söndag 25 juli 2010

Blandade bilder

Oh vad det var trögt att stiga upp i morse. Vi var hos yngste sonen och hans sambo i går kväll, sambons föräldrar hade kommit ner i från Falköping så det blev mycket prat och klockan rusade iväg.
Sedan en tid tillbaka har jag dessutom haft besvär med min ena fot, haltar omkring, känner mig väldigt obekväm, jag måste ta tabletter och det påverkar sömnen, så det tar lång tid innan jag kommer igång på mornarna. Därför har det inte blivit några långpromenader på länge, men en runda i trädgården klarar jag. Idag blev det gjort en hel del, både C och jag höll på nästan hela dagen.

För lite sedan planterade vi lite nya rosor, C ville absolut ha några röda, nu har de slagit ut.


Det var ett bra val han gjorde, Barkarole som de heter är jätte fina.

I fjol satte jag några plantor röd rubeckia (Magnus).

De är långt ifrån röda som tur är, utan vackert rosa.


Fjärilsbusken blommar för fullt,

men än har det inte dykt upp så många fjärilar. ( Klicka gärna på bilderna )


Höstanemonerna blommar också nu, fina blommor men de måste man hålla efter så de inte invaderar hela rabatten.

Vitlysing, den sattes i fjol och nu får jag se dem blomma. Den har fint bladverk, vilket är lika viktigt som blomman.
Så småningom skall mina rabatter prunka i vitt, olika rosa nyanser, även det blå får bli i olika nyanser. Man blir tydligen aldrig färdig med sin trädgård, tur är väl tur det, det är roligt att ha något att se fram emot.



C hade skaffat hem jordgubbar till en omgång sylt, så det var bara att sätta igång med det,

2 kg bär, som jag hackade i lagom bitar,

sen blandade jag en påse fryspulver och 500 gram socker,

rörde kraftigt ett par minuter,

paketerade i frysburkar, in i frysen så var det klart.



Jag satt på en pall och plockade av resten av mina svarta vinbär idag. 1 kg röda vinbär blev det också, men resten får sitta ett par dagar till.

Samlade ihop lite burkar. Kokte bären i varsin kastrull

silade upp dem, kokte med socker till gelé

Det är gott att ta fram till höst och vintermaten.

Nu är klockan 21.30 och det var dags med en liten kvällsfika på altanen, blåsten hade lugnat ner sig så det var riktigt skönt.
Kissen ville också vara med.

Men nu är det dags att "knoppa in", god natt alla.

7 kommentarer:

  1. Mmmm... hemlagad vinbärsgele´ Jättegott!
    Fantastiska växter ni har i trädgården. Vackert!
    Hoppas din fot blir bättre.

    SvaraRadera
  2. Idag var det roligt att hämta in posten, vet du! Tusen tack för alla härliga fröer, du min käraste bloggbekanting!!! Önskar att jag på något vis kunde återgälda din oerhörda vänlighet ...

    Så fint du lagat dessutom, med foto till varje påse - det var smart! Har du en sån där liten fotoskrivare, månntro? En sån har jag inte ännu, men har nog funderat på det lite då och då. Nu när du gav mig en idé om hur man har verklig praktisk nytta av den får jag lov att mer på allvar överväga en införskaffning :o)

    Och du, vilken otroligt duktig akvarellist han är, din äldste! Fantastiska bilder. Jag föll handlöst för den som föreställer en väg genom skir lövskog - makalös ...

    Som vanligt gottar jag mig åt bilder från er trädgård, eftersom färgskalan sammanfaller så till 100 % med min egen vision - bortsett från C:s röda rosor, förstås ;o) Fast 'Barkarole' får till och med mig på fall, det ska jag erkänna. Den är ju helt ljuvlig, och risken finns att jag gör ett undtag och låter en sådan blodröd skönhet slinka in bland det vita och rosa.

    Sen blir jag som vanligt imponerad av din husliga energi och hur mycket du får uträttat hela tiden! Jag vet inte vad som är fel med mig numera, men från att ha gått på i 180 km/h hela mitt liv är det som om jag fullständigt tappat farten. Aldrig förr har jag varit så "lat" som denna sommar, och ändå upplever jag stress vissa dagar. Det är kanske bara att inse: vid 50 är jag "slut som artist".

    Jättetråkigt att höra om din fot, vännen! Hoppas verkligen att det är ett bekymmer av övergående natur, så att du snart slipper halta dig fram genom livet. Fötter är något man gärna glömmer bort, men när något felas dem blir man desto mer påmind om deras existens.

    Önskar både dig och C en fin sista julivecka! Än är det sommar kvar, lovar meteorologerna :o)

    SvaraRadera
  3. Tack Tant Björn, Det är ett måste för mig att fylla förråden inför vintern.
    Vi bor ju gynnsamt när det gäller växtlighet, sedan är jag road av att pyssla lite med dem.
    Foten är ett problem för tillfället, men hoppas det går över. Tänk vad sårbar man är, jag känner mig så låst bara för den onda fotens skull.
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  4. Va skönt de kom fram, glöm det att återgälda, det räcker att du blev glad. Den röda vallmon kanske inte passar hos dig.
    Både C och jag har varsin jättefin Canon fotoskrivare, de används flitigt.
    Ja Niclas är otroligt duktig akvarellmålare, han säljer rubbet när han målat upp. Just den bokskogen köpte min bästa väninna som nu är borta tyvärr, Jag själv har något liknande i olja som Niclas målat till mig när jag fyllde 50.
    Cs röda rosor har en egen rabatt, med vita nävor och en klätterhortensia mot väggen. Våra andra röda rosor står på framsidan av huset så de störinte, där har jag också en rabatt med gula Austinrosor.
    Snick snack jag tycker du levererar hur mycket huslighet som helst :)
    Foten skulle jag vilja "hugga av", den är jättebesvärlig, men det hjälper inte att ojja sig jag hoppas den ska gå över snart så det inte hindrar mig att trava runt efter svamp.
    Ha det bra själv, vi ska ta en tur till "Näset", hänger nog på cyklarna där bak på bilen.
    Vi hörs och syns

    SvaraRadera
  5. Jag blev inte bara glad, jag blev JÄTTEGLAD! Skulle jag kunna bli annat, när du t.o.m. lagt med lite "överraskningsfrön"???

    Om både du och C är nöjda med era fotoskrivare (är det såna där små, som skriver bara på fotopapper?) ska jag definitivt satsa på en sån! Digitala bilder i all ära, men nog är det skoj att kunna få riktiga pappersbilder att tumma på också!

    Den röda vallmon kommer säkert att passa riktigt bra trots att den är röd ;o) Min idé med vallmon, är att någonstans - var vet jag inte i skrivande stund - anlägga en rabatt med hej vilt blandade vallmofrön. Förhoppningsvis får jag då en vallmoblomning som sträcker sig över en lååång period. På tal om det, du som vet, när är bästa tiden att så? Ska det göras redan nu eller är det bättre att vänta till våren..? Logiskt sett tycker jag att det är nu som skulle vara det bästa, eftersom det är nu som blommorna självsår sig i det fria. I så fall blir det bråttom med grävningen ;o)

    Inte för att jag vet vad "Näset" är för något, men jag hoppas er tur blev trevlig:oD Det kommer väl ett blogginlägg, kan jag tänka?

    SvaraRadera
  6. Jag är ingen expert på att så, men jag har spridit ut mina vallmofröer på plats och hoppas det funkar. Det funkar hur fint som helst med stockrosor ialla fall. I det vilda går det ju till så, precis som du säger.
    Jag svarade lite slarvigt angående fotoskrivare, vi har Canon MP 630 bläckstråleskrivare, man kan även scanna det man önskar med den. Den skriver såväl på vanligt copy-papper som fotopapper av alla förekommande glans och tjockleksvarianter.
    Med apparaten följde ett enklare bildbehandlingsprogram.
    Jag skriver ut mycket när jag släktforskar så därför ville jag ha en sådan apparat. Alltså det är ingen liten kompakt fotoskrivare.
    Sorry.

    SvaraRadera
  7. Då följer jag ditt exempel och sprättar helt enkelt ut fröna där jag vill att det ska växa :oD

    Vad skrivarfrågan beträffar var det kanske jag som tog saker och ting för givet, men strunt samma. Jag har haft en sån där stor bläckstråleapparat, men behovet av utskrifter i storleken A4 eller större är i princip noll numera. Det har inneburit att munstyckena på skrivaren ofta hunnit torka fast mellan utskrifterna och till slut ställde jag helt enkelt av skrivaren helt och hållet. Men just möjligheten att skriva ut foton i formatet 10x15 cm skulle jag gärna ha igen. Får väl börja googla lite och se vad som står till buds idag.

    Men nu är det läggdags, så jag önskar dig en god natt!

    SvaraRadera