onsdag 16 juni 2010

En tur till Landskrona och Borstahusen

Äntligen solsken och lagom varmt väder, riktigt sommarkänsla fick man känna på idag. Trädgårdsarbete lockade inte idag, jag fick nästan allt i någorlunda iordning igår.
Redan tidigt i morse packade vi picknickskorgen och körde iväg mot Landskrona.
Vi hade sikte på Citadellet, med dess fina omgivningar.


Citadellet byggdes av Kristian den tredje, 1549-1559 som försvarsanläggning.
Citadellet är Nordens bäst bevarade vattenfästning från 1500-talet, med välbevarat vallgravssystem.

Nu går vi in på borggården,


Byggnaderna är intressanta, men det som finns i en av dem tilltalar mig mer.

Nämnligen Skånes Hemsslöjd, en butik jag skulle kunna vara i flera timmar, med alla garner och mönster, keramik, träslöjd, mm.

Flamskvävnad som var så vanligt förr, är det nästan ingen som pysslar med nu.
Den traditionen har Japanerna tagit över berättade damen i butiken, det säljs massor dit bort.

Det hängde jättekul väskor lite varstans i butiken, de var inte till salu utan bara tips hur man kan bli av med restgarner och tygstumpar.

Den här föll jag pladask för. Gjord i filt med en liten flamskvävd blomma och några band. Jättesöt.

Vi gick runt hela vallgraven, det gula huset är ett cafeé.

Cafeét drivs av Lasse Flinkman, som även har ett mysigt cafeé i Sireköpinge.
Utanför ligger två stora trädgårdstäppor med alla möjliga grönsaker och fruktträd.

Utsikt över vallgraven,

mot Öresund och ön Ven.

På vallarna runt Citadellet ligger Sveriges äldsta koloniområde, 1500 kolonilotter med allsköns byggnadskonst.



1903 byggdes denna lilla stuga, nu upprustad och ägs av museet.

Vilken liten drömstuga och så fin tomt, det känns inte att man är mitt i stan.
Vi körde vidare mot Borstahusen som ligger en liten bit utanför Landskrona.
Borstahusen är en by där husen ligger i rad tätt sammanbyggda, de flesta var fiskare då det begav sig. Byns historia är känd sedan 1700-talet





Man kan undra hur stor den familjen var som bodde här.

Nere i hamnen var det en fiskare på ingång.

10 lådor lastade han ur sin fiskebåt,

fina rödspättor,

flera lådor fin torsk.


Vi hade en skön dag, det kommer lite fler bilder ifrån den här utflykten snart.
Nu har klockan tickat iväg, så jag önskar er en god natt.

9 kommentarer:

  1. O, jaaa! Vilken butik!!! Därifrån skulle man nog få slita mig med våld misstänker jag ;o) Klarade du verkligen av att ta dig ut tomthänt..?

    Så otroligt välskött det ser ut vid och runt citadellet. Gräsmattorna ser i alla fall på bild ut som värsta golgbanegreenarna.

    Köpte ni förresten någon fisk direkt från båten? Färsk torsk skulle jag inte tacka nej till själv. Här på Åland är det en så sällsynt vara att den närmast är att betrakta som renaste guld. Och kostar därefter, de få gånger den finns i fiskdisken. Förr kunde man ta vilken som helst liten eka ut på djupt vatten och pilka båten så full att det knappt blev kvar något fribord. Men det var då det.

    "Surpuppan" verkar lite trögstartad. Antagligen är det, som jag misstänkte, mitt grahammjöl som inte är tillräckligt nymalet. Lite bubblar det nog, men inte som det borde på fjärde dagen. Hur gör du, förresten? Har du bunken framme i rumstemperatur alla fem dagar eller ställer du den i kylen efter de första två eller tre? Jag funderar på om jag skulle tillsätta en pytteliten gnutta jäst för att få fart på det hela, men är osäker på om det i så fall förstör bakteriekulturen.

    SvaraRadera
  2. Hej

    Citadellet är fint....längesedan man var där..ett perfekt utflyktsmål. Bilderna är fina och bra tagna.
    Tornen på citadellet påminner om Malmöhus slotts kanontorn...ha ha

    SvaraRadera
  3. Hej,N det var svårt att hålla i plånboken där, men jag besinnade mig, har tusen projekt hemma som måste göras färdigt suck...Gräsmattorna var hur fina som helst, mycket välskötta. I vallgraven planteras Öring titt som tätt, där får man fiska upp tre styck, om man har fiskekort.
    C försökte köpa fisk i hamnen men allt var invägt och skulle till butik, tyvärr.
    Min surdeg,står framme i rumstemp alla dagar.
    1dl grovt rågmjöl + 1dl vatten 40 grader i 3 dygn, rör om varje dag.
    Dag 4 tillsätt: 1 l vatten 40 grader + 1 l grovt rågmjöl, rör ihop ordentligt och låt stå 1 dygn i rumstemp.
    Dag 5 är degen färdig, då delar jag upp dem i 9-10 portioner, ca 1½ dl i varje, fryser in de som jag inte bakar med bums.
    Ja du vet, den sista portionen använder jag till ny surdeg och börjar på dag 4. Det finns säkert flera sätt att göra surdeg på, jag är inte så kunnig, men så här funkar det för mig i allafall.
    Ha en bra dag Nina

    SvaraRadera
  4. Hej Grabben, Inte bara Citadellet även hamnen och koloniområdet är fina. Kanon när du får besök från Falköping.

    SvaraRadera
  5. Aha! Du gör lite annorlunda än jag med andra ord. Här är det c. 200 g mjöl + 2 dl kallt vatten + 1 msk filmjölk (eller annan surmjölksprodukt) + ev. 1 tsk honung som är receptet. Står framme i plastad bunke och matas dag 2-5 med ett par nävar mjöl och så mycket vatten att konsistensen blir ungefär tjock pannkakssmet. Funkar klockrent i vanliga fall, men nu är det dåligt drag i bunken :o( Får nog börja om med färskare mjöl och kanske köpevatten utan klor. Det klorerade kranvattnet lär också kunna ställa till det, för det är ju meningen att kloret ska ta död på bakterier ...

    SvaraRadera
  6. Hej, underbara bilder och hantverksbutik :-) Läst mycket om Lasse Flinckmans café, är bullarna så goda som det sägs? Vi har tur som får köpa färsk torsk av en bekant som fiskar ute på större vatten, köper fem kilo fileér i gången och frossar sen :-) Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
  7. Jag och modern var på en guidad tur på Citadellet förra året. Det var verkligen intressant. Vilken inlevelse vår guide hade - det gjorde hela rundturen till en spännande upplevelse. Man tackar ju sin lyckliga stjärna för att man inte levde på den tiden!

    SvaraRadera
  8. Tack Fru Venus, Det cafét var helt sanslöst, inredningen var superhäftig, tyvärr fick jag inte fota där inne, det hade varit lajban att lägga på bloggen.
    Allt som bjöds därifrån såg läckert ut.

    SvaraRadera
  9. Ja Camilla vi ska nog vara väldigt glada att vi är födda i vår tid. Men jag tycker det är roligt med historia från gamla tider i Sverige

    SvaraRadera