plattor med tryckluftssprutan, de är så fina nu så länge det varar.
Krukorna har fått nya blommor, "bollkryss" de gamla såg förfärliga ut.

Nu har mina vita flox också börjat att blomma, de lyser upp så fint i rabatterna nu när kvällarna blir kortare.

Det blev en kvällstur på cykeln för min del, C var och hälsade på sin mamma under tiden.
När jag kom ner till Ön, anlände den här fina segelbåten, det är inte ofta det kommer så vackra båtar.

Den lade till för natten, hela båten var full med ungdomar, dialekten skvallrade att det var Göteborgare.

Längst ut på piren fiskade många,
på dykarskolan var det också full aktivitet.

Jag cyklade vidare på den fina cykelvägen hemåt,

rundar Ön och siktar in mig på kvällskaffet hemma på altanen.

God kväll, alla.


8 kommentarer:

  1. Fina bilder från ett Malmö jag aldrig sett, trots att jag är född i Malmö!
    Maten ser helt underbart god ut!!!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Tack, Monica. Ner till Ön kanske man inte kommer i första hand som besökare i Malmö. Det är inte så konstigt att du inte varit där, det är ju så längesedan du flyttade i från Malmö.
    Maten var god, de nya grönsakerna behöver inte krånglas till.
    Ha en skön fredag

    SvaraRadera
  3. Jominsann, regnet har gjort nytta även här! Det märks på allt och allra mest på gräsmattan. Den växer så det knakar och tillväxten minskar förstås inte av att jag dagen före det kom massor med vatten spred ut Algomin gräsmattegödsel ;o)

    Storligen imponerad av att du orkat ställa dig och steka köttbullar den här årstiden! Blotta tanken på det gör mig matt; här har det blivit sallader till middag de senaste dagarna, antingen med fullkornspasta eller -couscous som stomme.

    Idag blir det brödbak igen. Det var ett tag sedan sist, men nu är det tomt i frysen plus att jag måste baka rostbröd till nästa veckosluts kräftskiva. Plockade fram min dinkelsur från kylen igår och gav den lite mera mat och en tesked turkisk yoghurt. Hej, vad glad den blev! Den bubblar som en isländsk lavasjö denna morgon, rötmånaden till trots :oD

    Hälsa C och ha ett skönt veckoslut med mycket fotvila men måttligt mycket hushållsgöromål!

    SvaraRadera
  4. Hej N, baka skall jag göra så småningom, det har jag inte lust till just nu. Fick slänga allt brödet som bakades med det där hemska JÄSMEDLET jag visade i bloggen. Totalt värdelöst. Det finns inga genvägar till lyckade resultat.
    Jag vilar jättemycket mellan varven, har varit och lånat hem 3 böcker ifrån bilioteket.
    Lycka till med bakningen

    SvaraRadera
  5. Dina gurkor påminde mig om Vichygurkor som jag alltid lade in på sensommaren, så goda! Stora Krysantemer är höst för mig, så jag hoppas att det tar en stund innan jag behöver byta ut mina pelargoner - som blommar som bäst nu :-) Din cykeltur ser trevlig ut, lurar bilden mig eller är det inte så mycket backar? Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  6. Hej Fru Venus, lägga in gurkor är ett måste, ialla fall för oss. Vad vore pastejen utan gurka. Ja visst är det lite höst med krysantemer, men det fanns inget annat att köpa.
    Det är bara några mindre backar på min 1 mil långa cykeltur, som tur är.
    Hoppas din dag blir fin.

    SvaraRadera
  7. Saltgurkor är ett måste, men jag köper dom i burk. Har aldrig provat att lägga in själv.

    Ska jag laga till färs uppe på spisen får det bli pannbiffar, köttbullar blir det så osigt utav så dom steker jag i ugn. Alltid färs av älg, förstås.

    SvaraRadera
  8. Hej Cici, jag lägger bara dom i salt över natten, sedan lägges det i ättika,socker och kryddor. Vi gillar bäst ättiksgurkor, men hemma fanns det alltid saltgurkor.
    Ja naturligtvis kan du laga på älg, men vi för nöja oss med ox och skinkfärs, helst blandat.

    SvaraRadera