onsdag 14 juli 2010

Nu mognar godsakerna

I förrgår hade vi ett rejält åskväder, men det varade endast en halvtimme sedan var det sol igen. Det blev en regnbåge, inte så där riktigt skarp, men den fick ändå vara med på bild.
I dag var det sagt av SMHI att vi skulle få ytterligare ett kraftigt åskväder med klass 1 varning.
Vi gick och småpysslade i trädgården, vågade inte sätta igång med något större projekt, men inte blev det något åskväder hos oss. Vi fick bara lite småregn.
Det har börjat mognat på ordentligt bland bärbuskarna,

mina favoriter de svarta vinbären har redan många mogna bär.

Cs favorit, han kan äta de vita vinbären direkt ifrån buskarna, det har jag svårt för.

De här skall bli riktigt mörkröda, det tar ytterligare någon vecka.

Mina gröna krusbär är ätmogna, men de röda och gula behöver lite tid till.
Om det fortsätter att vara såhär mycket sol och värme mognar allt fortare än det brukar.
Då vet jag vad jag har att göra framöver, snoppa krusbär, repa vinbär, koka gelé och göra sylt.


Utanför Malmö mognar säden på de stora åkrarna.

Säden har börjat att bli gul,

lite vemodigt tycker jag, det är en föraning om hösten som kryper nämre oss.



Nu lider det mot kväll, dags att tänka på den goda sömnen, om det nu går i denna värme.
God natt.



8 kommentarer:

  1. Ja hoss oss här i norra delarna av svedala har vi några veckor bort innan det börjar en mogna... fantastiskt att se denna stora skillnad!

    SvaraRadera
  2. Inte heller här på Åland har bärmognaden nått till närmelsevis så långt som hos dig. I år får jag ynkligt lite av såväl krusbär som svarta vinbär och röda dito. Det har helt enkelt varit för torrt och jag har slösat det dyra vattnet på mindre torktåliga planteringar.

    Vilka helt fantastiska bilder du tagit från landsvägen - och en helt makalös av regnbågen! Men jag håller med dig, man associerar till höst när man ser bilderna av de mognande sädesfälten. Fast vad gör det, egentligen? Hösten är en underbar tid den också, även om det detta år förmodligen blir lite si och så med vilda bär och svamp i skogarna.

    Här i krokarna fortsätter väderproffsen att lova ömsom åska, ömsom vanligt regnväder, men lika fort som symbolerna dyker upp i rapporten, lika fort plockas de bort igen. Få se hur det blir imorgon. I skrivande stund flaggar de för regn, men jag tror det inte före jag får skutta runt i det ;o)

    Ha en finfin onsdageftermiddag och -kväll! Säg åt C att ta det piano med de vita vinbären så det inte slutar med magknip ;o)

    SvaraRadera
  3. Nu börjar sommaren mogna. Smultronen kan man plocka, jordgubbarna är på G, men bärbuskarna behöver nog några dagar till på sig. Sädesfälten lyser med sin frånvaro, här är det bara gräs som växer på lägdorna nu för tiden, men visst är det vackert när fälten lyser så där i kvällssolen. I går fick vi ett regn som började lovande, men slutade lika tvärt. 3 mm var allt. Ska man behöva vattna potatislandet?

    SvaraRadera
  4. Ja Susanne, det är kanske lite orättvist, men ni har så långa ljusa kvällar som inte vi har, så det jämnar ut sig :) Ha det bra med familjen och de fina katterna med ungar.

    SvaraRadera
  5. Hej N, alla mina bär är ju inte mogna ännu, jag valde de som var längst kommna. På två av mina fyra svarta blir det rätt så mycket men de andra två har viloår. Jag klippte rejält i buskarna efter fjolårets stora skörd det blev kanske en aning för mycket på de två som ger lite i år. Röda och vita blir det alltid mycket bär på. Detsamma gäller krusbären.
    Bilden på regnbågen tog jag från min balkong, det var ren tur att jag såg den.
    Vet du, jag är en höstmänniska, jag älskar hösten.
    Vi har också blivit lovade regnskurar och åska i morgon, vi får se.
    Jag skall passa C så inte alla bären ställer till det.
    Vi kom hem precis, 19.00, har varit ute en sväng i skogstrakterna, kommer i blogg.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  6. Hej Cici, När man vill att det ska regna då uteblir regnet, men så fort jag tvättar fönster, eller mannen tvättar bilen, då brukar det börja att regna. Vi får kanske göra någotdera, men nej, det är för varmt.
    Det kanske är bra om potatisen får en skvätt vatten. Hoppas du får en fin skörd. Är det månne mandelpotatis du har satt?

    SvaraRadera
  7. Ja, vet du, mina buskar är allesammans relativt nya, de planterades för tre år sedan. De har med andra ord inte många år på nacken ännu och har därmed inte hunnit växa till sig tillräckligt. Situationen förbättras inte direkt av att "närmaste grannar" är dels ett enormt lärkträd och dels en ek, som båda slurpar i sig det mesta av vätan i marken. Under sådana omständigheter är jag glad om jag t.v. får en handfull bär från varje buske ;o)

    Faktum är att jag til syvende og sidst föredrar hösten jag också. För mycket värme - som nu - mår jag inte bra av. Man kan ju inte klä av sig mer än till bara skinnet, och om man då fortfarande har varmt är det lite besvärligt *fnitter*

    Hade det här varit en vanlig sommar hade jag nog börjat ge mig ut för att nosa efter kantareller, men med sådan torka som det är ser jag inte stor vits med en sådan expedition. Fast kommer det rejält med regn kan det bli en bra svamphöst :oD

    SvaraRadera
  8. Ja du svampen kommer nog ska se, vänta bara.
    Plocka av mig kläder gör jag bara hemma där ingen ser elendet :)
    Skulle lägga in ett inlägg men jag orkar inte, det får bli i morgon bitti istället.

    SvaraRadera