lördag 17 juli 2010

Vilda blommor i massor

Vissa dagar har man ingen lust eller ork att göra någonting i trädgård eller inomhus. Idag var det en sådan dag, vi bara slappade och hade det skönt. Vädret har varit behagligt.
Framåt eftermiddagen hoppade vi på cyklarna och trampade iväg neråt havet, sedan vidare mot Klagshamn.
Det är härligt att det växer så himla mycket blommor vid vägkanterna och på slänterna.
Kaveldun ser man inte så ofta, men här var det gott om dem.

Rosenvial, de har jag aldrig förut sett vid vägkanterna, riktigt vackert, de slingrade sig runt buskarna.

Gullris i massor och Renfana, båda sorterna plockade C och jag stora fång av, de ska hängas upp och torka. Jag har Rölleka (gul) i trädgården som också får hänga på tork, för att sedan pryda mina Höganäs krus.

Vissa blommor har gjort sitt, nu gäller det att fröa av sig så det blir ny fägring nästa år.



Sådana här bär växer det i massor ute vid Klaghamn, de smakar ungefär som Björnbär men det är det inte.
De växer här på kalkrik mark. På Gotland har de Salmbär, kan det vara samma sort?
Är det någon som vet?
Så fort tiden går, nyponen på vresrosorna börja redan att rodna.

Det ligger små söta båthus längs med hela hamnen




En smal landremsa bestående av kalkrester, utanför ligger Lillgrund med alla vindmöllorna


De här blå, Cikoria, är så fina, blommorna ser ut som pappersblommor.



Sist men inte minst, de pampiga Kungljusen. Nu började det att knorra i magen, så vi cyklade hemåt.

Väl hemma blev det räkor, vitlöksbröd och öl helt utan krusiduller, gott. Det var ju bara vi två, då behöver man inte konstra till det.


Så var det åter sen kväll, god natt



20 kommentarer:

  1. tack för turen! var jätte vackert.. ja här planteras tex kungsljusen...växer inte vilt :)
    härligt att få se i allafall :)
    och " räkfrossan" hade jag görna dykt upp på!

    SvaraRadera
  2. Godmorgon!

    Väderrapport: Inte en droppe regn inatt trots heliga löften från meteorologerna :o( Initialt var det lovat mycket regn hela denna söndag, men nu har de skjutit på det till inkommande natt och minskat på mängden också ... Just nu drygt 21° och en luftfuktighet på 80 % - man kan bli knäpp för mindre!

    Det björnbärsliknande bäret du visar skulle jag faktiskt gissa är det som vi här på Åland kallar för blåhallon men som på Gotland heter salmbär, Rubus caesius. Klicka HÄR för en botanisk illustration.

    Renfana plockar även jag i mängder vissa år - de år jag känner för att "vara gul" :o) Så blir det kanske i år, för torkade passar de fint i mitt färgglada lilla kök. Cikoria kan jag inte påminna mig att jag sett vildväxande här på Åland. Synd! Fast man kanske skulle så av den i någon rabatt istället..? Den passar fint i färgskalan jag strävar efter bland mina blomster :oD

    Räkor, färskt bröd och en kall öl ser inte direkt fel ut, hördu! Här vid "Rucklet" blev det grillade kycklingfiléer och ett par glas rött med kompisen P på terrassen, följt av kaffe med punsch i trädgården. Konstaterande: svartmyror formligen äääälskar punsch ;o)

    Därmed punkt för denna gång, för nu ska jag ut och dansa regndans på gården. Idag MÅSTE det komma vatten ovanifrån istället för ur slangen!

    SvaraRadera
  3. Det var så lite Susanne, jag visste inte att kungsljusen måste planteras på vissa ställen. Här nere hos oss växer de vilt på många ställen.
    Räkor är enkelt sådana här varma och slöa dagar. :)

    SvaraRadera
  4. Hej N, det ante mig att det var Salmbär.
    Cikorian är läcker den växer vid vägkanterna här på många ställen.
    Älskar punsch gör även jag, fast jag inte är svartmyra :) Här syns inte till något regn i våra trakter i heller, men lite behagligare temp. har vi nu.
    Det blir en lat dag idag med förmodligen, vi får se.
    Lycka till med dansen.

    SvaraRadera
  5. Av vårt utlovade nattregn blev inte många droppar. Att det inte heller åskade får man däremot sätta på plusskontot. Nu kan man börja ängslas för att skogen ska börja brinna om blixten slår den för det är så torrt.
    Vi har gottt om renfana här uppe med de övriga växterna finns inte i villt tillstånd. Cikorian såg trevlig ut, kanske något för planteringarna i framtiden.

    Den där kalkremsan ut i havet måste vara härlig att ströva på då det är varmt!

    SvaraRadera
  6. Hej

    Ett par sådana kaveldun skulle jag plocka för några år sedan. Har alltid tyckt dessa är tuffa att ha i en genomsynlig mörkbrun golvvas. Sagt och gjort plockade jag ett par och la i stora rummet i väntan på att jag köpt en golvvas. Efter ett par dagar skulle jag lyfta upp kaveldunen och "poff" sa det och jag hade fröer i hela lägenheten.....det bara small...ha ha

    Så där stod jag med stabben kvar och vita fröer som flög runt i rummet.

    Dom är nog vackrast där dom växer ändå.......

    SvaraRadera
  7. Tips till Skånegrabben och övriga intresserade:

    För att få kaveldunen att låta bli att poffa kan man spreja den bruna toppen med hårsprej eller matt lack. Skiktet hindrar då fröställningen från att öppna sig och man har glädje av den stiliga växten länge.

    SvaraRadera
  8. Den där smala landremsan skulle jag gärna ta en promenad på, och sen lite räkor och bröd på det ;-) Visst är vilda blommor fina, hela slänten nedanför stugan, mot vattnet, är full av små blåklockor och blåklint - det är så fint! Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  9. Hej Cici, det är lite tråkigt att sommaren blev såhär, allt torkar bort. Överallt är det brunt, till och med vissa träd ser vissna ut
    nu.
    Jag trodde Cikoria växte vilt i hela Sverige, även kungsljusen men så är det tydligen inte.

    SvaraRadera
  10. Hallå grabben, du får göra ett nytt försök med kaveldunen, nu när du fått tips ifrån Stjärnkraft.
    Tack för tipset Stjärnkraft.

    SvaraRadera
  11. Den lilla remsan ut i havet var skön att promenera på, allrahelst i den hemska värmen för det blåste lite grand där.
    Räkor med öl eller vin är aldrig fel.

    SvaraRadera
  12. Ha ha, då ska jag inte plocka in kaveldun utan att frisera dem med hårspray först! Men jag skulle gärna plocka lite fröer från rosenvial och plantera i min trädgård. Fanns de i Klagshamn?

    SvaraRadera
  13. Hej Petra,Vägen mot brons utsiktsplats, på vallarna där växer det fullt av dem. Så det är ju långt innan Klagshamn.
    Pass på med dem, de sprider sig som en löpeld,

    SvaraRadera
  14. JÄTTETACK för hjälpen med insektsbestämningen, M! Dina ledtrådar styrde mig - precis som du trodde - på rätt spår. Men det är fortfarande två som är oidentifierade (orange "flugan" + stora, lurviga fjärilen), så jag har faktiskt tagit mig för att mejla mina bilder till en fullständig främling som verkar kunna sina saker. En sån där riktig krypfreak ;o)

    Idag är jag lite stressad, för ur tomma intet kom i morse en undran om jag kommer ihåg att jag ska ha en krönika klar för publicering den 24.7. Det gör jag inte, eftersom jag inte blivit tillfrågad om saken förrän nu! Panik!!! Vad i herrgårds frid ska jag orera om den här gången..?

    SvaraRadera
  15. Hej

    Tack Stjärnkraft...nu skall jag ut och leta kaveldun......hoppas de inte POFFAR efter ditt råd......tack för tipset

    SvaraRadera
  16. Hej N, Det kan inte vara lätt att komma på så i en hast. Du får sova på det så fixar det sig nog.
    Själv är jag så trött idag, har gäspat hela dagen. Det är tur att det inte är jag som ska skriva krönikan, det hade blivit en sömnig historia.

    SvaraRadera
  17. En cykeltur, vad det låter härligt Jag älskar de ståtliga kungsljusen. Det står några ute på landet. Vi skulle åkt till Polaren men det har varit för varmt, det är svalare i stan.
    Visst har man lov att slappa ibland, bara sitta under korkeken.
    Ta´t det lugnt.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  18. Vilken härlig cykeltur! Ja tänk vad mycket underbart vi har i vår omgivning om vi bara tittar efter. Lyckliga du som har havet så nära! Och räkorna...

    Kram i sommaren
    Eva-Mari

    SvaraRadera
  19. Ja Polargrevinnan, det är skönt under "korkeken", njuta, tänka bra tankar, något alla måste unna sig.
    Vi cyklar ofta runt här i vår omgivning, det finns så mycket fint runt omkring oss.
    Kungsljusen är jättefina.
    Ha det bra i värmen

    SvaraRadera
  20. Tack för kommentaren, Vårt lilla röda hus, det är en tillgång med havet nära,jag badar sällan där. Men cykla nära havet är härligt på sommaren.
    Räkor är smaskens, vi brukar ha lite mer till, men det går bra så enkelt också.

    SvaraRadera