söndag 6 juni 2010

Fint väder på Nationaldagen

Jag var uppe med tuppen idag, 7.00 det var så härligt och alldeles tyst, endast en och annan fågel som kvittrade. Frukosten åts ute i trädgården.
Flaggan hissades, det är något visst när de vajar för vinden.




Det var dags att åter skörda lite rabarber, jag skalade dem lite och delade i mindre bitar.

Lade bakpapper i botten på en springform, fyllde botten med rabarber, ½ dl farinsocker + lite malen kanel ströddes över rabarbern.
Vispade 2 ägg med 2 dl strösocker, hällde 100g smält smör i smeten, blandade 3 dl vetemjöl, 1tsk bakpulver, 1 tsk vaniljsocker, rörde hastigt ihop allt. Slog smeten över rabarbern.
Gräddade ca 35 min i 175 grader.

Vänd kakan på ett fat, och låt svalna.

Så här ser det färdiga resultatet ut.
När C och jag hade grejat lite i trädgården begav vi oss ut i Pildammsparken.

Där var det många som grillade och solade, hade det skönt helt enkelt i det fina vädret.

Serveringarna hade fullt upp idag,

Det är så rofullt att promenera i Malmös parker,




När vi hade gått ett varv fortsatte vi ner mot stranden. Mest nyfikna ifall det var någon som vågade bada.

Gått om cyklar var där i alla fall.



Jodå, några hade mod att gå i det kalla vattnet. När vi var där hade folket redan börjat ta sig hem, kan tänka mig att många bränt skinnet idag.

Vi drog oss också hemåt, jag var trött i fötterna och hungrig.

Limhamnsvägen, som går längs hela stranden är alltid hårt trafikerad, ja mycket mer än de två bilarna som syns på bilden. När det är badväder står det bilar precis överallt och pakeringsplatserna räcker aldrig till.


Hemma igen, middagen är avklarad. Nu var det dags att smaka kakan som jag bakade på morgonen.

Det var absolut inget fel på den, nästa gång skall jag blanda jordgubbar med rabarbern.



Önskar er en skön kväll.

10 kommentarer:

  1. Hejsan

    Fina bilder och vilken skönt tur ni haft. ja en annan jar ju som vanligt jobbat...he he....Kakan kanske ser god ut men jag gillar inte kakor med rabarber i....annars vet jag du gör goda kakor och bullar.

    SvaraRadera
  2. Ni har synbarligen haft ett helt otroligt väder på nationaldagen - grattis till det lyckokastet :o)

    Din rabarberkaka ser smaskig ut (som allt annat du brukar laga och visa bilder på), så den måste jag testa redan imorgon :oD Mitt bestånd med rabarber är inte så stort ännu och jag vågar inte skatta det så hårt eftersom det bara är andra året sedan plantan flyttades, men några stjälkar ska jag nog våga mig på.

    Min dag har varit mest trädgård och lite sömnad. Det behövde rensas bort gräs och annat under häckarna och lilla A:s skolavslutningsklädsel måste ses över. Här slutar mellanstadiet hon går i nu på tisdag. Håll tummarna för fint väder!

    SvaraRadera
  3. Tack grabben, vi promenerade jättelångt idag. Alla människor var nog ute idag. Bäst att passa på för imorgon skall det bli regn.

    SvaraRadera
  4. Hej N, jag använde nog 5 tunnare stjälkar, kakan blev god, den kan ätas ljummen men vi åt den kall det funkade bra.
    C och jag gör ett ryck varje dag trädgården,idag skar C kanter och jag drog ogräs.
    Jag ska hålla tummarna så det blir fint väder.

    SvaraRadera
  5. En av anledningarna till att jag bor i skogen är alla dessa människor, överallt. Det passar liksom inte mig, men alla är ju olika. Däremot skulle nog den där rabarberkakan passa mig precis. Den ska jag prova!
    Väldigt fina bilder. Du är ju proffs!

    SvaraRadera
  6. Vi är inte heller överförtjusta med mycket folk och trängsel, som tur är bor vi på ett lungt ställe i staden.
    Rababerkakan är god jag lovar.
    Så kul att du gillar mina bilder.

    SvaraRadera
  7. Mumsigt med rabarber! Att blanda i jordgubbar blir nog förträffligt.
    Ni ser ut att ha haft en underbar dag - som alltid!

    SvaraRadera
  8. Järnspikar också! Inte hann jag med någon rabarberkaka idag - det blev matbrödsbak istället, eftersom det var tomt i både påsar och frys. Men imorgon ska det bli, för den ser verkligt smarrig ut och jag har lite färdigvispad grädde i kylen :o)

    SvaraRadera
  9. Ja Camilla vi gör så gott vi kan, det gäller att ta vara på tiden medan man är frisk.
    I kakan är det bara att låta fantasin råda, och vad man själv gillar.

    SvaraRadera
  10. Hej N. Tomt i brödskåpet har jag också, kanske det blir lite bakning idag. Vädret tillåter det i alla fall.

    SvaraRadera