lördag 29 maj 2010

Lunch på Strandhemmet

Här i Strandvillan har C och jag varit idag och hälsat på svärmor. Hon bor här på kortidsboende efter en sjukhusvistelse. För ca en månad sedan hittade hemtjänsten henne på golvet, med bruten höft och lite andra blesyrer. Men för att vara nästan 90 år har hon repat sig fort.

I dag bjöds anhöriga på trädgårdsfest med grillat, kaffe och tårta.

Som tur var hade vi fint väder.

Dagrummen är väldigt vackra, riktig hemmiljö.

Den vackra trappan leder upp till sjukrummen.

Från framsidan kan man se ända till Köpenhamn vid klart väder.
Efter besöket körde C och jag till Slottsparken och gick runt den stora dammen.










Det var så skönt, lungt och stilla.
Nu är det dags att hålla kväll, ha de bra alla.

14 kommentarer:

  1. Vilket lyxställe! Bara att hoppas att personalen håller samma höga standard.

    SvaraRadera
  2. Hej Cici, personalen är toppen, ingenting att klaga på.

    SvaraRadera
  3. Vackert ställe att få bo!
    Ha en slön söndag

    SvaraRadera
  4. Hej Lena, Visst är det fint, vi är glada att hon får bo där.

    SvaraRadera
  5. men, ett sånt ljuuuvligt ställe din svärmor vistas på! Det där kallar jag ett värdigt boende för äldre! Hoppas höften läker som den ska så hon får en chans att njuta av allt det vackra.

    Du, jag tog mig faktiskt för att baka gifflar igår (tack för inspirationen!), men inte blev de lika vackra som dina. Fyllningen blev en improvisation gjord av ett par dl småskuren, späd rabarber blandat med ett par msk socker och en halv tsk kanel. Jag körde det hela i mikron tills rabarbern mjuknade, lät det svalna och rörde sedan i c. en dl turkisk yoghurt. Det blev jättegott! Men gifflarna blev fula som stryk ;o)

    SvaraRadera
  6. Så vackert där är. Där hade man gärna velat bo som gammal. Synd att det bara är ett korttidsboende.
    Dina bilder är ljuvliga.

    SvaraRadera
  7. Hej N. Vad har det för betydelse hur gifflarna ser ut, huvudsaken är att de är goda.

    Visst är det ett fantastiskt boende men tyvärr så får hon inte stanna så länge till, tror vi
    Vi får se, imorgon skall C på planerings möte.

    SvaraRadera
  8. Tach Camilla, ja det är inte helt fel att bo så där, vi har haft tur at vi fick in henne där, för vi bor bara några minuter därifrån vilket är bra när hon ska besökas.
    Så roligt att du gillar mina bilder.

    SvaraRadera
  9. Vilket underbart vackert hus, speciellt utsidan men även insidan! Hoppas hon får stanna! Gifflarna måste ha blivit bra hos oss, inte många kvar ;-)

    SvaraRadera
  10. Hej Fru Venus,vi får se imorgon hur det går. Men chansen är liten att hon får stanna. Antagligen måste hon hem till sin lägenhet igen.

    SvaraRadera
  11. Hej


    Ja här bor hon ju gruvligt fint.....kanske skall boka plats där redan? ha ha

    SvaraRadera
  12. så vackert så skulle alla boenden vara :)

    SvaraRadera
  13. Jag håller med dig Susanne. Tyvärr är många boende så tråkiga. Vi ska ju alla bliva gamla, jag hoppas att de styrande tänker om när det gäller äldreomsorgen.

    SvaraRadera
  14. Sen när jag blivit ensam om den där sjuan på Lotto, då ska jag starta ett eget äldreboende så jag har någonstans att ta vägen när jag inte mäktar med "Rucklet" längre. Gärna i något trevligt litet gods nere i Skåne.

    Dit är ni välkomna allesammans som önskar er ett kuligare och trevligare alternativ! Vi kan ha alfapetturneringar, akvarellmålningskurser, egen lärare i Photoshop och en kanonbra boulebana. Plus en liten pub, dit man kan rulla in efter middagen för att prata bort några timmar, kasta lite dart och ta ett glas vin eller en kopp gott te.

    *noterar att jag måste komma ihåg att kolla om min lottokupong är i kraft ännu till lördagens dragning*

    Tyvärr ser det inte ut som jag hinner vinna pengarna i tid för att rycka in för din svärmors räkning. Hoppas innerligen att det löser sig ändå!

    SvaraRadera