onsdag 9 juni 2010

Hallå sommaren var är du

Ännu en morgon med regnsmatter på rutan. Ska det aldrig bli riktig sommar? Hörde på radion att Tyskland hade 30 grader varmt idag, imorgon skulle de få 35 grader, några grader kan de väl dela med sig.
När jag rullade upp gardinen såg jag att det lyste rött nere i trädgården, trots regn hade min röda vallmo slagit ut.




Jag fick på mig kläderna och gick ut och plåtade dem, just då var det ett litet uppehåll.
Eftersom det var uteslutit med trädgårdsgöra i dag tog jag fram grejor till bak. Passande, för det var ganska tomt i frysen.

Jag bakade efter ett recept jag läst i Falutidningen.
Koka en gröt på 1 dl havregryn och 2 dl vatten, Låt svalna lite, tillsätt sedan 5 dl vatten så det blir fingervarmt.
Häll allt i degbunken och lös upp 1 pkt jäst och 2 tsk salt.
Blanda i 1 dl hela linfrö och 1 dl pumpakärnor.
Blanda ner 3 msk matolja samt ca 11-12 dl rågsikt, degen skall vara lite klibbig.
Arbeta degen en stund och jäs i bunken 40 min.
Ta upp och forma små kakor, ca 10 cm i diameter, picka dem med gaffel när du lagt dem på plåten, det blir ca 16-20 st mindre tekakor
Låt dem jäsa 20 min på plåten

Grädda i 10 minuter i 225 grader.


Jag for ut och in i trädgården mellan jäsningarna.
Vegelian eller Tryn har nu börjat sin blomning, det är en av de tacksammaste buskarna som finns. Blomningen varar jättelänge, ibland blommar de om lite senare mot hösten.

Oftast blir det mycket blommor på buskarna, humlorna är mycket förtjust i dem.

En laddning kesobullar fick jag till också.
50 g jäst, ½ dl olja, 5 dl lättmjölk 37 grader, 200 gram keso, 2 tsk salt, (1dl baksirap kan utan vidare uteslutas), 2 dl grahamsmjöl, ca 15 dl vetemjöl special och för dem som gillar solrosfrö, ca 1½ dl.
Gör degen som vanligt
Jäs i bunken 35 minuter, baka ut bullar ca 24 st och lägg på bakpappsklädd plåt.
Jäs bullarna ca 30 min.
Grädda i mitten av ugnen 6-7 minuter i 250 grader.
Ut igen, nu hade det slutat att regna, skönt så länge det varar. Tog en titt på tomaterna, de är fulla med blommor som vill ha sol.
Det var ett mycket bra köp, plantorna är så kraftiga och fina.


Gräslökens blomma är så söt, jag har många gräslökstuvor som står lite varstans i rabatterna, då kan man låta en del få visa sina fina blommor. Det blir massor av gräslök ändå.

Det sista jag gjorde i bakväg, satte en surdeg, jag hade inhandlat ekologiskt rågmjöl igår för ändamålet.
Detta är spännande tycker jag. Jag har gjort det förut, då blev det bra. Vi får se.



Ha det bra alla.

9 kommentarer:

  1. Hejsan

    Alltid lika fin blogg och alltid härliga bakrecept och bilder......kommer sen och smakar...ha ha...Emma också....

    SvaraRadera
  2. Tack grabben, du är välkommen.

    SvaraRadera
  3. Tack för de goda recepten!
    Vallmon är ju ljuvlig.
    Hoppas solen lyser med sin närvaro imorgon!

    SvaraRadera
  4. Varsågod Camilla. Ja vallmon är en pampig blomma.
    Jag längtar efter sol nu.

    SvaraRadera
  5. Tack vännen, för fin kommentar på pausinlägget jag skrev!

    Ger mig den på att ditt surdegsbröd blev hellyckat. Nu när jag bestämt mig för att inte blogga så flitigt kan jag kanske ta mig tid att få till ett surdegsbak igen själv. Förr bakade jag så gott som till 100 % på surdeg, men har av någon anledning "tappat bort det" under de sista två åren. Japp, sagt och gjort! Här ska sättas suris :oD

    Den röda vallmon är otrolig den också, men jag gillar faktiskt den andra snäppet mer.

    Ha nu en riktigt underbar sommar, du, C och barnbarnen, så "ses" vi säkerligen framöver! :o) Jag kikar garanterat in mellan varven och läser om era utflykter och om vad som händer i trädgården (och köket!)

    *en helåländsk skärgårdskram*

    SvaraRadera
  6. Recepten uppskrivna! Ska jag testa. Bakar mest matbröd faktiskt om jag bakar.
    Vallmo är en av favoritblommorna, har sådan härlig färg. Fantastiska bilder som vanligt!
    Även en sån som jag blir lite sugen på att odla pga de härliga bilderna...
    Tack!

    SvaraRadera
  7. Visst är vallmon vackra! Jag älskar fälten med vallmon man ser i Grekland på våren. Jag samlar också på akvareller med vallmon, kan inte få nog av dem :-)

    SvaraRadera
  8. Tack Tant Björn, matbröd bakar jag en gång i veckan ungefär. Det enda som ja köper i butik är riktigt grovbröd och tunnbröd.
    Vallmon är otrolig vacker inuti tycker jag.
    Jag tycker du ska sätta några, de är superlätta att odla.

    SvaraRadera
  9. Fru Venus, förut kunde vi bara åka 5 min hemifrån, så hade vi fälten fulla av vallmo, blåklint och prästkragar som vi kunde plocka till midsommar. Men nu är det byggt nästan överallt så vi får se om det blir någon bukett iår.

    SvaraRadera