fredag 4 juni 2010

Trädgårdspyssel mm.

Idag satte vi igång tidigt med att fixa och dona ute i trädgården. Solen sken från en klarblå himmel.
Först planterade jag mina inköpta småplantor i krukorna, Flitiga Lisor tacksamma blommor som trivs i halvskugga. Efter en tid fyller blommorna krukorna med råge.




Här två av sex krukor färdiga. Det var ordentligt varmt idag så allt gick i ultrarapid.

Herrn i huset sopade bodtaket rent från alla tallbarren. Vi har två stora tallar som är duktiga på skräpa ner, det blir ett antal säckar som körs bort.
Jag tog cykeln och cyklade ner mot Limhamn, mellanlandade här på Viktoria Park, jättefina hus som ligger med utsikt över kalkbrottet.
Det är vanligtvis låsta grindar så det var första gången jag fick en flukt in.


Restaurangen är även för utomstående, det var väldigt "flådigt" där.


Alla som bor här har tillgång till SPA, utomhusbassänger mm. Lite av poolen skymtades bakom grinden som jag stod vid.

Ja, så cyklade jag vidare,

ner till fiskarna i hamnen och köpte hem fisk till middag.


När jag kom hem var jag alldeles genomsvettig och törstig, så det fick bli min björnbärssaft,


under parasollen på gården,

med "fru koltrast" som sällskap.

Sedan gick jag på "tur" i trädgården, såg att klarbären kommit ganska långt.


Smultronen blommade friskt,

de växer på ett idiotiskt ställe, en självsådd planta etablerade sig på gården längs med källartrappan, tydligen trivs de där för vi får många söta och goda smultron varje år.
I gengäld får de en släng gödning och vatten av oss.

Så här blommar det på vår framsida just nu, det vimlar av bi och humlor i all blomprakt.


Gullregnets klasar är enorma, jag älskar dem, de luktar jättegott.


Det var allt för idag
god kväll



12 kommentarer:

  1. Vilken vacker framsida ni har! Är det ett Gullregn? Håller med, både restaurang och hus såg "flådiga" ut. Jag hör av mig senare angående "hjärtebarnen", tack! :-) Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  2. Oj, oj, oj ... här snackar vi trädgård med stort T! Det är ju så där lummigt och fint jag vill ha det, men ujamej vad det är långt kvar innan jag når dithän. Fast det är väl så det ska vara med en trädgård; den ska växa och utvecklas under åren och inte landa pang, bom färdig och klar i ens famn, som en startbox från IKEA.

    I mitt tidigare liv försökte jag med björnbär (Thornless evergreen), men det ville sig inte. Massor med bär fick jag, men de hann aldrig mogna ut innan kölden tog dem. Trist, för jag tycker björnbär är goda.

    Kul med de självsådda smultronen! Jag har några vildsmultron i gräsmattan, som dessvärre stryker med när jag klipper denna. Men i år har jag skaffat mig fyra plantor av en sort som heter Rügen, som jag satt på en lämpligare plats. Hoppas de trivs och sprider sig :o)

    Vad är det för härligt blommande som klänger på din parasollbild? En överdådig blomning är det i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Ja Fru Venus det är det. Ha det bra själv.

    SvaraRadera
  4. Hej N, Björnbär behöver vi inte odla, det växer vilda i massor runt om i Skåne. C och jag brukar plocka ca 40 l varje år.
    Mina smultron är kommen av sorten Rugen, som vi hade i en kruka förut, men förflyttade sig till det konstiga stället på gården. Det som klänger på spaljen är klematis : Montana "Tetrarose" hur fin som helst, växer så det knakar.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  5. Vilken fin trädgård du har. Jag kan ibland längta tillbaks då jag hade trädgård, men så tänkter jag på allt arbete som alltid väntade att bli utfört. Nu är jag så nöjd med min balkong.
    Klarbär gillar jag, lite sursöta, alldeles klarröda - jättegott.
    Du lyckades fånga koltrasten, det är svårt att fotografera fåglar, tycker jag.
    Kul med dina utflyktsresor.
    Önskar dig en trevlig och skön helg.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  6. Tack Viola, Koltrasten satt snällt en stund, annars är det svårt att foto fåglar.
    Trädgården har vi pysslat med i 32 år, så det är ganska enkelt att sköta den nu. Nästan inga synliga jordrabatter, har försök att få allt att växa ihop, men ändå inte rörigt.
    Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  7. Ser att vi samtidigt har skrivit på våra bloggar. Det finns visst fler nattugglor än jag.
    Godnatt!

    SvaraRadera
  8. Gullregn är så otroligt vackert. Ett sånt måste jag skaffa mig till vår trädgård.
    Ha en underbar helg och hoppas du fotograferar i mängder, så jag kan njuta av fler fantastiska foton här. :)

    SvaraRadera
  9. Tack snälla Camilla, jag lovar att fota till tusen, det är ju en av mina hobbies.
    Hoppas du själv också får en härlig helg.

    SvaraRadera
  10. Åh vilket gullregn makalöst vackert.. ÅHH vad jag bor fel kändes det som!

    SvaraRadera
  11. Ja Susanne, det är makalöst vackert, kan du inte ha ett sådant där du bor?

    SvaraRadera
  12. FYRTIO LITER?!? *hugger tag i köksbordet för att inte svimma* Jösses ... Och då har jag alltså fått ytterligare ett skäl till varför man borde bo i Skåne ;o)

    SvaraRadera