onsdag 11 augusti 2010

En tur på Skånska västkusten

Nu har det varit lite si och så med vädret en tid, men igår sken solen ifrån en klarblå himmel och då var det lämpligt att ta turen längs kusten uppåt Skåne.
Den första anhalten blev Domsten, ett litet samhälle med en liten hamn och fin strand.

Visserligen var klockan bara 10.30, folk började så nätt att ta sig ner till stranden. Men det märks att de stora semestrarna är slut för det vilar ett lugn över alla de små samhällena.

Danska sidan ligger inte så långt bort.

De fagra ängarna har efter sommarens torka fått lite av höstfärger över sig. Efter en liten rundvandring i Domsten körde vi vidare och hamnade i Krapperup.

Krapperups slott, släkten Gyllenstjärnas säte, ett välskött och pampigt slott.

Här ville vi absolut gå runt och titta. Det fanns mycket fina rabatter och en fin rosenträdgård som jag inte ville missa.

När vi utforskat slottets närhet tog vi en promenad i den fantastiska slottsparken.
Där fanns det jättelika Rhododendron, utblommade men hit ska vi igen när de blommar. Då ska vi också gå på slottsvandring inomhus. Kanske vi då får träffa spöket som lär finnas här.

Längst ner i den vackra parken fanns en fin damm,

med jättestora fiskar i.

I svinlängorna fanns det en liten butik med hantverk mm från kullabygden och en butik med örter, choklad, bröd, mm.
De röda längan (stall) på bild, där låg kafeét,
Där var det jättemysigt.

Utsikt ut över serveringen på gården.

På baksidan av svinalängorna fanns det fina rabatter med sommarblommor. Det tog några timmar att strosa runt i den vackra miljön.
Efter fika, var vi redo för nästa ställe Viken, ett gammalt fiskesamhälle. På sin Skånska resa besökte Linné precis som vi Viken.

Vikens gator är små och krokiga, många av husen har halmtak, precis så som man ser i turistbroschyrerna från Skåne.

Det var så fint överallt i det här samhället, det var jobbigt att välja ut foto till bloggen, det fanns alldeles för mycket att välja på.

Gatorna var inte breda, man fick pressa sig åt sidan när det kom en bil.




Mitt i samhället låg möllan.

När vi gått kors och tvärs på de mysiga gatorna kom vi så småningom ner till hamnen.

Här har det rensats och lagats fiskenät när det begavs sig.

Nere i hamnen hade folk parkerat sig i de två stora hamnkrogarna för att spisa. Men vi hade ett annat mål i sikte.

I Höganäs ligger det flera Outletbutiker, inte kunde vi köra förbi där inte. Hit in gick vi,

ut kom vi med den här Iittala skålen som vi båda blev förtjusta i.
Nu blir det inte mer idag, fortsättning följer imorgon.

Önskar godkväll med bild på kvällshimlen taget ifrån vår altan.

8 kommentarer:

  1. Härliga bilder från ett vackert Skåne! Vi har också varit i Krapperups-parken men när rodedendronen blommade! Rekommenderas! Där såg jag dessutom för första gången en kameleontbuske, fantastiskt vacker! Har en sådan här nu, som tyvärr för en tynande tillvaro...
    Kul att se alla dina bilder! Så mycket ni far omkring!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Tack Monica, ja då vet du hur fint det är i Krapperup. Kameleontbuske funderar jag på att plantera, får se. De är väldigt fina.
    Vi far omkring mycket vår sommar och höst, sedan får man sköta om hus och hem.

    SvaraRadera
  3. Så vackert, det skulle vara roligt att turista det där stället en vacker sommardag. Vi får kanske planera in en skånesemester till nästa år.

    Yngresonen med familj var till Höganäs i sommar och köpte en gjutjärnspanna som jag fick. Den har inget handtag utan låga kanter med små "öron" på. Vet du vad man använder den typen av panna till?

    SvaraRadera
  4. Hej Cici, jag tro inte du blir besviken ifall du semestrar i Skåne, här finns otroligt mycket fint.
    Om det inte är något trä alls på handtagen är det en bra panna till skånsk "äggakaka", som kan göras i ugnen. Alltså, toppen du kan ställa den i ugnen istället för ett bleck.

    SvaraRadera
  5. Krapperup, så fint. Nu måste jag ju tillbaks till Skåne, hihi.... Det där stället med hemska männsikor var Fotevikens Vikingby. Fy tusan,vilka stollar!
    Hulda

    SvaraRadera
  6. Ja, det anade jag, det är så synd att ett par personer skall förstöra en hel dag. Urdåligt!!!
    För övrigt kände jag igen varenda bild ha ha...
    Krapperup är fint, men jag har halva utfärden kvar att lägga ut.
    ha det bra Hulda

    SvaraRadera
  7. Krapperups slott är tjuuusigt! Vore jag slottsfru skulle jag inte ha något emot att husera på den adressen ;o) Men nu är jag ju inte det, så jag nöjer mig med ett sånt där litet, pluttigt hus med halmtak i Viken *haha!*

    Nä, nog är det väl i "Rucklet" jag kommer att få framleva mina dagar och vara nöjd med vad jag har.

    Det där caféet ser väldigt hemtrevligt och gemytligt ut. Ger mig den på att de hade jättegott kaffebröd att smörja kråset med också! Hu ... nu blev jag plötsligt sugen på ett riktigt smarrigt och flottigt wienerbröd ... tjugo i elva på kvällen! *ruskar på huvudet åt mina egna idéer*

    Hela dagen gick åt till den eländiga gräskanten och nu är ryggen kaputt. Imorgon blir det inomhussysslor istället. Det ska bakas rostbröd till kräftorna, lagas västerbottenpaj på åländska och tillredas pannacotta på en hel liter vispgrädde. Dagen är säkert räddad utan några slitsamma timmar på gården ;o)

    By the way, den där Iittalaserien - "Satumetsä" ("Sagoskog") heter den visst - är jag ryyysligt förtjust i, så tröttnar du på skålen vet du adressen *hehe!*

    Himla fin bild på himlen!

    SvaraRadera
  8. Hej N, nä vi får nog hampa oss fram i våra "Ruckel" både du och jag, men jag är så nöjd med det. Du skulle varit med i Viken, jisses så många sagohus det fanns där. På cafeét hade de massor av smarriga kakor, och goda brödbullar.
    Det låter gott det du skall bjuda på, när kan vi komma? :) Skämt åsidor, hoppas allt går bra för dig imorgon.
    Skålen var det C som hittade, vi gillar den båda två.
    I dag har vi varit i svampskogen och i björnbärshagen, kommer i bloggen i morgon.
    Nu väntar kudden, natti.

    SvaraRadera