torsdag 24 juni 2010

Rosornas tid

Nu fylls trädgården av dofter från rosor och Lavendel

Austinros, den doftar härligt, tyvärr har jag glömt bort namnet.




Det här är en doftlös ny ros, men fin ändå.



Nina Weibull, den här rosen var mycket populär på 60-70 talet.


Vi har en stor fin New Dawn klängros på muren mot grannen, detta är den första som slagit ut.



Igår tog jag fram en burk surdeg ifrån frysen för att baka idag. Typiskt, det har varit den varmaste dagen på länge. Men jag satte två degar ändå.

Surdegen uppförde sig precis som den skulle, bubblade som bara den.

Den första degen innehöll : Ekologist grahamsmjöl, dinkelsikt, surdeg, vatten, salt, 1 msk sirap, lite olja, pumpakärnor och solroskärnor.
Degen fick jäsa 2½ timme i bunken,

då ser det ut såhär när man slår ut den på bakbordet, trådig och fin.
Den andra degen innehöll: Grovt rågmjöl, rågsikt, vetemjöl special, kummin,vatten surdeg, 1msk sirap, salt, lite olja. Även den här jästes 2½ timme.

Här är det färdiga resultatet, överst rågbrödet,

det här är det ljusa brödet med dinkel.
Bilderna blev omkastade tyvärr, jag var lite trött när jag gjorde det här inlägget.
Kom hem vid 21.30 i kväll, har varit och sjungit med Sommarkören. Vi var runt 50 personer som kommer ifrån olika församlingar och från andra körer för att sjunga tillsammans i sommar.
Nu stundar Midsommarafton, den tänker C och jag fira i lugn och ro, kanske om vädret tillåter på Kulturens Östarp.


Trevlig midsommar alla.







9 kommentarer:

  1. Ha, nog hann jag ju in här för ännu en kommentar innan midsommarfirandet utbryter! ;o)

    Ingen av mina rosor blommar ännu, men 'Aimable Amie' har rätt mycket knoppar (och bladlöss ...) och tävlar med 'New Dawn' om vem som ska bli först. 'Wrams Gunnarstorp' är lite för ny för att skämma bort mig med alltför mycket blomning i år, men blir kanske gladare nu när jag äntligen fått upp spaljén.

    Jag har en ny sats surdeg på gång, förresten. Tänkte prova hur det låter sig göras med dinkelmjöl. Men, precis som du säger, har det blivit lite för varmt nu, så det kanske går åt pipsvängen. Sen upptäckte jag härom dagen att den härliga, danska serien "Bullar av stål" finns att se med play-funktion hos dansk tv! Min förmåga att förstå talad danska är i och för sig mer än usel, men man ser ju vad Camilla Plum sysslar med i alla fall ;o)

    Som tidigare sagt: trevlig midsommarafton!

    SvaraRadera
  2. Underbara rosor :-) fast här tar det nog en stund ännu innan de slagit ut i full blom. Äldsta dottern har kommit hem från lägret nu och är så trött på det vita bröd de fått där, så nu har här bakats "fröbröd" som hon kallar det, fyrflingsmjöl med solrosfrön, pumpafrön, havrekli och nötter! Ha en lugn och fin midsommar, vi firar vid havet med goda vänner och sill o potatis :-)

    SvaraRadera
  3. Godmorgon N, ja inte hade jag väntat kommentar idag, men tack. Nu ska det bli skönt att koppla av efter en ganska svettig bakdag som ändå blev lyckad. Ha nu en härlig midsommar, med eller utan "Kalle" fniss.

    SvaraRadera
  4. Godmorgon Fru Venus, Jag hoppas att ni också får en härlig midsommar, med god mat och goa vänner.
    Låt oss hoppas på fint väder.

    SvaraRadera
  5. Så väldigt fina bilder! Ha en fin midsommar du med!
    :)

    SvaraRadera
  6. Hej Tigris Predikanten, hoppas du själv får en fin midsommar med bra väder

    SvaraRadera
  7. Underbara rosor! Att du har så många olika sorter i din trädgård. Av två typ morsdagsrosor hos mig har båda överlevt och två andra också, men det är en bit kvar innan dom blommar.

    Trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  8. Tack Cici, det finns några fler, men de har inte börjat att blomma ännu. Jag skulle vilja fylla hela trädgården med rosor, men det är roligt med andra växter också

    SvaraRadera
  9. Haha! Nej, "Kalle" var inte bjuden i år ;o)

    Det slog mig nu att du kanske undrar varför i jösse namn jag tittar på "Bullar av stål" från dansk tv istället för via SVT Play. Men, förstår du, vi ålänningar får av någon märklig anledning inte hos SVT Play se på utomsvenska produktioner. Det har något med att Åland tillhör Finland och copyright att göra och är hur dumt som helst :o( Men det positiva är förstås att jag får träna på att begripa danska!

    SvaraRadera