måndag 7 juni 2010

En blommig sida

Idag vaknade jag av att det smattrade på fönstret, tittade ut, ja det öste ner och himmelen var alldeles mörkgrå. Drog täcket över mig och somnade om.
När jag slutligen gick upp regnade det fortfarande, ute i trädgården såg det förfärligt ut, alla växterna låg ner.
C och jag bestämde oss för att åka in till stan och handla en del saker. Först blev det besök hos Claes Ohlsson, köpte nya färgpatroner till min skrivare, en ny klocka till mitt arbetsrum och lite andra småsaker.
Jag forsatte shoppandet, hittade nya shorts och andra sköna sommarbyxor.
En av de viktigaste inköpen var nya allergipiller, just nu är det hopplöst snuvigt och ett fasligt kliande.

En stor bov i dramat är dessa buskar, Spirean, tyvärr finns det en sådan häck i vår trädgård, men jag håller på att byta ut planta för planta. Jag kan inte gå nära dem. Vi försöker att hålla tillbaka blomningen med klippning.
Nu kommer lite steg för steg bilder på några blommor, jag tycker det är kul att ta foto i etapper på dem.
Först ut är Kaprifolen Lonicera,






Gissa ifall de luktar gott.


Nästa svit är Papaver (jättevallmo), Royal Wedding

Knopparna är superfina
Kronbladen ser ut som silkespapper.





Inuti blomman, enormt vacker. Bilden togs igår, idag skulle jag ta ett foto när vallmon
var fullt utslagen men ösregnet kom i mellan.
Som tur är finns det mycket knoppar.

Till sist en liten presentation av aklejor, en av mina små älsklingar, tacksamma blommor som snällt fröar av sig och ger mycket nya plantor i trädgården.











Det var det hela för idag. Nu ska jag vara lite social mot min man. Ska gå ner och laga kaffe och bjuda kaka till.
Ha en skön kväll.

8 kommentarer:

  1. Jättefina bilder! Och den där jättevallmon, wow! Snälla, gulle dej, kan du inte spara några frön åt mig? Jag betalar gärna portot om du ids göra dig omaket att stoppa några i ett kuvert.

    Och tänka sej, att man kan vara allergisk mot spirea också! Det hade jag inte aaaning om. Fast det finns ju förstås allergier för de mest mystiska saker, till och med stackare som är allergiska mot sig själva. Du har förmodligen en riktigt jobbig tid nu, för spireasorterna blommar ju slag i slag.

    C blir nog glad av att du är lite social med honom också och inte bara med oss i sajberspejs :o) Själv ska jag krypa i säng, för klockan är redan över midnatt här i sjön. Natti-natti.

    SvaraRadera
  2. Ja N det gör jag gärna, jag har två sorter till, presenterar dem på bloggen när de blommar,så får du se ifall de också tilltalar dig.
    Spirea, gräs, strandgräs, fläder, hundkex, gråbo, är de värsta sorterna som jag har ont av.
    Natti-natti

    SvaraRadera
  3. Å, så snällt av dig! *stora tack i förväg-kramen* Väntar med spänning på bilder på de andra!

    Hos mig finns f.n. bara en bleklila vallmo, som jag tror är en opievallmo. Den är väldigt stabil till sitt växtsätt och både stjälk och blomknopp är hårlösa plus att bladverket som inte alls ser ut som jag är van vid med vallmo. Klicka HÄR så kan du se en bild på min blogg. Skulle du, i din tur, vara intresserad av frön..?

    SvaraRadera
  4. En sådan vallmo har jag aldrig sett, jag vill gärna få frön ifrån den, om det blir några över. Färgen gillar jag mycket.
    Hoppas dagen blir bra, kram.

    SvaraRadera
  5. Akaleja är verkligen vackra. Jag gillar även Spirea massor, och jag är tack o lov inte allergisk mot dom.

    SvaraRadera
  6. Var glad för det Camilla, typiskt att man ska vara allergisk mot det man har mest av i sin närhet.

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder. Vallmon är en stor favorit, fin i alla lägen, synd att den blommar över så snabbt bara!

    SvaraRadera
  8. Tack Martina, ja det är synd, men så är det väl med allt man gillar, det varar för kort tid.

    SvaraRadera