fredag 30 juli 2010

Kulturen i Lund,

Vi fortsätter vår vandring i Lund mot Kulturen. Här finns det otroligt mycket att titta på. Så mycket att det behövs en heldag där, men så mycket tid hade inte vi men hann ändå se en hel del. Nu var det ju inte första gången vi var här.



I dag ska vi ta en tur i de fint bevarade husen i från Lund, ovan ett typiskt borgarhus,


dörren var riktigt pampig. Här inne har man gjort en fin utställning med porslin från olika länder.

Allt var snyggt uppställt i montrar, på bild är det porslin ifrån Holland.


Gatumiljö som det begav sig kring 1850-talet

Det blå huset är professor Thomanders hus.

Trädgården i gammal stil med buxbom och fina växter.
Vi ska besöka professorns hus, tiden är 1840-50 talet.
Sällskapsrummet med kakelugn, innanför ser vi sängkammaren

I matrummet är det dukat för middag. Familjen hade tjänsteflickor som bodde i små rum nere vid köket.

Efter middagen spelades det på pianot och det serverades kaffe.

Professorn hade massor med böcker, här en liten hörna av hans bibliotek.


Här har man samlat lite hus ifrån olika landskap,

Vi tittar in i Smålandstugan,

På bordet två små blommiga kaffekoppar och tidningen Smålandsposten


Hela rummet är tapetserat med tidningspapper, över bjälkar kors och tvärs.

I köket hade de riktiga tapeter. "Loppelådan" är jag glad jag slipper sova i.


Onsjöstugan, man får bocka sig ordentligt när man går in,

Här bor det en toffelmakare, hönorna springer omkring på golvet. Nattkärlet står på plats under sovplatsen.

Det här är storstugan, med lite finare möbler och textilier.

På Kulturen ligger Bosebo kyrka, den är det väldigt poppis att gifta sig i.


Det fina gamla altaret.

Orgelläktaren, och det fina målade taket. Romantiskt.
Det var ett litet smakprov av vad man kan se på Kulturen. Nu var det dags att gå till bilen,

Vi hade ett uppdrag till som skulle uträttas innan vi kunde köra hem. Vi skulle till kyrkogården i Annelöv för att titta till graven där. Precis när vi steg av där så öppnade himlen sig, det första riktiga regnet på en månad.



Jag har kommit i en prova på period, härom dagen var det 1x3 syltsocker, idag skulle jag testa ifall det blev bröd av det här joxet.


Jag gjorde som det stod i ett recept som jag fått ihop med påsarna.
Man blandade ca 6 dl grovt rågmjöl, ca 8 dl vetemjöl, påsens innehåll, 1msk salt, 2 msk sirap, 3 msk rapsolja, 5 dl vatten kallt, 1½ dl hackade nötter, 1½ dl gula russin
Körde allt 10 min i maskinen, tog upp degen och fördelade i två formar
Jäste i 15 minuter
Gräddade i 200 grader ca 35 min.
Jodå det blev bröd, det smakade gott dessutom.

Jag snodde ihop en omgång till, men tog rågsikt och specialvete istället, men samma mängd.
Istället för nötter och russin tog jag pumpafrön och linfrö.
Annars var det samma ingredienser.
Jäste 15 min,
gräddade i 225 grader i 10 min, sänkte värmen till 175 grader och gräddade ytterligare 35-40 min

Detta brödet blev faktiskt jättegott.
Men jag bakar nog på mitt vanliga vis hädanefter, med långa jästider, eller med surdeg.


Nu doftar det kaffe, C väntar därnere på mig,
God kväll

11 kommentarer:

  1. Tiderna förändras, utan tvekan, men professorshuset gillar jag! Fast tapeterna i sällskapsrummet var ju hiskeliga ;o)

    Varje gång jag ser bilder på eller själv besöker såna där gamla hus från c. 1800-talet blir jag att fundera på om medellängden faktiskt ökat så pass sedan dess, eller byggde man helt enkelt låga dörrar och korta sängar av andra orsaker? För mycket längre har vi väl inte blivit på bara 150-200 år..? Fast det kanske vi har. Vi blir ju nästan dubbelt så gamla också numera.

    Den där jäsblandningen tror jag att jag avstår från att ge mig på. Lika bra att jag håller mig till mitt traditionella bakande, och dessutom blir jag alltid fundersam över vad det sätts i såna där "mirakelmedel" ;o) Men dina bröd blev i alla fall fina :oD

    Idag bär det av till årets traditionella vikingamarknad i en kommun ute på den åländska landsbygden. Jag besöker den inte varje år, men åtminstone vartannat. Mulet och blåsigt är det idag och det passar fint. Är det varmt och strålande solsken är ett besök där olidligt. Platsen ligger som i en gryta och det blir stekande hett.

    Hoppas ni får en fin och kanske för en gångs skull göreslös lördag, du och C. Jag menar, borde inte du låta foten vila lite grann mellan varven..? ;o)

    SvaraRadera
  2. Fina bilder som vanligt :-) Jag gillade professorns kaffekoppar! Tänk vad mycket kultur man får till sig under sommaren, vi har åkt Åland runt i två dagar nu. Det blåser så mycket så solen värmer inte riktigt. Vi fortsätter med konstrundan i dag, ska besöka några av mina favorit konstnärer! Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  3. Hej N, jag tvivlar också på om vi blivit så mycket längre, vår tanke är att det var ett sätt att hålla kylan borta som man gjorde så låga ingångar. Om man ser till borgarhusen så är deras ingångar högre, och de är ju också 160 år gamla, men de hade ju kakelugnar i varje rum.
    Nej det blir inte fler sådana trixiga bakningar för mig i heller, igår var det gott, men idag var det lite torrt. Men det var kul att prova.
    Vi ska vila idag, det gjorde jag igår också förrutom bakningen.
    Vad spännande med vikingamarknad,hoppas ni får det trevligt.
    Vi har sol och blåst idag, igår fick vi lite regn.

    SvaraRadera
  4. Tack Fru Venus, ja de kaffekopparna med vinrankor på är sådana där härliga baljor att dricka kaffe ur.
    Det är roligt när det händer lite omkring en, som konstrundan ni ska på. Vi letar också upp roliga ställen att skåda, som nu i Lund, kul och se hur allt förändras med tidens gång. Vi har nog samma väder, men vi har ätit frukost i alla fall.

    SvaraRadera
  5. Fru Venus, vi har ätit frukost UTE skulle det stå.

    SvaraRadera
  6. Det är roligt att gå in i gamla hus och se hur dom levde förr. Stugan vi bor i, makens barndomshem, har en bjälke på vinden som är daterad 10/9 1863, så den rejäla timmerstommen är ganska gammal,147 år. Man kan inte anklaga huset för hög takhöjd, men vi behöver absolut inte gå med böjt huvud.

    Kökssoffa, eller loppelåda som du skriver, har vi förstås och den har jag sovit i flera gånger, den går ju att bredda så att man kan ligga på snedden om man vill sträcka ut sig.

    SvaraRadera
  7. Tack för rundvandringen på Kulturen! Jag tror, att det snart är dags för oss att åka dit och titta också! Trots att vi har bott i Lund i över 30 år, så är det inte ofta vi varit där... Eller det är kanske just för att vi bodde där...
    Ha en skön helg, kram, Monica!

    SvaraRadera
  8. Hej Cici, det är något visst med de gamla husen, även jag har en kökssoffa som är gammal ,den har tillhört min farmor och farfar.
    När jag var liten fick jag sova i kökssoffan hos mormor och morfar i Hunnebostrand.
    "Loppelåda" kallar många dem här nere i Skåne.

    SvaraRadera
  9. Hej Monica, det är otroligt fint på Kulturen, just nu renoverar de Dakkestugan, så det är lite rörigt just där. De olika utställningarna är fina, för att inte tala om museét, där kan man gå hur länge som helst.
    Tack det samma, en skön helg
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  10. Nu ska du få höra att din blogg kommer till användning nästa vecka. Vi ska nämligen till Skåne och kan följa i dina spår! Malmö, Landskrona, Lund, Skanör och Fasterbo ska besökas. Inspirerande bilder från dig och Skånegrabbens blogg gör resan längstansfull! Så härligt!
    Hulda

    SvaraRadera
  11. Tack Hulda, det var ju roligt att bloggen har inspirerat er. Hoppas ni får en angenäm resa, med lagom väder.
    Då hörs och syns vi senare hoppas jag.
    Monkan

    SvaraRadera