torsdag 1 juli 2010

Här jobbas det

Den årliga oljningen av våra teakdörrar satte mannen igång med idag. Det blir en klar skillnad när det är gjort. Just här är det garageportarna innåt gården som får en omgång.

Nästa på tur är ytterdörren,


det brukar inte räcka med en strykning, så proceduren upprepas om någon dag.

Slutligen får porten in till gården och garageportarna utåt gatan en rejäl tvätt innan oljan ska på.


Herrn är riktigt på hugget idag, den lilla bassängen blir renskrubbad innan vattnet släpps på.

Och vad gör jag då, jo jag sitter och tittar på när C jobbar, servar med fika såklart.


Nu är bassängen ren och vattnet skall tappas i. Familjen som byggde huset 1958 anlade bassängen för sina tre barn. Jag brukar svalka benen i den när det blir för varmt.

Nu är klockan 23.30, jag fick vänta med att ta foto så länge innan det syntes att belysningen var tänd. Här sitter vi ofta både dagtid och kvällar.



Det här är taget från vår gård och ut mot tomten. Jag tog bilderna för att testa lite.

Nu önskar jag god natt i från mitt bloggrum, jag skall släcka ner och gå och lägga mig nu.


9 kommentarer:

  1. Det var väl det jag visste! Er trädgård är ett ämne för ett AoT-reportage! Och en bassäng med kvällsbelysning har ni också ... *grööön av avund* Skoj att se att du fick mörkerfotograferingen att funka :oD Det blir häftiga effekter när man fotograferar på kvällar/nätter.

    Här sitter jag förrresten och skäms över att jag inte bryr mig om att olja in ens mina terrassmöbler av teak. Fast i kombination med "Rucklet" skulle det ärligt talat se högst märkligt ut med prydligt oljade utemöbler. Det är i alla fall min givna ursäkt för varför det inte görs. Silvrigt grått passar bättre ihop med resten av "förfallet". Dessutom matchar det färgen på mitt hår ;o)

    SvaraRadera
  2. Snick snack, vad då förfall, bådadera är långt ifrån förfall :oD Måla eller olja trädgårdsmöbler tillhör inte heller det roligaste, godtar ursäkten..
    Angående bassängen, är jag mycket glad att den inte är en större än så, typ riktig pool, det har aldrig hägrat.
    Idag blir det varmt igen puh, åter skuggan för min del.

    SvaraRadera
  3. Jag tror att jag vill bo i er trädgård :-) Porten in till trädgården är jättefin! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  4. Du kör hårt med herrn i huset, rätt så! Fast jag antar att det är hans eget initiativ. För att ha så där prydligt krävs nog att båda är intresserade och samkör mycket. Herrn i det här huset smiter hellre ut i skogen med motorsågen en stund och lämnar trädgårdsskötseln åt mig.
    Den där porten in till gården, den var extra fin.

    Jag slås än en gång av skillnaderna mot hur det är hos oss. Vi vill ojärna stänga in oss, vi vill kunna se om det kommer någon bil eller människa. Och det får gärna blåsa lite för att hålla borta mygg och knott.

    SvaraRadera
  5. Tack Fru Venus, vi är faktiskt mycket glada för porten själva.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  6. Nej, Cici jag kör inte med C, vi delar sysslorna rätt så bra.
    Porten är ett måste, vi bor i en storstad med allt vad det innebär. Många har haft objudna besök på vår lilla gata mitt på dagen, fast de varit hemma och pysslat i sina trädgårdar. Hade vi bott som du, fanns det ingen anledning att ha larm och låsta portar :-)
    Tråkigt men nödvändigt.
    Ha det bra Cici

    SvaraRadera
  7. vilket flit och så fint ni har det.. basäng..suck.... avunden.... härliga bilder från eran trädgård!

    SvaraRadera
  8. Tack Susanne, flitiga är vi ibland men inte mer än alla andra. Men det roligt att ha fint i trädgården.

    SvaraRadera
  9. Nej, bevare mig! En fullstor pool skulle jag verkligen inte vilja ha. Aldrig i livet! Men en nätt liten bassäng att kunna sitta med fötterna i blöt i när det är varmt - det skulle vara mums.

    (Smider för övrigt gruvliga dammplaner, och egentligen är det bara det tunga grävandet som stoppat mig från att omsätta tanken i handling allaredan.)

    SvaraRadera