lördag 28 augusti 2010

Småland = sten, skog , vatten och vackra hus.

Utanför Vittsjö i Skåne ligger den här gamla kvarnen, Gundrastorps- Ekholms Dammverk. Historien om den satt spikad på ena väggen, där stod det att det funnits dammverk på platsen redan på 1500-talet. Kvarnen var ibruk ända fram till 1958, då axeln till vattenhjulet brast.


Vattnet var spegelblankt, stämningen var trolsk, icke ett ljud, inte ens en liten fågel kvittrade.

Jag tycker om sådana här platser, allra helst när man får historien berättad.


Vi körde norrut, naturen skiftade hela tiden mellan åkermark,

och skogsmark.

Nu kör vi in i Kronobergslän,

Husen här är som plockade ur Astrid Lindgrens böcker.

Gärdsgårdarna minner om slitet människor hade en gång för att kunna så och odla till livets nödtorft.



Gamla broar finns det fortfarande om man åker de små vägarna, här har vi precis åkt över Helge å.


Helge å igen, det blev flera turer över den ån. Denna bron är lite yngre en den förra.

Huset står på pålar i ån.

Nu är vi inne i den fina skogen, massor med stora stenblock som är övervuxna av mjuk härlig mossa.

Underbart,


Här trivs Karl Johansvampen,
Nu korsar vi ån igen i Hallaryd,

Det här ser inte ut som Småland, snarare en kyrka som de ser ut svenskbygderna i USA.

Det kurrade i magen, vi fann en liten väg som ledde ner till en liten sjö, det var en fantastisk syn. Till vår glädje fanns det bord och bänkar, så vi packade upp vår fika, satt och njöt i den helt otroliga utsikten.


C ställde kameran på självutlösning och fångade oss på bild.
Nu närmade kvällen sig så det var hög tid att tänka på hemfärden.

Svampkorgen fick snällt stå tills idag innan jag tog hand om dem.


28 kommentarer:

  1. Det var verkligen rena rama Bullerbyn :-) och John Bauers trollskog. Vilken underbar svampskörd, den kan jag bara drömma om här! Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  2. Jag ser att ni har återigen har haft en härlig utflykt :o) Den där gamla kvarnen på dina första bilder är ju helt underbar ... jag kan riktigt känna hur seklena ramlar över en om man är där.

    Och så skogen, med sina spikraka furor! Otroligt vackert ... Jag blir så glad i hjärtat när jag ser omskötta skogar. Vilken tur ni hade som fick en hel korg full med Karl Johan på köpet :oD

    Min senaste svamprunda gav lika dålig utdelning som den förra. Summa noll kantareller blev det, men jag fick spendera eftermiddagen och tidiga kvällen i sällskap av en trevlig man i alla fall ;o)

    Det blev en sen kommentar den här dagen, men jag har varit på grillmiddag hos en väninna och kom inte hem förrän nu. Hoppas er lördagkväll varit avkopplande och trevlig, för jag har i alla fall haft det fint.

    SvaraRadera
  3. Ja visst är det så Fru Venus. Svampskörden är jag glad för, svamparna var ovanligt fina, knappast angripna.

    SvaraRadera
  4. Hej Nina, ja det var en lyckad dag. Vi hade tur med vädret också. Tänk, så annorlunda allt ser ut bara man kör över en landskapsgräns,hus och natur är helt olikt det vi har i Skåne.
    Vi letade inte svamp igår, de bara stog i vägen där vi gick :)
    Det gör ju inget ifall man inte hittar svamp om man har trevligt sällskap, det ena uppväger det andra.
    Ja vår lördag har varit lugn, på em. kom yngste med sambo och vovve. De kom hem från sin semester igår, så det fanns mycket att berätta
    God natt

    SvaraRadera
  5. Härliga småland.. för mig klingar SMÅLAND 3 saker.... Astrid Lindgren,Glas,vacker natur..
    och du fick med allt på dina bilder :)

    SvaraRadera
  6. Hei Monkan !
    For en flott tur du deler med oss her.
    Likte disse bildene veldig godt.
    Takk for hyggelig komentar inne på min blogg, og ha en fin dag:)
    Berit.

    SvaraRadera
  7. Hej Susanne, såklart glasriket, det glömde jag bort.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
  8. Tack snälla Berit, precis som du gillar jag naturfoto och gamle ting,
    Jag bor i storsta´n, så det är inte så ofta vi kommer ut till storskogen.:)
    Ha det gott,
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Hejsan

    Ute och ränner nu igen? ;)
    Oj vilka svampar.....Carl Johan svampar är gott.

    Ja sådana turer som ni gör är mysiga. Skönt att komma ut och röra på sig i naturen och inte bara sitta här mellan 4 tegelväggar och uggla.

    SvaraRadera
  10. Åh, vilken härlig utfärd ni har gjort! Såå vackra bilder! Man känner faktiskt den där trolska stämningen du pratar om, när man ser det spegelblanka vattnet!
    Och vilka fantastiskt fina Karljohan ni hittade! Dom ser så fasta och fina ut! Jag älskar svamp!
    Och jag älskar att plocka svamp!
    Tack för att jag fick se er trevliga utfärd!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  11. Vilka vackra trakter ni besöker... och så mycket svamp ni hittade... jag följer med på nästa tur...
    Hulda

    SvaraRadera
  12. Vackra, vackra bilder! Så fina, inte bara motiven, du tar verkligen bra bilder. Och det är ju en konst i sig och kräver ett konstnärligt sinnelag som du uppenbarligen har!

    Och i småland har jag några av mina släktrötter så det är alltid roligt att se.

    SvaraRadera
  13. Underbara bilder och stämningar du har fångat. Stenmurar har vi gott om här hos oss också, hela vår gård är omringad av såna! Jag älskar dom stenmurarna. Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  14. Återigen en härlig tur i södra Sverige. Ni verkar då ha en sån tur med vädret varje gång ni är på resnade fot.

    SvaraRadera
  15. Hej Monica, tack snälla för din kommentar. Det är sällan man kommer till så sköna platser, vi hade tur.
    Svampplockning ligger högt i kurs hos mig, jag älskar det, sedan är det ju kul om man hittar lite.
    God Kväll

    SvaraRadera
  16. Hejsan Hulda, så kul att du gillar omgivningarna. Karl Johansvamparna är jag glad över, det är en god matsvamp.
    Det hade väl varit trevligt att plocka svamp ihop.
    God Kväll

    SvaraRadera
  17. Hej Petra, så glad jag bir av dina fina omdömen om mina foton. Det har blivit en stor hobby på senare tid att fotografera, men det gäller ju som du säger att hitta bra motiv också.
    Så spännande att du har "rötter" i Småland, säger jag som släktforskare.
    God Kväll

    SvaraRadera
  18. Tack Annamon, ja tänk vilket slit att lägga upp alla dessa murar. De är så vackra när mossa i grått eller grönt täcker ovansidan på dem.
    Jag önskar dig detsamma, en skön vecka.

    SvaraRadera
  19. Hej Cici, vi pratade just om det C och jag, vi har haft en himla tur med vädret på alla våra utflykter i sommar.
    Roligt att du gillade vår lilla tripp.
    God Kväll

    SvaraRadera
  20. Hejsan Skånegrabben, du är välkommen hit och smaka svampen :) en dag när vi inte är ute och far, ha, ha.

    SvaraRadera
  21. Hej!
    Det var längesen:) Verkligen fin fina bilder du visar. Härlig tripp ni gjort.
    Kram

    SvaraRadera
  22. Hej Lena, ja det var ett tag sedan, kul du tittar in hos mig.
    Ja det var en underbar dag.
    Ha det gott, Lena
    Kram.

    SvaraRadera
  23. Så läcker svampkorg.
    Det är verkligen kul att besöka
    ställen där det finns en historia.
    Vi ska värna om vår historia och
    den är verkligen intressant!
    Ha en underbar dag och hoppas att
    svampen smakar.

    SvaraRadera
  24. Hej Monkan!
    Spännande miljöer-kvarnar damar + jätte fina foto
    Hälsningar FD mjölnare Göran Jönsson

    SvaraRadera
  25. Hej Camilla, svampen var inte helt fel, jag torkade en del och stekte en del och
    så blev det lite svamp till middagen, jättegott.
    På sådana platser som den gamla kvarnen är underbara, stillheten och lugnet är fantastiskt fint

    SvaraRadera
  26. Hej Göran så kul att du tittade in på min sida.
    Tack för din kommentar extra roligt eftersom du är f.d mjölnare.

    SvaraRadera
  27. Hej!
    Hittade in hit via Lena ... och här vill jag också se mej omkring länge!
    Härliga, underbara bilder!
    Kommer igen!

    Ha de bra!
    H.fr. Österbotten i Finland

    SvaraRadera
  28. Hej Vform och välkommen till min sida,det var roligt att du hittade hit
    Hälsningar från Skåne.

    SvaraRadera