fredag 9 juli 2010

Lite växter, en kvällstur till Lomma

I dag visade termometern 27 grader. Trots värmen fick vi gjort lite av varje hemma. Jag cyklade i väg och handlade mat, lite nya allergipiller och värktabletter, hann in en sväng på Lindex också, kom ut med tre nya linnen.
Jag kan inte påstå att jag trivs i sådan här hetta. Men med fötterna i bassängen blev jag sittande och njöt, det svalkade så härligt.
Blommorna i trädgården har det kämpigt nu i gassande sol och snålt med vatten. Men det finns ju blommor som inte lider av torkan, alla sedum arter.

Taklöken, den är hur fin som helst.


De här växer över stenkanten och blommar så snällt.

Detta är en typ av Kärleksört, senare kommer det rosa blommor på den. Festligt växtsätt. Jag köpte tre stycken på utförsäljning i fjol.

De här är också blomvilliga i hettan


här syns blomman i närbild, Klicka på bilderna så syns blommorna tydligare.


De här gula gillar humlorna, det surrar alltid bland blommorna.



Framåt kvällen tog vi en tur till Lommas hamn. Lomma ligger ca 2 mil därifrån vi bor. På 50-talet var det en liten by med endast en genomfartsväg. Lomma har fina badstränder så det har alltid kommit många hit just för det.
Nu har det byggts ordentligt och Lomma är numera ett av de mer eftertraktade ställen att bo på.

Lommas hamn är en levande hamn med bostäder ända nere vid vattnet




Har man ingen båt kan man sätta motor på bryggan :-) Flotten hade bord, stolar och parasoll, två par satt och fikade i godan ro.

Här vilar inga ledsamheter. De här tre damerna hade dukat upp lite av varje, jo de drack även "en liten en." De hade jätte trevligt nere vid bryggan. Det var inga problem att fota dem, tvärtom de tyckte bara det var roligt.

De här husen blev färdiga i fjol, de har bara 100 m till badet.



Vattnet var spegelblankt.

Det är inte så ofta det är så vindstilla, då är det jättehärligt att promenera nere vid vattnet.

Här badas det, men det hoppar jag över.

Nu sänker sig solen, vi går mot vår bil och tar oss hem. Det är fortfarande 23 grader på vår gård när klockan var 21.30.
Nu önskar jag en god kväll.

12 kommentarer:

  1. tack för att du visar Skåne så vackert och dina trädgårsbilder är bara så vackra! Behövde se detta !!( vakna till) en trött mamma är jag i dag då jag fick halva natten ha koll på katten som fått ungar... är det inte ens egna så är det andras "ler"

    SvaraRadera
  2. Tack Susanne, jag är glad du tycker så. Får gratulera, de små kissarna är så söta.

    SvaraRadera
  3. Vad underbart dina "torr" växter blommar! Underbara hamn och skymningsbilder, men bäst av allt var nog tanterna :-) vilket härligt gäng! Håller med, det kan bli jobbigt med mycket värme, vi ska just satsa på 6 timmar i en båt på havet innan vi ska på bröllop (hu vad varmt det kommer att vara...) Ha en fin lördag!

    SvaraRadera
  4. Tack Fru Venus, ja det tre damerna var så rara. Vi har också väldans varmt

    SvaraRadera
  5. Ja visst var det varmt igår! Trivs inte heller så bra när det är för hett ute.

    Ha en bra lördag!

    SvaraRadera
  6. Hej Monkan

    Fina bilder från Lomma, dær e så fint. Ursækta danska bokstæverna,men vi lånar en dator av en Dansk kille. Hær i Kalmar ær det fint och vi skall till Bøda på Øland i dag......men i morse var jag tvungen till lasarettet hær i Kalmar før jag hade otrolig tandværk så nu ær det påbørjat en rotfyllning och en førstørd semesterkassa..hehe.

    Oh, hver det er dejeligt att leve...he he

    På fjernsyn!!!!

    SvaraRadera
  7. Varma dagar är det skönt att vara vid vattnet. Vi har ganska lagom varmt just nu, med en och annan regndroppe, så jag ska inte klaga.
    Tanterna var käcka! Tror jag ska ordna något liknande, bara myggen lugnar ner sig. Dock inte vid havet.

    SvaraRadera
  8. Hej Petra, nu är det för varmt, 32 grader mitt på dagen det är olidligt.

    SvaraRadera
  9. Tack grabben, men vilken otur du har.
    Det är så typiskt att det ska hända precis till semester.

    SvaraRadera
  10. Hej Cici, tänk om fler tanter gjorde sådana trevliga saker tillsammans, så mycket lättare livet hade blivit för dem.
    Värmen är hemsk nu, vi hade 32 grader vid 19.00 idag.
    Det skulle behöva komma mycket regn nu.

    SvaraRadera
  11. Hjälp! Nu har du visat mig ett till "där vill jag faktiskt bo i mitt nästa liv"-ställe!!! Jämrans ändå ... Jag kommer ju att få värsta beslutsångesten när jag ska lyckliggöra världen med att gå igen ;o)

    Den där mysko kärleksörten är ju döhäftig! Haver aldrig skådat samma förut. Aldrig någonsin. Kan möjligen bero på att handelsträdgårdarna här på ön är rätt traditionellt trångsynta vad beträffar sortimenten ;o)

    Tanterna är väl för sköna? Sån tant ska jag bli när jag blir stor! Utan tvekan :oD

    Här på Åland har det varit smällhett idag igen. Pust, flås och flämt i skuggan är vad som stått på agendan. Fast en kort sväng på en bakluckeloppis fick jag ändå till med väninnan S - och gjorde förstås ett fynd. Nu får det snart vara slutfyndat! Feng-shui var det som skulle råda i "Rucklet", inte "nu ska jag min själ samla på mig så mycket jag bara kan innan jag dör"-metoden.

    Och regnet som utlovades till måndagen är nu ett minne blott. Söndag och måndag 27 grader och på tisdag 28. Hu ...

    SvaraRadera
  12. Hej N, även jag skulle kunna tänka mig att bo där, isåfall skulle jag önska att jag blev en sådan "tant" med så rara väninnor.
    Vi var borta hela dagen igår, Ystad, kommer inlägg när hjärnan vaknat :)
    Vi skulle behöva ha ett garage loppis, men det blir aldrig av, (för jobbigt)

    SvaraRadera