fredag 6 augusti 2010

Bobygge

Mina gurkor har legat i saltlag över natten, så i morse skivades de och varvades med krondill, socker, gula senapsfrön, bruna senapsfrön, pepparrot och över alltihopa ättikssprit.

Efter någon dag har gurkorna saftat av sig så burkarna blir fulla med spad.


På eftermiddagen satt vi på altanen och fikade, plötsligt hör jag ett surrande. En geting eller vad det nu är kom fullastad med virke till sitt bobygge. Han hade valt den blå krukan på bild.


Helt sonika flög den in i dräneringshålet med sitt blad som han skulle bygga med.


Jag fattar inte hur han får till det där inne bland jord och rötter.


Jag satt och väntade, efter en liten stund kom han ut som ett skott, flög iväg och hämtade nytt blad, in och ut osv. Lite senare såg jag att det var mer än en som höll till i krukan, den andre flög ner med bomaterialet ovanifrån.
I morgon skall jag vattna mina blommor undrar vad som händer då.


Nu skall jag gå och läsa min lånade bok, Hypnotisören av Lars Kepler
God kväll

17 kommentarer:

  1. Men vilket korkat ställe att bygga på! Gissar att de kommer att bli lite irriterade när syndafloden plötsligt väller ner över dem ;o)

    Det där med vitfjärilarna är förresten ett bestyr. Fortsättningsvis är jag för sjutton gubbar inte helt säker på sorterna jag fotat ... Det enda jag tror mig vara hyfsat säker på är att det inte är rapsfjäril :o/

    Ser ut att bli en fin sensommardag idag igen, så det blir väl kanske lite småplock i trädgården, men annars en helt planlös lördag. Jag borde egentligen följa ditt exempel och lägga in lite gurkor, men eftersom jag inte har något bra svalförråd där jag kan förvara större mängder är det inte stor vits. Ibland gör jag en endaste burk, som ryms i kylen, men jag struntar nog i det i år.

    SvaraRadera
  2. Hej N, väntar på yngste, skall hjälpa honom på loppis en stund.
    Jag är lyckligt lottad med källare som går att förvara mina gurkor och lingon i.
    Det ska bli spännande att se vad som händer när jag vattnar idag, får kanske ta skydd :)

    SvaraRadera
  3. jag gillar inte getingar ..... men man kan förundras över valet av bygge.. och du jag smyger in och lånar mig en burk av dina gurkor :) mums

    SvaraRadera
  4. Tror du att du klarar loppisen utan att göra egna fynd..?

    Själv står jag med ena benet i arbetsbrallorna. Ska ut och gräva upp en vansinnig mängd frösådd purpurklätt; ett "ogräs" som ska bort från min störst rabatt. Hu, så jag ångrar att jag någonsin planterade den sorten ...

    Hälsa "lillen"! ;o)

    SvaraRadera
  5. Jag ser fram emot ett uttalande om boken. Jag har själv tänkt läsa den, men inte hunnit än.
    Åhh, hemmagjord gurka är något av det bästa som finns.

    SvaraRadera
  6. Hej Susanne, ja de där flygfäna är påhittiga.
    Jag blundar när du smyger in.

    SvaraRadera
  7. Ja du N, nästan klarade jag det, fick med mig hem en oval kopparbytta a´10 kr. Skall ha tallris iden framåt jul.
    Jag jagar också purpurklätt, de är fina men jag vill ha dem på ett särskilt ställe men de dyker upp lite varstans. Men de är enkla att ta bort.

    SvaraRadera
  8. Det där är nog ingen geting. Det är ett bi. Ett så kallat solitärbi. Tror jag.
    Sticks inte eller är elakt på annat sätt.
    Mycket nyttiga varelser som vi skall vara rädda om.
    Man kan faktiskt sätta upp holkar åt dem.
    Googla på solitärbin.

    SvaraRadera
  9. Hej Camilla, jag skall tala om sedan hur bra eller dålig den är, har bara kommit 5 kapitel iden (hypnotisören).
    Gurka är så enkelt att göra och blir så gott.
    Jag skall lägga in en omgång hela också, men på lite annorlunda sätt.

    SvaraRadera
  10. Väkommen till min blogg Motvalls gubbe, tack för upplysningen, det var snällt av dig. Jag skall Googla på solitärbin så snart tillfälle ges.
    Man lär så länge man lever,

    SvaraRadera
  11. Ja, getingar är väl inte så trevligt att ha inpå sig på uteplatsen, så låt oss hoppas, att det är ett solitärbi...
    Dina gurkor ser jätttegoda ut! Menar du, att du lägger sockret blandgurkorna och slår ättikslag utan socker över? Det sättet har jag aldrig hört talas om förut!
    Ha det så bra!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  12. Jodå Monica, det är lugnt, det är ett solitärbi. Ett bi som kallas bladskärarbi. Sådana ska man försöka få så många som möjligt av i trädgården för de pollinerar växterna och gör så att det blir mer frukt och bär.
    Helt ofarliga även för biallergiker.

    SvaraRadera
  13. Ja, jag varvar gurkor socker, dill, kryddor och sedan slår jag på ättikssprit. Det receptet har stått på ättiksflaskan i många år. "Mor Olssons ättiksgurka."
    Man behöver inte stå och koka lag, vilket jag tycker är skönt att slippa.

    2 kg gurka, 2msk senapsfrön gula, 2 msk senapsfrön bruna, 1 kg socker, 2,5 dl ättikssprit, sedan lägger jag några tunna pepparrotsbitar i, ibland ett svart vinbärsblad.
    OBS!
    Borsta gurkorna ordentligt.
    Gurkorna ska ligga i 1,5 dl salt till det vatten som täcker gurkorna i ett dygn först.

    SvaraRadera
  14. Tack Motvalls gubbe, jag berättade för maken, vi ska se ifall vi kan skaffa holkar.
    Det ska vi även till våra humlor.

    SvaraRadera
  15. Sånt värmer att höra Monkan. Visste du att vi har lyckats utrota 15 arter av solitärbin i Sverige?

    SvaraRadera
  16. Nej, men jag har märkt att det är katastrof över huvudtaget med bina. I år har vi knappt sett till några bin, humlorna får jobba hårt så det blir frukt och bär. Detsamma gäller fjärilar, jag satte två fjärilsbuskar för några år sedan, vi har dessutom många lavendel och andra blommor som ska dra till sig fjäril, men i år har det bara varit kålfjärilar i trädgården, :(

    SvaraRadera
  17. Oj, vad glad jag blev, välkommen som följare på min, Bild och dagboksblogg Motvalls gubbe.
    Hoppas du kan finna något intressant att läsa eller titta på här.
    Monkan

    SvaraRadera