måndag 21 juni 2010

Gamla Sjölunda eller Spillepengen

Här står vi och tittar ut över Lommabukten. Bukten är grund, med sandbotten. Här finns ett rikt fågelliv, det är beträdsförbud året om på vissa ställen i bukten.
Men vi står på Malmös gamla sopptipp, som idag är ett jättefint rekreationsområde med en mycket rik flora. Vi står ganska högt, de vita prickarna är faktiskt kossor.



Med skarpa ögon ser man bort till Barsebäcksverket (kärnkraftsverket)

Åt detta hållet ligger Lund.
Det var inte meningen att vi skulle hit för att titta på utsikt utan för att plocka,
fläderblommor till saft, en av de godaste jag vet. Dessutom är den bra när jag skall göra citron och flädermarmelad.
Det finns mycket fläder runt om i Skåne, men vi plockar här vartenda år.
När vi var färdiga med plockningen kunde jag knappt andas, fast jag tagit allergipiller reagerarde jag våldsamt för dessa blommor.
Kommunen har gjort fina löparbanor, grillplatser, hundrastplatser på hela Spillepengen.

Så småningom växer träden upp ordentligt och ger lä och skugga.

Skånes landskapsblomma prästkragen finns det gått om.

Ängsblommor likaså.

Gott om humlor var det, det surrade överallt.

I en annan del av området ligger djurkyrkogården. OBS det går att klicka på bilderna så blir de större.

En lugn och fin plats där matte och husse kan gå och pyssla om sina husdjurs gravar.

Fin plats att sitta och tänka på vovven eller kissen som inte finns längre.
Nu var vi tvungna att åka hem med våra blommor som jag skulle göra iordning.

Först går man igenom blommorna så det inte finns ohyra på dem. Man kan skölja dem hastigt.
Till en sats går det åt 35 stora klasar fläder jag tar alltid lite fler, 3 tunnt skivade citroner, vältvättade.


Fläderblommor och citronskivor varvas i en bunke. Koka upp 1½ l vatten häll i 1½ kg socker dra kastullen från plattan och rör tills sockret är smält, blanda i 50 gram citronsyra. Häll lagen över blommor och citroner, lägg en tallrik på och låt stå svalt i 5-7 dygn. Sila upp saften. Jag fryser alltid saften, då håller den längre.

Bilderna som kommer här, tog jag igår när vi var i Oxie, men jag gjorde inget inlägg igår så de får vara med idag istället.

Ballongfärder är populära presenter, här kommer ett gäng ballonger som C och jag följde.

Den här har vi siktat in oss på,

I korgen finns det ca tio personer.

Nu börjar nedfärden, ballongerna är jättestora det gäller att pricka rätt på nedslagsplatsen.

Det var inga problem för denna, alla kunde hoppa ur utan missöden.

Solen håller på att gå ner, en ballong har det lite jobbigt att hitta rätt, jag vet inte hur det gick för vi åkte hem.


Nu önskar jag god kväll



10 kommentarer:

  1. Jag tror jag kände en doft av havet nyss. Det ver en vacker plats med ett lustigt namn.
    Fläder växer ju inte här hos oss och jag har aldrig smakat flädersaft, men jag tror dig på ditt ord när du säger att det är gott.
    Ballongfärder förekommer dock om än inte så ofta, och jag skulle aldrig få för mig att kliva i en sån där korg. Det kittlar i min mage bara jag tittar på dom.

    SvaraRadera
  2. Jag ska minsann också göra lite flädersaft i år. Det har jag sagt de sista tre åren men inte blivit färdig att skrida till verket. Men i år MÅSTE det bli av. Det är ju både enkelt och billigt.

    SvaraRadera
  3. Hej Cici, jag förstod nog att fläder inte finns så långt upp, här nere är det nästan en ogräsbuske. Vacker sådan.
    Ballongfärder står jag gärna över

    SvaraRadera
  4. Hej Camilla, fläder är ju både snabbplockad och enkelt. Så det är bara att sätta igång ha ha. Visst är det gott?

    SvaraRadera
  5. Så mycket vackert att titta på hos dig. Och att flädersaften smakar bra i sommarvärmen...

    SvaraRadera
  6. Tack,Tant Björn,ja härligt nu när det är riktig sommar.

    SvaraRadera
  7. Så himla fint det blivit på den gamla soptippen! (Fast jag vill helst inte tänka på vad som döljer sig under all grönska ...)

    I år kommer jag kanske att för första gången kunna laga egen fläderblomssaft :oD Det finns två fläderbuskar i min trädgård, båda är "självsåingar". Den ena har jag med omsorg flyttat till en lämpligare växtplats, med stooor planteringsgrop, jordförbättring och hela härligheten. Den växer nästan inte alls. Men den andra, den som står där den grodde, inunder en av mina nu kvistade jättegranar, den växer så det knakar! Årsskotten är redan över en meter långa och det finns mängder av blomknoppar. Chansen att jag får blommor så det räcker till en hel sats är liten, men man kan ju faktiskt göra en halv också.

    Tusen tack för hjälpen med fjärilsnamnet!!!

    SvaraRadera
  8. fläderblomms saft underbart....

    SvaraRadera
  9. Hej N, det som döljer sig under är för längesedan förmultnat... jag tänker också på det, minns när sopbergen drog till sig både stora råttor och mängder med mås. Vi är väl bättre med våra sopor nu, sorterar.
    Flädern är anspråkslös, dessutom kan man såga och klippa hur mycket som helst i den, kommer alltid tillbaka.
    Vi är lyckliga ägare till ett jättefint bokband med däggdjur och ryggradslösa djur. Det är kul att slå i när man ser något mysko.

    SvaraRadera
  10. Hej Susanne, ja fläder är gott, jag använder den till annat än saft också.
    Doften är härlig, synd bara jag är så allergisk av just fläder.

    SvaraRadera