tisdag 22 juni 2010

Vad snopet!

Två stycken rosa vallmo hade planterats i höstas. Den ena slog ut häromdagen,

jättefin. Jag gick och väntade på att den andra plantan också skulle slå ut, det gjorde den så klart men.....

vad snopen jag blev, en röd. Någon har satt fel etikett på en planta, attans, jag får flytta den röda till hösten.

C och jag for iväg uppåt kusten mot Helsingborg.

Här passerar vi Glumslövs backar, utanför ligger Ven.


Ända ute vid kusten ligger Örenäs slott. Numera konferens-och hotellanläggning som ägs av Reso.

Byggnationen inleddes 1867, har bebotts av ett flertal familjer : Häradshövding Anderberg, Grevinnan Constance Wachtmeister, Greve Posse och Bonde.
När andra världskriget tog slut fungerade det som flyktingförläggning, främst för Danskar och Estländare.
Det var full aktivitet den här dagen,

Saabägare ifrån Nederländerna hade stor Saabträff.

Nedanför slottet ligger det lilla fiskeläget Ålabodarna

Vi körde ner och tog oss en titt.

Sött men dött.

Det blir så när de gamla husen köps upp som sommarhus. Då lever byn upp några månader på sommaren.

Annat var det förr, då alla försörjde sig på fisket.




Färden går vidare till nästa hamn, Råå, som ligger alldeles vid Helsingborg.

Här är det mer liv och rörelse.

Just nu sitter C och jag med varsin glass tittar på båtarna, njuter av solen som värmer i den något kyliga vinden.



Samhället Råå är ganska stort med välbehållna fina hus.

Kullerstens gatorna finns kvar, lite knöliga att gå på, men fina.



Nya hus som smälter in i den gamla miljön.

De mindre båtarna ligger i Rååns utlopp mot Öresund.
När vi promenerat runt fortsatte vi till Helsingborg, en av mina favoritstäder i Skåne.
De bilderna läggs ut i morgon. På återseende ni som vill.

6 kommentarer:

  1. Wow! Den rosa är ju hur läcker som helst, men så snopet att den andra blev en röd. Är den av samma sort som de röda du redan har?

    Otroligt så många mysiga, små samhällen det finns där nere hos er. Vore jag stormrik skulle jag inte ha något emot ett sommarhus på era breddgrader :o) Fast det skulle kanske bli lite väl långt att åka? Bättre då att bosätta sig där nere helt enkelt!

    Hoppas det fina vädret håller i sig över midsommarhelgen. Det är ju så många som planerar att fira utomhus och då är det trist om det regnar och är kallt.

    SvaraRadera
  2. Hej N. Jag kommer att samla frö från alla till dig,jag har sett att humlorna har gjort vad de ska ha ha. Alla röda är samma sort.
    Det finns många fina småställen här i Skåne, Du får resa med C och mig på bloggen..fniss.
    C och jag blir alldeles ensamma i år, planerar att åka till någon allmän tillställning.Vi får se om vädret tillåter.

    SvaraRadera
  3. Oj vad ni färdas!
    Visst är det sorgligt att se de små byarna förvandlas till sommarställen, det borde inte få vara så. Men det kan ju inte finnas lagar mot allting och äldre personer, som inte längre orkar med att sköta om sina hus, kanske behöver pengarna för att ordna ett annat boende.
    Kullerstensgator är som gjorda för att vricka fötterna, jag gillar dom inte. Men dom kan vara vackra att se på.

    SvaraRadera
  4. Hej Cicci,ja vi färdas mycket på sommaren, det gillar vi. Det finns så mycket att uppleva då. På vintern går vi i ide ha ha. På tal om vrickade fötter, så var det just så C hade gjort när vi häromdagen var och plockade fläder. Han var lite mer försiktig igår, satt på en bänk emellanåt medan jag gick runt och fotade.

    SvaraRadera
  5. Jag som gillar röda vallmon skulle ha blivit glad ;-) men jag förstår dig. Jag har en pion, "Bowl of Beauty" som jag "skrutit" om här hela våren. Nu har dem bara två, små ynka knoppar, får se om det blir nåt alls... Jättefina bilder som vanligt, tänk vad många svenskar som bor på så vackra platser :-) Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  6. Tack Fru Venus,Pioner saknas i vår trädgård, hade en men den kom bort när en buske vällde sig över den. Kanske sätter nya.
    Ha en skön kväll.

    SvaraRadera