söndag 11 juli 2010

Ystad en pärla

Minst en gång om året besöker vi den charmiga skånestaden i söder, Ystad. Inte bara vi utan tusentals tyskar och danskar hade kommit på samma idé igår.

Lyckligtvis hittade vi en parkering där vi fick stå i 12 timmar, det finns roligare saker än att springa fram och tillbaka för att lägga på mynt i automaten. Den här gatstumpen är så fin med alla de fina rosorna framför husen.

I den gamla delen av Ystad har man fortfarande gatustensbeläggning, det gillar vi.


Kolla in rosorna, de går ton i ton med det orange huset. (Klicka på bilderna)

C och jag gick och lullade i smågatorna i lugn och ro,


det lilla vita korsvikeshuset var ett litet "hotell", alla rum var uthyrda, inte så konstigt.


Nu har vi vänt kosan mot city,

här passerar vi det gamla Mälteriet, malten som sedan levererades till bryggeriet. Numera var det en jättefin restaurang därinne på gården.


Nu ska vi bara gå den sista lilla biten mot det vita huset,

där ligger torget, folk var inte så köpsugna idag då det var 30 grader.

Precis som i alla andra städer, så även i Ystad en lång gågata med de vanliga butikerna som man ser i hela Sverige. Efter en liten bit fortsatte C och jag mot klostret.

Så fort vi lämnat gågatan blev det mera glest med folk, här några fina småhus som fångades på bild.

Jag gillar alla de fina färgerna de har på sina hus.

Mycket gammalt, en aning snett och vindt

Krukmakaren i Ystads hus, det går inte att ta miste på det.

Nu är vi framme vid Klostret, både museet och butiken är värda ett besök. Nu gjorde inte vi det igår för det var inte så längsedan jag besökte det.

Baksidan av klostret finns en fantastisk rosgård, på klostrets väggar växer den fina honungsrosen ända upp i tak.

Här står jag under en enorm pergola med den rosa rosen Albertine, rosen som jag själv har hemma men hade glömt namnet på.

Här serverades kaffe, och en kvartett satt i bland rosorna och spelade vacker musik. Tyvärr inte med på bild.

Vi lämnar nu Ystad och den vackra Mariakyrkan bakom oss för att åka vidare till Kåseberga.

Här uppe i backarna med utsikt över Kåsebergas hamn skall vi nu äta vår lunch.

Backarna var fulla med vallmo,

här utsikt mot Ahl´s fiskrökeri, där det finns mycket att välja på att äta antingen inne eller som vi här i backen.


Den kända fornlämningen Ale stenar ligger uppe på platån, där har vi också varit förut. I dag skulle vi inte orka gå dit upp i denna värme.

Vi gick istället ut på hamnpiren och satte oss, där fläktade det lite, så skönt.
Det var en härlig dag, jag kan varmt rekommendera ett besök på båda dessa platser.
Nu är det dags med middag, ha en trevlig söndagskväll.

15 kommentarer:

  1. Äntligen en plats som jag kan säga att jag varit på. Mycket pitoreskt och varmt var det även när vi var där.
    Det gäller att det råder grannsämja när när man bor så där nära varandra.

    SvaraRadera
  2. Vi var på båda dessa platser förrförra sommaren. Ystad är verkligen mysigt, nästan som att färdas en aning bakåt i tiden. i fiskrökeriet köpte vi laxburgare, det var otroligt gott.
    Nu längtar jag tillbaka lite...

    SvaraRadera
  3. Ja det är sant Cici, detsamma gällde nog att man pratade med små bokstäver så inte grannen hörde hela samtalet. Det var nog inte så väl isolerat förr.

    SvaraRadera
  4. Tant Björn det är lite skillnad på byggnaderna än dem ni har i Bjurtjärn :)
    Men jag gillar de stora bergsmansgårdarna däruppe.
    När man sticker in näsan i rökeriet i Kåseberga vet man knappt vad som skall inhandlas, allt är så gott. Jag gillar stekt sill med rå lök på en grov skiva bröd.

    SvaraRadera
  5. Underbara gator, gränder och framför allt hus, men varför envisas folk med rosa hus! Rosorna framför husen var verkligen pricken över i:et :-) Vallmoängarna ser ut som ängarna i Grekland i april, så fina!

    SvaraRadera
  6. Tack Fru Venus,jag vet inte varför rosa är så populärt.
    Ja det är gott om rosor överallt, det är sommar det.

    SvaraRadera
  7. Wow, vad gulligt på din första bild med det lilla rosa huset med vita och duvblå detaljer och den enorma rosa rosenbusken utanför! Tänk, att i min värld funkar rosa bra på små hus, men inte alls på slott och herresäten. Rosa är en "liten" färg, om du förstår hur jag menar.

    Jag förstår allt bättre hela tiden att du trivs med att vara malmöbo! Det tycks ju finnas ju så himla mycket trevliga mål att besöka på lämpliga avstånd i omgivningen - och inte är det långt till Danmark heller, om andan faller på.

    Och du, det där klostret ... Snudd på att jag, min bergfasta ateism till trots, skulle kunna överväga möjligheten att bli nunna med den miljön. Vilka rosor..! Vilka mängder! Vilken prakt!!!

    Vallmobackarna skulle jag nog inte kunna passera utan att plocka ett stort fång även om jag vet att de inte håller i vas. Lite som när jag en gång "för hundra år sedan" besökte en väninna strax utanför Halmstad. Då var vi en sväng till Tylösand, och jag hade en hel plastkasse med snäckskal med mig hem till Åland. Eller som den gången jag var på besök i Nice i Frankrike och var på vippen att tvingas betala för övervikt på flyget hem pga alla släta klapperstenar jag släpade med mig. Knäppt? Japp, det erkänner jag villigt :oD

    SvaraRadera
  8. Jag älskar alla de där färgerna just för att husen är så små, det orange med rosorna i ton var jättefint "i natura". Det var svårt att välja ut vad som skulle på bloggen, jag hade tagit massor med foton.
    Rosgården på klostret är sagolikt, vilka dofter, alla dessa olika rosor i en så skön blandning, ack jag har för liten trädgård.
    Jag och äldste samlar mycket, stenar, vrakträ, vackra grenar, tickor om de är jättefina, han gör fina saker av dem, och jag gör så gott jag kan, blandar med torkade blommor och lite annat smått ifrån trädgården.
    Det är inte knäppt tycker jag, vill man skapa måste det finnas material. Fast ta tunga stenar på flyget kanske är liiiite knäppt ha ha.

    SvaraRadera
  9. Tunga stenar på flyget är inte bara lite knäppt, det är korkat ;o) Men jag klarade mig den gång preciiis under gränsen. Tror jag hade så där hundra gram till godo eller nåt :o)

    Och så har även jag sett på fotbolls-VM nu. De sista fem minuterna av finalen - och det var ju bara dessa minuter som var spännande om någon frågar mig.

    Nu är det bedtime. Värmen tar ut sin rätt och jag är slö som en överkokt lutfisk. Natti-natt!

    SvaraRadera
  10. Härligt jag bodde 1 år i ystad som barn :) jag mins de vackra gatorna och mins hur jag älskade alla blommor.. var som en saga!

    SvaraRadera
  11. Hej Susanne, vad kul att du bott i Ystad, det är ju "några" mil därifrån du bor nu.

    SvaraRadera
  12. Stjärnkraft, vill bara meddela att det åskade och dånade igårkväll,sedan kom det... regnet som vi väntat på. Det blev en rejält blöta, men idag är vi på ruta 1 igen. Vaaarmt och sol.

    SvaraRadera
  13. Lyckliga er! Här ska du få höra, saxat ur morgonens lokaltidning:

    "Det blir bara varmare i Finland de närmaste dagarna. Så varmt att hettan kan utgöra en fara för människorna i riskgrupperna, varnar Meteorolgiska institutet. På söndagen var det över 30 grader varmt i stora delar av landet, och början av veckan kan bli varmare.

    - 32 och 33 grader blir allmänna temperturer i landets södra och mellersta delar, säger meteorologen Tuomo Bergman på Meteorologiska institutet.

    Den stekande hettan pågår åminstone fram till onsdag. Det väntas bli så varmt att alla tiders värmerekord kan hotas. Det rekordet sattes i Åbo 1914 då det var 35,9 grader varmt.

    - Sommaren 2003 var det senast en så här lång varm period. Nu är så varma luftmassor på kommande att åtminstone den sommarens rekord nog slås, säger Bergman.

    Även under nätterna är det varmt, temperaturen kommer att hållas ovanför 20-strecket hela dygnet. (FNB)"

    *gulp!*

    SvaraRadera
  14. Fy fabian, det är bara att gilla läget, dricka så mycket vatten man orkar och hålla sig i skuggan.
    Vad blir det då av svampen, det roligaste jag vet att plocka, de torkar ju innan de blir plockade

    SvaraRadera
  15. För att inte tala om blåbären! HJÄÄÄLP!!!

    SvaraRadera