torsdag 17 juni 2010

Min kvällsrunda på cykeln

Nu får ni följa med på min cykelrunda. Klockan är 18.00, alldeles vindstilla och solen skiner från en klarblå himmel. Just nu befinner vi oss på vägen upp mot brofästet. Då har jag redan cyklat ca 4 km därifrån jag bor.

Den här rundan är så härlig men svettig för det går mycket uppför bitvis, en sådan bit är precis avverkad puh.

Härlig utsikt in mot Malmö.

Nu ska vi bege oss mot bron som i år fyller tio år. Det har firats med ett brolopp som gick av stapeln i helgen. Deltagande löpare var begränsat till 30000, nähä jag var inte med, jag håller mig till cykeln.

Det går fina cykelvägar här uppe på Lernacken, de leder ner mot brofästet. På de stora vidderna växer mycket blommor, samt massor med Havtorn. Blir det tillfälle i höst skall jag försöka plocka lite.

Nu är vi nere, härifrån ser bron läcker ut.

Nu står vi nästan under de breda körbanorna, trafiken är tät ovanför oss.

Så har vi passerat och tittar uppe ifrån en av rastplatserna.

Nu går det uppför och med utsikt mot Bunkeflostrand,

Långt nedanför händer det att C och jag tar ett kvällsdopp, här är så lungt och skönt.

Tittar vi bakåt ser vi bron långt bort

och vi har kommit upp på högsta stället,

Nu är det bara att njuta nerfärden som går i en rasande fart för en gamling som jag :-)
Så är det bara att trampa hem, men på slätmark. Denna turen gör jag ett par gånger i veckan så länge vädret tillåter.


Nu önskar jag god natt








12 kommentarer:

  1. Er cykeltur är verkligen fin! Och bilderna på bron nerifrån är underbara, när man ser dom skulle man kunna tro att den är helt öde, ingen trafik alls! Ha en trevlig dag! :-)

    SvaraRadera
  2. Tack Fru Venus. Öde var den nästan de första veckorna, men icke nu. Trafiken har ökat hela tiden de här tio åren.

    SvaraRadera
  3. Oj! När man ser din bildsvit är det verkligt svårt att tro att du och C bor i en av Sveriges största städer. Din cykeltur ser sannerligen ut att vara förlagd till rena vischan. Otroligt tjusiga bilder av bron du fick till, förresten! Snacka om att ha tur med vädret ;o)

    Idag bakar jag surdegsbröd! En liten gnutta honung till satte fart på trögmånsen :oD Däremot upptäckte jag först efter jag satte igång med degen att jag i princip hade slut på mitt specialvetemjöl. Det blir med andra ord ett bak enligt principen "vi tager vad vi haver i påsarna". Men det brukar funka det också.

    Trevlig fredag, så här inför det kungliga bröllopet! Åtminstone självaste vigseln ska jag nog - halvsvensk som jag är - beskåda via tv:n.

    SvaraRadera
  4. Tack N, ja det är tur vi har sådana här omgivningar att tillgå, annars hade vi nog fyttat till vischan.
    Vädret igår var super, det är inte ofta man ser Öresund nästan spegelblank.
    Vad roligt att degen blev bra, det blir säkert brödet också.
    Bröllopet ska nog många titta på, så Sverige "stannar" väl i morgon, även jag ska titta det är ändå en stor händelse.
    Hejsan,svejsan.

    SvaraRadera
  5. Nu har jag blivit efter i bloggläsandet!

    Vilken härlig cykeltur! Så det finns en och annan backe i Skåne. När man sitter här uppe och tänker Skåne, blir det gärna ett alldeles platt landskap man tänker sig. Ja, man och man, men jag i alla fall.

    Jag har fått uppfattningen att det finns två viktiga hållpunkter i Malmö: Öresundsbron och Turning Torso. Kan det vara så?

    SvaraRadera
  6. Hej Cici, det finns gott om backar i Skåne, men visst är det mest platta åkrar.
    Förrut hade vi Kockumskranen som var Malmös signum, men efter att den försvann har Torson och bron blivit de nya Malmöprofilerna.
    Så, det är riktigt som du säger.

    SvaraRadera
  7. Härlig cykeltur!! Och förra utflykten i Landskrona var också jättefin. Lägger till det på min måstebesöka-lista! Vilka kolonistugor! Tack för alla vackra bilder!
    Hulda

    SvaraRadera
  8. Så underbart vackra bilder av ett otroligt vackert Malmö. Där finns verkligen små smultronställen i denna stora stad.

    SvaraRadera
  9. Hej Hulda, det var roligt att du gillade vår utflykt till Landskrona. Den stan är värd ett besök. Där finns mycket mer än vad jag visar på bloggen.

    SvaraRadera
  10. Tack Camilla, Malmö har blivit en fin stad de sista 10-15 åren, alla tomma tomter i stan är bebyggda precis som alla utkanter av stan.
    Man planterar duktigt både träd och buskar, jättefint.

    SvaraRadera
  11. härliga bilder.. bron liksom hänger i luften.. jag har inte fått äran att fara över den bron ännu.. men en dag :)

    SvaraRadera
  12. Tack snälla du, bron ligger kvar så det blir säkert tillfälle att åka över den nån gång.

    SvaraRadera