lördag 31 juli 2010

Mina nya fikakompisar

I morse när jag satt därute i min ensamhet kom plötsligt den här årsungen och pockade på uppmärksamhet.


Jag hade ätit färdigt, men pippin skulle ändå undersöka brickan,

Han tittar så gulligt på mig, tycker säkert jag är en snåljåp, vi brukar ge dem ost, men jag ville ta så många bilder som möjligt nu när jag hade chansen.

Den här ungen kommer ifrån en kull med fyra, men de tre andra drar fortfarande omkring med föräldrarna.

Ett litet kvitter kanske kan få den där människan att lyfta från stolen och hämta lite ost.

Så fort jag lagt ut lite ost kom en hane som håller på att mata sin kull nr två.

Här är den utschasade honan, hon far som en skållad råtta fram och tillbaka för att ta ostbitar till sina skrikande ungar, hon ser jätteskabbig ut. Stackars pippi, det är jobbigt att vara "småbarnsförälder".


Jag har försökt att fånga fjärilar på bild, men det är hopplöst, det finns nästan inga i år, och de som finns sätter sig för högt i min fjärilsbuske.

Det fick bli några foto på de här flugorna istället,




Jag är ingen flugälskare, men de här är häftiga i sin gröna pansar.


Detta är vad jag pysslat med idag, sedan har det bara blivit vila och åter vila, jag har gett mig sjutton på att bli bra i min onda hälsporrefot.
Men nu ska det bli korsord i ryggläge,
god natt alla.

11 kommentarer:

  1. Godmorgon!

    Det var väl attans vad talgoxungarna och deras utsjasade föräldrar blivit tama hos er! Så kul, för det underlättare ju fotograferandet betydligt :oD Mina fontänbadande skatungar var inte heller särskilt skygga, men så där vana vid mig blev de aldrig.

    Snajdiga bilder du lyckats få till av flugorna! Ja, du vet ju att jag gillar att knäppa såna knäppa bilder jag också, trots att inte heller jag är någon stor vän av krypen ifråga. Men man kommer inte ifrån att de, vid närmare granskning, är rätt vackra varelser. I alla fall de sorter som är så här läckert skimrande. På tal om fjärilar, så har jag lyckats få ett par riktigt häftiga bilder på rapsfjärilar, så om det blir det ett särskilt inlägg vad det lider.

    BRA att du vilar foten! Ryggläge och ett korsord är helt rätt medicin, så ha nu en skön latsöndag så här den 1:a augusti. Tänka sig, va ... redan augusti ...

    Nu ska jag sätta igång med att få ihop ett inlägg om gårdagens besök på vikingamarknad. Hörs senare!

    SvaraRadera
  2. Kul att talgoxarna blivit så tama hos er, det är det inte tal om här, men vi har ju inte en inramad tomt utan mer en bit av en lägda, så då är det nog svårt.

    Man kan inte säga annat än att flugorna är vackra. Små underverk som vi människor slår ihjäl utan vidare funderingar. Fast allt som är vackert är inte bra.

    SvaraRadera
  3. Förresten tycker jag att det har varit gott om fjärilar på smålägdorna som inte slås, där vilda blommor får stå kvar.

    SvaraRadera
  4. God middag N, det blev en massa timmars sömn, vaknade inte förrän 9.30. Talgoxarna är alltid tama hos oss, de äldre kommer i handen och pickar. Vi matar dem året om. Fast få dem på någorlunda fina foto brukar vara svårt, så jag är nöjd med de bilder jag lyckades ta igår.
    Flugorna tycker jag är häftiga fast de är (äckliga) när de inte sitter på blommor utan på något annat äckligt.
    Det blir vila idag också, skall sitta och plocka av mina vinbär :)
    Ser fram emot dina bilder ifrån gårdagen.
    Hejsan svejsan

    SvaraRadera
  5. God middag Cici, vi är så förtjusta i våra fåglar, med tanke på att vi bor i storstan är det roligt att få ha dem i sin trädgård.
    Jag kan tänka mig att det finns mycket fjärilar hos er, det hör liksom till på sommarängar.
    Jag kan acceptera flugorna på bild, men det är också allt :)
    Ha en skön dag.

    SvaraRadera
  6. Vilka söta talgoxar och så skickligt fotade! För att inte tala om flugorna... Men jag håller med om att dom är bäst på bild!
    Ha en skön söndag!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  7. Hej Monica, tack, talgoxarna är som små dunbollar när de är så där unga.
    Flugorna vill man inte ha in i huset, usch.
    Du får ha en skön söndag själv i det lite ostadiga vädret.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker du har lyckats få jättefina bilder på fåglarna, hördu. Tror jag måste börja mata gårdens bevingade innevånare med lite mer ordning, för annars lär jag aldrig lyckas med någon fågelfotografering ;o)

    Ikväll blir det tidig läggning. Veckans ribbskruvning, rabattgrävning och dagens under terrassen-röj tar ut sin rätt och jag gäspar redan fast klockan är bara lite över tio. Önskar dig därmed en riktigt god natt innan jag släcker datorn för natten!

    SvaraRadera
  9. Söt liten pippi :-) Har inte ni katt? Mannen har haft/har hälsporre som bäst, äter Burana (antiinflammatoriskt) i två veckor, men det onda försvann redan efter fyra dagar! Vila och njut då!

    SvaraRadera
  10. Hej Fru Venus, jo vi har kisse, vi försöker hålla koll på den, men ibland är olyckan framme.
    Tack för tipset, jag äter också piller, jag hoppas det snart ska gå över.
    God kväll.

    SvaraRadera
  11. Hej Monkan!

    Jag snubblade in här i natten och såg Dina bilder på talgoxarna bland annat.
    Jisses, så fina!
    Och Grattis till denna "lyx" att få lära känna vilda fåglar på så nära håll!

    Du verkar ha en jättemysig blogg, och jag hoppas det är okej om jag snubblar in fler gånger?

    Ha det gott och hälsa till härliga Skåne från mej!
    Jenny

    SvaraRadera