torsdag 19 augusti 2010

Sista skörden vinbär

Idag har solen visat sig och det har varit lagomväder för trädgårdsarbete. Det blev lite småbuketter av de få blommor som lämpar sig för torkning. Mycket har blivit fult efter störtregnet i helgen.

De två vita vinbärsbuskarna har fått stå som "ätebuskar", det är C som gillar att äta av dem. Men nu var bären så mogna att de nästan föll av, jag var tvungen att plocka av dem, 2,5 kg blev det. Snoppade en del och resten åkte i frysen.

600 gram vita vinbär, 400 gram äpple, 1kg syltsocker, 2 kanelstänger fick koka 5 minuter


Sedan körde jag lite med stavmixern ,

Färdigt, bara att slå på burkar.
Nu när alla vinbär är avplockade tog jag fram stora sekatören och gick lös på buskarna.
De fyra svarta blev ordentligt gallrade. Bären blir så fina om man håller efter buskarna.
De röda och vita bärbuskarna fick en mildare behandling, dem klippte jag ordentligt i fjol.

För två år sedan satte vi Aroniabuskar, på våren får de fina vita blommor och nu stora fina bär som är toppen till sylt eller saft blandat med andra frukter eller bär. Snart är det dags att plocka dem.

Nötter blir det inte många i år. Trollhasseln gav jättemånga i fjol så den kanske vilar ett år, inte vet jag.

Det märks att hösten knackar på, det mörknar fort och det är kyligt och fuktigt på kvällarna.
Nu skall jag ta min lånade bok och inta ryggläge.
God natt

16 kommentarer:

  1. Och flitens lampa lyser inte helt oväntat med ett stadigt, gult sken där nere i Malmö. Hur har du plats för allt du syltar och saftar? Man kan förledas att tro att ni har värsta kylrummet i kojan! ;o) Ha! Kanske ett alternativt projekt för C, om det nu inte blir tal om något växthus på gården? *haha!*

    Det är konstigt det här med att hösten närmar sig. Från att ha varit full av fysisk energi hela sommaren är det plötsligt som proppen har gått ur mig och all "fart" har forsat ut med badvattnet. Listan med "borden" blir längre och längre, men jag får egentligen ingenting ur händerna just nu, är bara trött.

    Gud give, att det inte blir en likadan mörk och evighetslång vinter i år igen - det vet jag inte om jag står ut med.

    Men nu ska jag rycka upp mig och omsorgsfullt packa den nytillverkade stjärnmobilen för vidare befordran till sin nya ägare. Här duger det inte att sitta och slöa och se på medan "volangerna" växer till sig! Hoppas du och C får en bra dag även idag :oD

    SvaraRadera
  2. God morgon N, utrymme finns det gott om, är lyckligt lottad med en stor matkällare, men det mesta ifrån trädgård och natur hamnar i frys. Ha, ha, tro det eller ej, men C hade stora planer på att anlägga en jordkällare när barnen bodde hemma. Men det var ett ganska stort projekt enligt fackböckerna, så det rann ut i sanden.
    Vi har en solig morgon, skall fixa frukost, det går fortfarande att sitta ute.
    Jag tittar runt i huset, det får nog bli en ordentlig uppryckning nu framöver, har lite olika önskningar, får se om de slår in hm...

    Men som du säger energin har sinat lite, men sedan när det definitivt inte är ute och gräva tider finns det ganska mycket roliga saker att pyssla med inne.
    Att du är trött är inte konstigt, efter allt karlgöra du hållt på med :)

    Ha det bra och njut av dagen.

    SvaraRadera
  3. Flott sommarbukett du fann i hagen din.
    Velkommen som følger av min blogg.

    God fredag.

    SvaraRadera
  4. Hej Ruth B, ja det blir spännande att följa en blogg ifrån grannlandet.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  5. Hm, en jordkällare skulle inte vara så dumt ... Tomt har jag ju så det räcker ... Äsch, ge mig inga idéer nu, hördu! ;o)

    Jag har f.ö. funderat om med placeringen av den kommande dammen. Först måste ett gigantiskt lärkträd tas ner och den enorma roten grävas bort - sen, och först sen, hamnar dammen på rätt ställe. Det blir m.a.o. inte av i år, för jag har helt enkelt inte råd att ta hit både trädfällare och grävmaskinist :o( Gud vet, om jag någonsin kommer att ha det, men drömmen tänker jag bannemej inte ge upp!

    Himla synd att C inte har någon ogift brorsa i lämplig ålder; jag skulle inte alls ha något emot en man av den kalibern. En sån där "bra att ha"-karl, liksom. Var glad för det kap du gjorde en gång i tiderna! Och var glad för att ni fortsätter att hålla ihop, i dessa tider när folk byter partners i samma takt som mobiltelefoner *skakar på huvudet av förundran över sakernas tillstånd*

    SvaraRadera
  6. Hei!
    Gjennom Ruths blogg fant jeg din blogg, og her var det mange fine bilder og kreativitet:)
    Ha en fin dag og riktig god helg.
    Mvh Berit.

    SvaraRadera
  7. Nej N, det är en hel vetenskap att bygga en jordkällare så lägg det på is.
    Om du gör damm, måste du väl även ha cirkulerande vatten, eller? Jag läste någonstans att man inte ska göra dem för små.
    Ja N, det hade varit trevligt att ha dig som svägerska, men loppet är kört :)
    Jag är glad ska du veta, men lite tur ska man ju ha här i livet.
    Hej då.

    SvaraRadera
  8. Välkommen in på min blogg Berit, det var trevligt att du hittade till mig.
    Tack för din fina kommentar,
    Mvh Monkan

    SvaraRadera
  9. Jotack, jag vet att en jordkällare inte byggs så där i en handvändning ... Goda väninnan S:s f.d. sambo anlade en sån, och det var lite mickligt innan den fungerade tillfyllest. Men det skulle vara rysligt praktiskt med en sån!

    Dammen, om det nu någonsin blir nån, ska rymma cirka fem kubikmeter vatten har jag tänkt, eller gärna lite mera. Cirkulationen har jag tänkt ordna med en bra pump som även filtrerar vattnet. Gärna en solpaneldriven anordning om det bara är möjligt, för den lilla jag skaffade som minifontän inför sommaren fungerar jättebra :o)

    Jag undrar om jag ska ta och låtsas att du är min svägerska på riktigt, hördu? Lite får man faktiskt leka fast man är vuxen ;o)

    SvaraRadera
  10. N,Det får du gärna låtsas :)

    SvaraRadera
  11. Oj, vad flitig och duktig du är! Den där torkade buketten var verkligen fin!
    Och sylten/marmeladen verkar kunna bli jättegod!
    Det är så roligt att läsa dina och N:s kommentarer till varandra! Har ni någonsin träffats? Annars tycker jag, att det är på tiden! En resa till Åland vore väl inte fel?
    Ha en skön fredagskväll, kram, Monica.

    SvaraRadera
  12. Hej Monica, tack men jag älskar att hålla på med allt möjligt. Buketten blev inte så illa,
    Marmeladen provade vi i morse, den blev kanon.
    Jag försöker variera mina bärkok, man får ha lite fantasi :)
    Nej jag har aldrig träffat Stjärnkraft, men det skulle vara väldigt kul att göra det.
    Det är roligt att du kommer in och tittar på min blogg, jag har varit någon gång på din, men jag ska bättra mig, jag lovar.

    SvaraRadera
  13. Jag hade ingen aning om att buskarna skulle kapas nu redan!? Min favorit vad gäller vinbär är att äta de svarta direkt från busken - det är så himla gott! Måste kännas bra att ha så mycket gott i gömmorna under vintern! Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  14. Hej Fru Venus, jag kan inte äta några direkt ifrån buskarna längre. De svarta vinbären är en klass för sig.
    Ja det är härligt med fyllda förråd att plocka av under den långa vintern.
    Detsamma, en skön helg.

    SvaraRadera
  15. Tack Marie, det värmer i hjärtat, roligt att du hälsade på.
    Monkan

    SvaraRadera