torsdag 2 september 2010

På stan med arbetskompis och lille Valter

Lite då och då träffar jag några av mina gamla arbetskompisar, idag ska det bli långpromenad och fika på stan. Lille Valter ska bara klädas på sedan bär det iväg.

Han är 9 månader och har hela livet framför sig.

Vi går igenom en av våra stora parker, solen skiner och det är 20 grader varmt. Härligt.

På Davidshallstorg finns det gått om fikaställen med uteserveringar. Ett mysigt litet torg.

Det gamla polishuset i bakgrunden, och utspridda bord och stolar på torget, här är det lugnt och skönt.

Lite varstans i Malmö finns det sådana här frukt och bärförsäljare,

Kantarellberg, det är väl det närmsta jag kommer kantareller i år verkar det som. Har inte haft någon svamplycka i skogen, det är alldeles för torrt :(

Detsamma gäller lingon. Det är dags nu att köpa och koka in.

Vi har fikat en gång, och gått väldigt långt och tittat runt i butiker och skyltfönster. Nu är det dags förfika nr två, lille Valter ska äta middag. Vi ska naturligtvis dricka kaffe men denna gången blir det inomhus på ett jättefint fik i södra delen av Malmö.


"Undrar vad det blir till middag,"

" en liten grimas blir säkert fint på fotot"

" vilken tid det tar, jag är hungrig"

" ser ni inte det, " bordet är nog lite hårdsmält.

" ÄNTLIGEN"

Nu är Valter mätt och belåten, även vi , för fiket firade ett år och det bjöds på prinsesstårta och konfekt till kaffet.
Så var det dags att tänka på den långa vägen hem, det blev en rejäl promenad och en trevlig dag .


På kvällen skulle jag iväg och sjunga, det var första gången för i höst, så nu är vardagen återställd till gamla vanor.
Trevligt var det att möta körkompisrna, det är ett härligt gäng, som är lätta att umgås med.
Nu skall jag gå ut i det fina vädret som vi fått även idag.

16 kommentarer:

  1. Vilket vackert väder och VILKET kantarellberg!! De gånger vi lagat kantareller i höst har jag faktiskt köpt dom, lite snopet :-( Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Visst är det snopet Fru Venus, att behöva köpa när man är van att plocka.
    Men ser man till bensinpriset så är det mer lönt att köpa, vi måste köra 15 mil för att komma till större skog. :)

    SvaraRadera
  3. En riktigt mysig dag med lille Valter, verkar ni ha haft! Jag förmodar, att Valter är ett barnbarn?
    Man skulle nog ta sig en promenad i Malmö snart... det ser så inbjudande ut med uteserveringar och grönsaksstånd!
    Frågade du var de plockat kantarellerna?
    Trevlig torsdagskväll!
    Monica

    SvaraRadera
  4. Hej
    Valter är allt en liten kul kille....ser finurlig ut. ha ha.....vilket café var det förresten som firade ett år?

    SvaraRadera
  5. Stackars lille Valter, som fick tugga på bordet när maten dröjde. hihi... Vi besökte Pildammsparken i somras, och nog är dammen större än den i Hyde Park?
    Hulda

    SvaraRadera
  6. Hej Monica, nej Valter är min arbetskamrats lille son, han är supergo.
    Ibland är det riktigt roligt att gå på stan, nu hade vinterkläder och skor börjat att fylla butikerna.
    Nej du, jag frågade inte, men förmodligen kommer de ifrån Värmland, Västmanland eller Närke, där har det kommit mycket regn vet jag.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  7. Hej igen grabben. Visst ser han lurig ut Valter.
    Det var Mormors bageri, jättefint är där. De har ett kafé i Lund också.

    SvaraRadera
  8. Hej Hulda jag har inte varit i Hyde Park så jag kan inte uttala mig. Men våran damm är fin.
    Den lille killen är ett riktigt charmtroll
    Ha en skön kväll

    SvaraRadera
  9. Vilken go unge och vilken härlig dag ni verkar haft. Vad gäller kantareller så får ni ta en tur till värmland för här svämmar det över av gulingar och trattisar också. Det blir en dyr svamp förstås, att åka ända hit.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Hej Tant Björn, ja det skulle vara kul att åka upp och plocka. Vi har plockat mycket i Dalarna, Gästrikland och Västmanland förr om åren, men nu har vi inte varit uppe på ett par år. Vi får se om vi kommer iväg på en tur.

    SvaraRadera
  11. Hej i stugan.
    Ser på alla dina fina bilder från Malmö.
    Har varit där en gång. För minst 100 år sen...
    Hade en bekant i Köpenhamn jag skulle hälsa på.
    Har även lagt mig som följare hos dig nu.
    Alltid spännande med nya namn på besökslistan.

    Får en längtan efter ett riktigt torg med försäljning av frukt, grönt och blommor. Finns inte här. Saknar det faktiskt.
    Blev så sugen på lingonsylt när jag såg alla lingon så det blir nog en tur ut i skogen snart. Då blir det att slåss med hjortelusa, eller älgflugan som den heter på svenska. En otäck liten gynnare det.

    Så söt han var lille Valter. Hoppas han inte fick vänta så länge på maten, för bord är inte gott ska jag säga...

    Nu ska jag hämta ett par strumpor, ta på mig en tröja och så krypa ner under en filt i soffan... Fryser...
    Var 4 plus i morse och nu är 10,7 plus...
    Hösten är nog här.

    Ha det gott min vän.
    Kramen Synnöve.

    SvaraRadera
  12. Hei Monkan !
    Takk for hyggelig kommentar inne på min blogg:) Alltid like trivelig:)

    Så fine bilder du har tatt i dag:) Valter ser ut som en liten gullunge, og byen du bor i, ser herlig ut:)
    Liker sånne bilder:)

    Ha en fin kveld og korøvelse:)
    Klem fra Berit.

    SvaraRadera
  13. Vilken härlig krabat, den lille Valter. Man blir glad bara av att se på honom :oD En sån salig tur att man har passerat sitt bäst före-datum, annars hade jag nog fått lite babyfeber ;o)

    Vet du, först såg jag fel och tyckte att det stod 19,90/KILO på kantarellerna och höll på att trilla av stolen. En massa konstiga tankar om slavarbete m.m. hann forsa genom skallen på mig innan jag observerade att det står per hekto. Puh!

    Jag har inte varit ut och kollat läget här sedan sist, men med lite tur - och tack vare att det regnat rejält den senaste tiden - kanske det faktiskt kommer lite gulisar nu i september. Och gör det inte det, ja, då får det vara med svamp i år. Jag är inte sugen att jag ids köpa dyrt i affären.

    SvaraRadera
  14. Välkommen som följare till min blogg Synnöve, trevligt.
    Lingon är ett måste antingen man plockar dem själv eller måste köpa dem. Älgfluga, vet ej hur den ser ut,men den märker man väl där ute kan jag tänka.
    Hu har ni så kallt, ja då mäste man ner i en varm bädd, ha en skön kväll trots det kyliga vädret
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Oh jag tackar för dina komplimanger, det värmer ett svenskt hjärta.
    Staden jag bor i är ganska stor och det finns mycket att fotografera, det blir fler bilder framöver.
    Du får ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  16. Hej N, ja Valter är så himla charmig, hans mamma är också en "pärla", vi jobbade så bra ihop.
    Det hade inte varit helt fel ifall kantisarna kostade 19.90 kg, då hade jag köpt rubbet :)
    Vi har väl inte gett upp hoppet ännu, får se ifall det blir någon tur till skogs.
    Nu ska jag hoppa i bingen, med en ny bok som kom i lådan idag.
    Vi syns snart
    Monkan

    SvaraRadera