fredag 20 augusti 2010

Vilken härlig sensommardag

Vi var här för en vecka sedan och plockade björnbär, då var de precis mogna, då såg vi att det fanns massor som var på gång. Naturligtvis åkte vi dit igen, synd att inte ta vara på det som naturen bjuder på.

Vi plockade och plockade det gick undan, två timmar senare hade vi fyllt sju burkar med fina björnbär.

Då var det dags för den medhavda fikan, vi satt där och njöt med kossorna på håll, men "kopladderna" överallt omkring oss. Inte störde det oss :)

Huset bortom fältet var till salu, vi var lite nyfikna, körde ner och tittade på det.


Wow, jag skulle kunna flytta in på stubben, en riktig fyrlängad korsvirkesgård.
Det stod tomt, säkert äldre människor som flyttat därifrån.

Jag älskar den här stilen, halmtak, små spröjsade fönster och lågt till tak.


Med bilen full av bär, körde vi en sväng mot Sövde och Sövdeborgs slott. Skåne är alldeles fullt av slott och de ligger tätt.

Här fick vi inte komma närmre, pampigt var det. Slottet började byggas 1597, det är väldigt längesedan

Solen tittade fram och det blev genast mer inbjudande.


Vi körde sakta på de vackra vägarna, nu är vi på väg mot nästa slott Snogeholm.



Här är vi framme vid Snogeholmsslott, det drivs som Hotell och Restaurang.

Det ligger vid den vackra Snogeholmssjön,

där kanotpaddling är populärt.

Populärt är också Snogeholms strövområde, hit åker vi med våra barn och barnbarn varje vinter.

Då grillar vi och går långa promenader. Samtidigt plockar vi material som vi sedan använder i våra juldekorationer.

Men idag blev det bara en kort paus, vi var tvungna att åka hem med våra bär.

Nu ska de packas och direkt ner i frysboxen för framtida behov.
Det blev en härlig dag.

10 kommentarer:

  1. Vilket underbart ställe som är till salu! Och sjön där de paddlar skulle man inte tacka nej till :-) Vi köper våra björnbär färdigt frysta, men de är riktigt fina och bra i pris, äter dem till mellanmål med tjock turkisk youghurt och lite flytande honung ;-)

    SvaraRadera
  2. Ser ut som dere hadde en flott tur i et fint område.
    Ha en fin kveld:)

    SvaraRadera
  3. Tack för alla bra tips om utfärder!
    Sövdeborgs slott har jag faktiskt aldrig sett förut...
    Björnbär har vi däremot här också!
    Alltid roligt att få följa med på era utflykter!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Ja Fru Venus, ett riktigt drömställe att bo på.
    Det finns en del sjöar här i Skåne som är riktigt inbjudande.
    Björnbär är det enda bäret som man kan plocka i stora mängder här hos oss, och då får man passa på. Vi har dem till allt möjligt,

    SvaraRadera
  5. Hej Berit, ja det var en underbar dag. Området som vi höll till i ligger inte mer än 4 mil ifrån storstaden Malmö.
    Vi hade en fin kväll, men var ganska trötta efter dagens strapatser
    Tack för din kommentar, hej då.

    SvaraRadera
  6. Hej Monica, du det finns så många ställen att ta sig till i vårt landskap, men jag hade heller aldrig varit vid Sövdeborgs slott fast vi är i området titt som tätt.
    Roligt att du gillar våra små äventyr.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  7. Morrn, morrn, "svägerskan"! ;o)

    Vansinniga mängder bär nu igen, hördu; vid det här laget borde ni väl ha så mycket i frys och syltburkar så att vintern är räddad..?

    Jag håller på och funderar på om jag skulle ge trädgårdsbjörnbär ytterligare en chans. Det gick mindre bra förra gången (i exets trädgård, för länge sen). Bär fick jag nog - massor - men de hann aldrig mogna före frostnätterna. 'Thornless evergreen' var det den gången, men det kanske går bättre med en riktigt taggig jäkel? Funderar vidare! ;o)

    Längan ni var och tittade på är ju jättefin! Antar att ni far raka spåret till mäklaren på måndag? *haha!* Jag håller med dig om att det är något speciellt med den hustypen - jag tar hellre en sån fastighet än en "koja" av modell Sövdeborg om någon skulle få för sig att komma med en riktigt saftig femtioårspresent. Fast ärligt talat nöjer jag mig egentligen med ett litet växthus när det kommer till kritan ;o) Men nu blir det varken det ena eller det andra, och blir det något är det förmodligen en sån där hisklig trädgårdstomte *ryser*

    Idag ska jag se om jag övertala kompisen S att följa med på kantarelljakt. Det skulle vara roligt att prova jaktlyckan i en för mig ny och främmande skog, men då behöver jag någon med lokalsinne i släptåg - och min handledskompass. Jag är så skicklig på att tappa bort mig att jag faktiskt borde ha en bärbar GPS för att vara på den riktigt säkra sidan.

    Sköna lörda'n, båda två! Här ser det ut att bli regn.

    SvaraRadera
  8. God morgon, Måste säga att jag har inte mornat mig riktigt än, jag har inte fått mitt morgonkaffe ännu, fått och fått,jag får nog själv laga det för herrn sussar fortfarande ha.ha.
    Jo vi har mycket i boxen, men som du vet hjälpte vi äldste att plocka, så då är det inte mer än rätt att yngste också ska få, men dom hinner inte hem ifrån Norge förrän bären är slut.
    Björnbär i trädgården hade vi de första åren, men den togs bort, dels för att det såg risigt ut, dels för att vi kan plocka i naturen hur mycket som helst.
    Hade vi inte varit så "gamla" hade vi nog funderat på huset, men flytta ut på landet nu blir det inte tal om.
    Jag har alltid sagt, kom med allt utom trädgårdstomtar eller dylikt. Varken C eller jag tycker om sådant.
    Hoppas ni hittar lite gula kantareller. Jag skulle aldrig kunna gå ensam på svampjakt, C har fullt sjå att hålla koll på var jag är, har absolut inget lokalsinne. Min mamma och jag var ute ofta men en gång så var det så mycket svamp och vi irrade omkring och plockade, men det tog sex timmar innan vi hittade tillbaks till stugan. Pappa var i upplösningstillstånd, ha ha.
    Vi har åter en solig dag, får se vad som ska hända idag.
    Ha det bra.

    SvaraRadera
  9. Ni är så flitiga, fattar inte hur ni hinner med allt. Björnbären ser så fina ut, önskar att det fanns här uppe också. Min stackars planta verkar trivas på sin nya plats, men kanske borde jag skaffa den ett eget litet växthus för att lyckas få några bär.

    Jag skulle också kunna tänka mig en sån där skånelänga, men till skillnad mot gårdarna här uppe som oftast ligger i byar, verkar gårdarna söderut ligga så utspridda och långt från varandra. Det kan bli långt om man vill låna lite socker av grannen, eller behöver få hjälp med något. Kanske en vanesak.

    SvaraRadera
  10. Hej Cicci, vi är ju pensionärer, så vi hur mycket tid som helst :)
    Hinner dina bär mogna, för här nere hinner inte alla mogna av om det blir för kall och solfattig augusti.
    Vissa gårdar ligger en bit ifrån varandra men det finns även små byar av gårdar härnere också, inte många men dock.
    Det gäller att ha koll på förrådet ha ha, värst är det om man blir sugen på något gott, choklad eller något annat smarrigt.

    SvaraRadera