torsdag 3 juni 2010

En resa till äppelriket på Österlen

Hastigt bestämde vi oss för att göra en tur till Österlen igår. Äppelodlingarna blommade nu och vädret var kanon.
Jag packade den obligatoriska picknicken och så bar det iväg. Det är ca 10 mil dit bort så det blev en lite längre utfärd en vanligt.
Efter en stunds betraktande av det vackra landskapet kom vi till Kronovalls slott som byggdes 1760, släkten Baner och Sparre har haft sin boning här. Sparre bor fortfarande i en del av slottet.

Numera är Kronovall mest känt som vinslott, familjen Åkesson arrenderar det och driver Åkessons vin AB.

Vackert ligger det i den lummiga miljön.

Huset som tillhör slottet är från 1767, hade jag nöjt mig med. Så himla charmigt. Vi körde vidare mot Kivik där de allra flesta äppelodlingarna finns.

En ganska ny odling, men så många äppelträd.


Jag vet inte hur många odlingar vi såg, jag skulle kunna fotografera i det oändliga men det hade blivit tjatigt.

Vi tog sikte på Kiviks musteri, sonen var där för en tid sedan och lovordade stället, jag blev inte besviken. Naturligtvis handlade vi olika sorters muster och marmelader med oss hem.

Ni förstår, när man ser de enorma cisternerna att det är en stor industri med äppel som bas.


Den lilla hamnen i Kivik är fortfarande liten och idyllisk,

Det gläder mig att det inte har byggts en massa moderna hus här nere.

Den gamla stilen på lägena gillar vi skarpt.

Till och med kullerstens gatorna har bevarats på vissa ställen.

Här i egen hög person står vår skånske skald, Fritjof Nilsson Piraten, älskad av så många.

Något som inte får missas när man är på Österlen är Brösarps Backar, underbara kuperingar i vårt annars så platta landskap.

Det är inte så lätt att visa höjderna på backarna, men det står några personer däruppe så ni får en aning i alla fall.
Alla bilder är klickbara till större bild.



På backarna blommade mandelblom och gullvivor mm. just nu.
Nu åkte vi vidare mot Vik, ett lite fiskeläge söder om Kivik. Här ha C en ungdomsvän, så vi har varit här förut.


Nere vid strandkanten ser man bort mot Stenshuvud, en annan fin plats, men den har vi sparat till en annan gång. Dagen har ju ändå bara ett visst antal timmar så man hinner inte allt.

Här i Vik finns det en märklig bit kust, vi är ju vana vid sandstränder,

det här är så annorlunda, berggrunden består av sandsten

det här är "PRÄSTENS BADKAR" en unik vulkanisk formation den enda i världen, nu var vatten ståndet lite högt så man såg den inte så tydligt. Klicka på bilden!

Nu började dagen gå mot kväll, det var dags att dra hemåt. Jag var alldeles slut i benen efter allt promenerande. Men det blev en sista liten titt i Simrishamn,

en fin småstad med massor av turister på sommaren, ja så snart skolorna har slutat. Härifrån kan man ta snabbåt till Bornholm, turen tar en timme.
Det ska C och jag göra, vi ska ta våra cyklar med , ett fint sett att se en del av ön som är cykelvänlig.

Simrishamns vackra kyrka i bakgrunden.

Med denna bild ifrån hamnen i Simrishamn slutade vår resa.
Nu hade vi 10 mil att köra innan vi var hemma i Malmö igen.
Ha en bra dag




9 kommentarer:

  1. Vilken härlig dag ni verkar ha haft, du och C. Tack vare dina fina bilder känns det nästan som man varit med bak i bilen :o)

    Naturen förvånar en ständigt, inte sant? De där udda kullarna mitt i det annars plittplatta Skåne, vad kommer de sig av..? Eller prelatbadkaret. Vad märkligt att det bildats en sån formation, precis där och bara där.

    Hoppas ni får en lika fin dag idag. Det ska bli skoj att se bilder längre fram, när ni hunnit med er cykelrunda på Bornholm! Dit har jag alltid velat åka.

    SvaraRadera
  2. Tack N, Ja det var en underbar dag. Idag har vi högsommar, jag jobbar i trädgården, mellan varven tar jag mig en stund i min nyinköpta "latemansstol", en solstol med andra ord. Ska iväg till trädgårdmästeriet och handla lite plantor senare.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  3. Ja det är verkligen som att åka med er på er underbara tur till Kivik. Vi har så mycket vacker natur och byggnader i Skåne, så varför åka utomlands för att titta på sånt?! Upptäck Sverige istället. Framför allt Skåne då. :)

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig Camilla, det enda kruxet är väl det osäkra vädret, många vill åka långt bort för att sola och bada i varma länder, den solgarantin har vi inte.

    SvaraRadera
  5. Jag gillar också era utfärder.
    Bilderna där vattnet står som kaskader
    är ljuvliga!
    Hälsn.B

    SvaraRadera
  6. Tack Bodil, så roligt att du gillar mina bilder. Det var en jättehärlig dag.
    God natt på dig.

    SvaraRadera
  7. Hejsan


    Härliga bilder......!!!

    SvaraRadera
  8. UNDERBART! med då är också Österlen ett av det vackraste landskapen..... i Svedala!
    Jag längtar tills min barn blir så stora att dom kan uppsatta en resa i Sverige.. ( de minsta) jag jag får botanisera ... ett besök på kiviks musteri är självklart ser jag!

    SvaraRadera
  9. Tack Susanne och Skånegrabben. Ja Kiviks musteri är ett måste Susanne, men annars har det inte så stor betydelse vart man åker för allt är fint på sitt sett.

    SvaraRadera