onsdag 23 juni 2010

Sommarstaden Helsingborg

I dag kommer resten av bilderna ifrån C och min utfärd igår. Obs! Alla bilder är klickbara.

Detta är nog ett av de mest plåtade motiven i Helsingborg, från parkeringen nere vid hamnen mot Kärnan.

Den stora genomfartsleden med de otroligt vackra husen.

Det var härligt väder, många som tog tillfället i akt med en fika på någon av de otaliga serveringarna.

Nu ska vi upp till Kärnan, här passerar vi statyn David.


En liten bit upp på terasstrappan finns den här fina fontänen.

Kärnan i sikte, gubben tittar åt fel håll ha ha. Det är inte min C.

Kärnan är den enda kvarstående rest av det medeltida Helsingborgs slott. Det byggdes 1310 av ERIK MENVED, kung i Danmark.

Utsikten är underbar, här ser vi ner där vi började gå.

Jag skall högst upp där C står, men är lite trött i benen, vilar en stund och betraktar gubben som fortfarande letar efter något ha ha.

Nu är jag högst upp, underbar utsikt.

Danmark ligger inte så långt bort,

där kommer en av färjorna som går i skytteltrafik över sundet.

Nu har vi begett oss till de ganska nya husen längs kusten, det till höger är Dunkers kulturhus.

Här är det gott om båtar, många båtägare från DK och Tyskland också, som turistar i Sverige. Hamnen är fin att lägga till vid, den ligger nära centrum.

Husen som ligger här nere i hamnen har samma stil som våra strandhus i Malmö. Det finns gott om restauranger och uteserveringar här.

C och jag körde vidare mot Pålsjö, ett stort strand-och skogsområde som ligger strax norr om Helsingborg.
Vi passerar Pålsjö mölla på vägen upp i Pålsjö skog
Kvarndammen. Det finns mycket att läsa på Wikipedia för den som är intresserad.

Man åker på slingriga vägar upp, ganska högt.

Det är mest bokträd, här är det populärt att motionera, det finns stigar för ändamålet.


Till slut kommer man upp till Pålsjö slott. Slottet byggdes 1676-1679, men platsen har anor från medeltiden

Slottet hyrs ut till olika företagare.

Vackra längor som en gång tillhörde slottet.

Nu börjar det bli dags att ta sig hem de 6 milen.

Vi körde en annan väg, då fick jag se flera jättehus som låg högt över den här parken.
Några liknade små slott, jag var tvungen att gå ut och ta några kort.

Jag blev nyfiken på det låga staketet som skymtade längre bort,

När jag kom dit upptäckte jag den här fina källan.
På ena murpelaren satt en tavla som talade om att detta var en åminnelse av Margareta Sveriges kronprinsessa, Hertiginna av Skåne, Prinsessa av Stora Britannien och Irland.
Källan anlagd 1923.

Det stog faktiskt Stora Britannien, om ni undrar.


Sedan blev det raka vägen hem till Malmö, trötta men nöjda med dagen.

4 kommentarer:

  1. Vilken utsikt, och vilka otroligt vackra gamla hus! De vita äldre husen liknar på de som finns vid Esplanaden i Helsingfors. Pålsjö slott ser ut som ett rosa pepparkakshus :-) Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  2. Tack Fru Venus, vi tyckte Pålsjö slott liknade ett Legoslott :-) En hiskelig färg på ett så stort hus.

    SvaraRadera
  3. Kan bara hålla med dig, Monkan. Pålsjö slott är inte riktigt i min smak. Det ser "taggigt" och ogästvänligt ut och färgen är direkt hemsk på ett hus av den storleksordningen!

    Vet du vad, jag har kommit på en ny lösning för mitt Södra Sverige Syndrom! Om (*harkel-harkel* jag menar "när") jag vinner på Lotto, då ska jag köpa mig och lilla A en bra husbil. Sen hyr vi ut "Rucklet" en hel sommar och drar själva ut på vägarna för att uppleva konungariket från norr till söder. Måste genast kontrollera att jag har en giltig ruta inför midsommardragningen!

    Om vi inte "hörs" mera innan morgondagen passar jag på att önska dig, C och den övriga familjen en riktigt fin midsommarhelg. Jag har bestämt mig för att hålla tassarna borta från mina potatishinkar och köpte igår en liten påse nypotatis i butiken. Sill & potatis blir det med andra ord, hembakat surdegsbröd och ost till det och en kall öl därtill (... och kanske en liten, immig O.P.) Som avslutning blir det kaffe och kladdkaka med vispgrädde. Inget storslaget, inga stora åthävor, men räcker bra som midsommarmiddag för en ensam tant i ett renoveringsruckel ;o)

    Sommarkram från bloggbekantingen på Åland!

    SvaraRadera
  4. Hej N, ack det där att vinna på Lotto är nog inte så lätt, jag vet. Men din "lösning" hade säkert fungerat.
    C och jag skall se om vi kommer ut någonstans,annars blir det precis som hos dig enkelt hemma vid.
    Surdegsbröd skall bakas idag, har tagit fram "surpuppan", skall ner och mata henne lite så hon kommer igång riktigt.
    Kram från oss.

    SvaraRadera