tisdag 1 juni 2010

En mulen slottstur

Nu har det regnat i två dagar, att gå ut är inte alls skönt. Det har blivit litet gjort inomhus istället och det känns ganska bra. Men blogga om tvätt och städning osv är ju inte så kul, för det vet ju alla hur det går till, eller hur.
Jag har suttit och rensat i bland mina bilder, försökt att få dem sorterade i olika mappar, men jisses vilket jobb, jag har bara skrapat lite grand på ytan.
Jag hittade lite bilder till dagens blogg, de blev över när jag hade inlägget ifrån Svaneholms slott. Visserligen var det en mulen dag men vad gör det, bättre än inget.

Alldeles i närheten av Svaneholm ligger det ett jättevackert stuteri Brodda gård.

Underbara längor, färgen på dem ser man ofta på husen i Danmark.

Hästarna kom jag inte inpå, synd, de hade fölat nyligen och höll till på behörigt avstånd.
Trots vädret tyckte C att vi kunde fortsätta mot Marsvinsholms slott, "ja inte mig emot", vägen dit var vacker.
Där närmar vi oss slottet, ett riktigt med tinnar och torn.
Men det vet i katten ifall jag skulle vilja bo där, det ser verkligen spöklikt ut. Det händer en del här, Ystads Stående Teatersällskap håller sina föreställningar här i slottets närhet på somrarna.
Det är också ett populärt ställe för bröllop.

Slottet uppfördes 1644-1648 av Otto Marsvin,( namnet marsvin kommer ifrån danska och gammelsvenska och betyder tumlare). Slottet byggdes på pålar i den lilla sjön.
Genom arv och försäljningar tillhörde godset sedan olika släkter: Thott, von Königsmarck, Piper, Ruuth , de la Gardie, Wachtmeister m.fl. Idag äger Tomas Iacobaeus det.


Vi körde vidare på den skånska landsbygden som var så vacker trots det mulna vädret.

Här passerar vi Marsvinsholms kyrka, som byggdes 1862-1867 och ersatte då Balkåkra, Snårestads och Skårby kyrkor.
Den röda tegelkyrkan är byggd i italiensk 1400-talsstil och är den största landsortskyrkan i Skåne.
Här är resterna av Balkåkra kyrka en romansk stenkyrka från ca 1200-talet.

Ruinen konserverades 1929,

Otroligt vackert,

Det här är det Ruuthska gravkoret, här begravdes Ruuth, och forna ägare till Marsvinsholm.
Nu åkte vi ner mot kusten för att ta kustvägen hem.





Abbekås det lilla fiskesamhället får sätta punkt för utfärden idag.

Även fiskaren har ledigt.
Nu skall jag fortsätta att göra iordning i mitt badrum, sedan blir det Amerikanska pannkakor med blåbär och lönnsirap till kvällsmål.
Ha en skön kväll

14 kommentarer:

  1. Vad fina bilder, fast det inte var soligt ;-) Stuteriet är jättefint, synd att ni inte fick se fölen. Bilden med kyrkfönster från insidan är vykorts vacker! Ha en mumsig kväll med pannkakorna :-)

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen vackra bilder från ett mycket vackert Skåne.

    SvaraRadera
  3. Tack Fru Venus, pannkakorna är på plats i magen, det är syndigt gott, det händer högst 2 gånger per år att jag gör sådana. Tänk att få bo så fint som de gör på Brodda.
    Fölen kunde vi se på långt håll.

    SvaraRadera
  4. Tack Camilla, Sverige är fantastiskt, alla landskap har sin charm. Man blir hemmablind bara.

    SvaraRadera
  5. Jisses, vilka foton! Duktig tjej!
    Haha, min man kom hem och tyckte jag var arg på bloggen idag! Jaja, han lider ju inte av vallningar. Fast egentligen var jag inte arg, utan tänkte bara skriva ner eftersom jag inte har hört någon prata om besvären! Förstår nog att en del känner igen sig. Så underbart det ska bli när det är över.
    Så härligt du och din C har det om dagarna. Med utflykter, bak och mys. Hade en kompis som gick på Alnarp så där har jag varit på bal! Tänk att det finns så mycket fint och roligt att se i vårt vackra land! Förresten, bilden på vägen med omgivande rapsfält var mycket somrig och svensk, I like!
    Hulda

    SvaraRadera
  6. Nu har jag bestämt mig! Ändrade planer: jag ska inte bli vildkanin på Gotland i mitt nästa liv, som jag hittills planerat; jag ska bli skåning. Det kanske kan bli lite knepigt med dialekten till en början, men språköra har jag i det här livet, så det följer säkert med till nästa :oD

    Du tjejen, alla bilder behöver ingalunda vara tagna i strålande sol. Faktum är att jag ibland tycker att mulet väder eller kvällsljus ger en bättre ljussättning i fotosammanhang - förutsatt att man inte tänkt sig att plåta maskrosor i motljus förstås ;o) Fina bilder, i alla fall! Som vanligt :oD

    SvaraRadera
  7. Tack Hulda, det var roligt att du hälsade på.
    Det var väl en fin bal kan jag tänka, på Alnarp.
    C och jag älskar utflykter, man upptäcker alltid något nytt man inte hade en aning om.
    Jag är väldigt historieintresserad, därför blir det mycket av den varan.

    SvaraRadera
  8. Det var ju tur att du ändrade dig, hade du blivit vildkanin blev väl livet ett attans grävande, roligare kan man ha, hi hi. Du får gärna bli skåning, det börjar bli ont om dem. Dialekten är inte så svår, det är bara att bräka på med tungrots-r så ordnar det sig nog.
    Fota i mulet väder är väl okej, det är bara himlen som ser så trist ut.

    SvaraRadera
  9. Det är snart midnatt och jag skall väl lägga mig. Men jag är så glad att jag kan sitta igen, så det blev en stund med dina bloggar. Jag har nu läst fatt.
    Vilken fin miljö din mor får vistas i. Hoppas hon snart blir bra.
    Utflykten du gjorde har du som vanligt dokumenterat fint. Jag är också histirieintresserad. Det finns mycket historia runt gamla slott. Vi har ju en hel del slott här i Mälardalen. Många ägare har det besvärligt med underhållet, hoppas att byggnaderna kan bevaras för eftervärlden.
    Det är underbart att göra utflykter den här årstiden. Det är så grant att det gör ont i ögonen.
    Amerikanska pannkakor tycker jag inte om. När jag var i USA smakade jag dem - och sirap - hu så hemskt. Men det var en populär frukosträtt.
    Ha en fortsatt bra vecka.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  10. Oj vad vackra miljöer......
    Håkan

    SvaraRadera
  11. Tack Viola, så skönt att du är bättre.
    Ja jag hoppas också att vi kan vårda och värna våra kulturbyggnader för eftervärlden, inte bara slotten.
    Utflykter älskar jag som du förstått

    SvaraRadera
  12. Tack Håkan, så roligt att du besökte min sida.
    Vackra miljöer finns det gott om runt omkring oss, det gäller bara att vara observant. Välkommen åter.

    SvaraRadera
  13. Hej


    Som vanligt mysiga bilder.....gillade bilderna på stranden....längesedan man låg och solade och hade fika med sig.....

    SvaraRadera
  14. Tack Skånegrabben, ni har ju nära så packa fika och gå ner till "ribban"

    SvaraRadera