söndag 27 juni 2010

En vit sida

Just nu blommar det många vita blommor i trädgården. Allihopa doftar härligt.

Klätterhortensian som vi har på en bit av huset är en favorit, de torkade blomställningarna är fina på vintern. Dem använder jag som dekoration i olika former.

Det här en knopp från en"Deutsia" buske.

Deutsian blommar i överflöd med kritvita blommor. Busken är tät och skyddar mot insyn.


Blomma från en dubbel Schersmin.

Det här är väl den vanligaste Schersminen, den enkla, antar jag.


I fjol satte jag två fina Iceberg ( Schneewittchen) rosor, deras knoppar är verkligen eleganta


Utslagna är de ljuvliga, just den här rabatten som rosorna står i är inte helt färdig ännu. Det skall inhandlas lite blå växter hade jag tänkt.


Nu till den sista vita blomman Flädern.
I måndags plockade jag fläderblommor som varvades med citroner, samt en lag på vatten och socker. Den har nu stått och dragit i 6 dagar, så idag var det dags att sila den.

4 liter saft blev det av satsen.

Naturligtvis provsmakade vi den. Som vanligt smakade den gott.


Det var allt för idag. En dag som varit helt underbar med sol och värme. Enligt SMHI skall det bliva fint hela veckan, det tackar vi för.
God natt

13 kommentarer:

  1. Åå, vackert! Jag älskar vita blommor, de är så fina även på kvällen.
    Ja, här ska också vara fint ett tag framöver så, nu njuter vi..
    Ha de gott!

    SvaraRadera
  2. Tack Tant Björn, ja och det är på kvällen alla dofter kommer.
    Ha det bra nu i denna ljuva sommar

    SvaraRadera
  3. Hej så underbart vita blommor! dofter känner det ända hit.. eftersom jag är i anläggartagen av en trädgård så kommer det att finnas ett överdåd av doftande buskar..scheresminer ska det vara med.. hade innan i vårt förra hus, ett par olika.. underbara !!!undrar om en dubbel går här??

    SvaraRadera
  4. Hej Susanne, jag har ingen aning om det går där, men varför inte, ifall de vanliga funkar.
    Vad kul, jag avundas dig som får anlägga en trädgård. Det är det roligaste av allt ihop.

    SvaraRadera
  5. Hördududu, om er trädgård borde det göras ett helt tv-program! Kanske jag borde tipsa SVT..? *funderar* Eller varför inte ett reportage i Allt om Trädgård? *funderar ännu mera*

    Här vid "Rucklet" har Schneewittchen t.v. bara knoppar, likaså jasminen (enkla blommor), så nu ligger du/ni lååångt före igen. Någon deutzia har jag inte. Inte ännu, i alla fall. Men nog är jag bra sugen på en sån också ...

    Här är det för gassigt och hett ute i trädgården idag, så jag sitter faktiskt inne och virkar på sexkantsfilten. Det hjälps inte, men trädgården är allra bäst tidigt på morgonen och sent på eftermiddagen/kvällen.

    Nu ska jag i alla fall gå ut en sväng och kontrollera fläderblomsläget. Är nog bara knoppar där också, skulle jag tro :o(

    SvaraRadera
  6. Pålsjö slott, så fin! Och Helsingborg. Ja, dina resereportage ger mig massor av tips, men när ska vi hinna ut och resa så långt bort... Men kul iaf att se bilderna.
    I vår trädgård finns tre rosbuskar,av okänd sort, sen tidigare, men de för en tynande tillvaro. Har tänkt göra iordning den rabatten i höst, så rosorna kankse rycker upp sig efter det. Fina rosbuskar drömmer jag om...
    Hulda

    SvaraRadera
  7. Jag har lagt märke till att vita blommor lyser så vackert i skymningen. Hortensians blommor påminner ganska mycket om skogsolvonens, är dom släkt?

    SvaraRadera
  8. Ha Ha,Stjärnkraft en av dem som gör foto-och layout i Allt om trädgård bor endast några gator ifrån mig, känner henne lite grand. Men ha hit henne, nä du då får det nog göras en farligt massa innan den passar i deras tidning.
    Vi njuter också mest mornar och kvällar, det är därför jag kan sitta här och svara på kommentarer :D Jag har precis slukat ett glas iskall flädersaft mmmm..

    SvaraRadera
  9. Tack snälla Hulda, alla drömmer vi om fina rosor, men jag tycker det är jättesvårt att få så fina som jag vill. Klippningen blir si så där, men de blommar ialla fall.
    Roligt att du gillar våra "resereportage" :)
    Jag tycker det är kul att visa vad som finns i denna landsändan.

    SvaraRadera
  10. Ja Cici de lyser och doftar om kvällen. Snälla du, jag vet ej ifall de är släkt, men jag håller med dig. Får väl försöka ta reda på det.

    SvaraRadera
  11. Vitt är vackrast!! En gång i tiden hade jag en häck av Schneewitchen, den är underbar, blommande ända in i november en gång :-) Dubbel Schersmin är också ljuvlig, och doftar... Vita blommor är vackert vid mörka sensommarkvällar, de lyser upp hela trädgården. Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  12. Tack, fru Venus, en hel häck av Schneewitchen suck.. den som ändå hade det.

    SvaraRadera
  13. Haha! De där glassiga reportagen i t.ex. Allt om Trädgård, Bo Bedre, Lantliv osv visar ju bara det som TÅL att visas, så ni ligger nog bra till, du och C ;o)

    Fortfarande bara hårt slutna knoppar på mina fläderbuskar. Och pionerna vägrar också slå ut ... Hmpf! :o[

    SvaraRadera