fredag 23 juli 2010

Humleslingan, liljor och stocksosor

I förrgår var C och jag på långtur, ända uppe vid Ivösjön i nordöstra delen av Skåne. Där finns det utstakat en vacker väg som heter Humleslingan, vi följde den några mil.
Mittemellan Ivösjön och Oppmannasjön ligger Bäckaskogs slott. Naturligtvis kunde man inte bara köra förbi, så det blev en liten titt där.

Från början har det varit ett kloster, PREMONSTRATENS-ORDEN, jobbigt att säga, men det var en Romersk-Katolsk orden som bildades 1100-1200 talet. Numera är det ett konferans hotell.

Det lilla vita huset intresserade mig, klosterköket.

Jaha, var det så här det såg ut? Tur att jag inte levde då.

Här gick det inte att beställa en 3-rätters, så vi fortsatte.

Dom hade ialla fall klinker golv :-)

Jag tycker så mycket om de här fönstergluggarna, vilken enorm tjocklek på väggen.

Naturligtvis fanns det ett kyrkorum också, där stod denna häftiga orgeln.
Vi gick en sväng i parken, men där hade antingen stormen eller någon trädsjuka tagit kål på en massa gamla träd.
1996 köptes Bäckaskog av Statens Fastighetsverk. Innan dess hade det bott och verkat många ätter där.


Vi körde vidare mot Sölvesborg,

en stad som jag bara varit i en gång tidigare.

Nere vid småbåtshamnen parkerade vi bilen, den enorma rabatt som låg där emellan bilar och båtar var något av de vackraste jag sett i stadsmiljö.

Vi gick runt en sväng i Sölvesborg för att sedan fortsätta ut mot Listerlandet.

Till slut hamnade vi i Nogersund, nu hade solen gått i moln och det började blåsa. Men vi satte oss och tog kvällsfikan vid vattnet med utsikt ut mot Hanö.

Sakta men säkert körde vi mot Malmö



Morgonrundan i trädgården är alltid lika spännande,

Nu är det dagliljornas tid, den här skönheten heter Sammy Russell, det är så synd att de är så kortlivade.

Detta är en Frans Hals

Namnet på denhär vet jag ej, jag köpte den för tio kronor i slutet av föra sommaren
den var nästan helt vissen. Men jag lyckades att få den att växa till sig och blomma. Blommorna är vaniljfärgade, jättevackra tycker jag.

Nu har stockrosorna börjat att blomma, de här har jag sått på plats. Jag plockade frön nere vid stranden för några år sedan, slängde ut dem där jag önskade att stockrosorna skulle stå
och efter två år blommade de för fullt.

Närbild på den rosa.

Här en ljusare nyans,

så här ser den ut i närbild.

Tillslut min favorit, men alla tre färgerna passar bra ihop.


Vi fick besök av barnbarnet i gårkväll, vi satt ute till sena kvällen och hade det mysigt med henne. Hon fick sin väska med sig hem, den hade jag gjort färdig endast en halvtimme innan hon kom. Färgerna är hennes favoriter, så hon blev glad. Nu åker hon och familjen till Gotland, så vi hoppas de får det bra där.

Nu börjar det drar i ögonen, god kväll alla


8 kommentarer:

  1. Härlig resa kloster köket var bara underbart tänk att få rå om det :) ( jag är vansinnigt galen i gamla hus)
    och dina stockrosor.. underbara!!! jag har aldrig prövat att sätta dem.. kanske dags...

    väskan var jätte fin förstår att hon blev glad vem hade inte det!

    SvaraRadera
  2. Tack Susanne, då har vi samma intresse, jag är också väldigt förtjust i det gamla och dess historia.
    Jag tycker du ska försöka med stockrosor, går det så går det.

    SvaraRadera
  3. Vilken helt makalös plantering du fångade på bild där i Sölvesborg! Snacka om att de måste ha en ambitiös och kunnig stadsträdgårdsmästare i den stan ... Så där skulle jag inte ha något emot att det såg ut i min egen trädgård :o)

    Ber att få gratulera frun till några pampiga exemplar av stockrosor! Jag har inte haft sådana tidigare, så den jag köpte i år är alltså min första. Den som hamnade mer eller mindre i gruset intill trappan, där den för en något tynande tillvaro pga torkan. Jag har nog vattnat alla dagar, men jag misstänker att den protesterar även mot planteringsstället ;o) Vit - vitvit, inte så där fint vaniljvit som din - ska den i alla fall bli när den blommar, och knoppar har den faktiskt trots att den inte är mer än en knapp halvmeter över havet.

    Goda väninnan S har ett väldigt sött, puderrosa exemplar som drar lite mot vitt som jag ska försöka tigga frön från. Är du intresserad av några om jag får så det räcker?

    Varken mina 'Frans Hals' eller 'Crimson Pirate' har slagit ut ännu, men det händer nog så fort solen återkommer. Ja, kan du fatta? Vi har fått REGN! T.v. inga mängder att jubla över, men dock väta från ovan istället för ur slang. Wunderbar!!!

    Ikväll blir det tv-soffan för min del. Det blev ärligt talat ett glas vin eller två för mycket igår, så jag är trött idag. Fast trevligt hade vi så länge det varade ;o)

    Hoppas du och C får en skön lördagkväll! :o)

    SvaraRadera
  4. Äh, jag glömde ju säga att väskan blev ursnygg, så nu säger jag det i en skild kommentar istället:

    Väskan blev ursnygg!

    SvaraRadera
  5. Hej N. Jag hade tänkt att skicka iväg en bunt av mina stockrosfröer till dig om du inte misstycker. Vill du inte ha dem kan du bara kasta bort dem. Du behöver inte skicka till mig, vi ska plocka när vi är ute, men tack ändå.
    I dag har det jobbats i trädgården, lagom varmt för det. Nu håller vi på att göra oss iordning för att gå till yngste J. As föräldrar är här nere och hälsar på, så får vi träffa dem i kväll.
    Julias väska är lite udda i färgerna, men hon gillar den kombinationen och det är huvudsaken.

    SvaraRadera
  6. Ååå ... ja tack, jag tar med öppna armar emot frön! Gulle, gulle dig, som ids tänka på mig och mina trädgårdsambitioner :o)

    Här blev det inte så mycket som ett ogräs uppryckt idag, väninnan S och jag gav oss ut på loppisrunda istället. Det ordnades en s.k. loppissafari en bit utanför Mariehamn, med flera olika försäljningsställen man kunde besöka för att "fynda". Och inte helt förvånande "fyndade" jag både det ena och det andra, bl.a. en rejält stor skärbräda (fortfarande inplastad och i sin originallåda) för 5 euro. Den kommer att bli utmärkt att ha bredvid gasgrillen på terrassen.

    Hoppas kvällen hos J & A blev riktigt gemytlig och att "lilla" vovven inte blev alldeles till sig i trasorna av så många samtidiga besökare ;o)

    Färgerna i Julias väska är ju hur läckra som helst, vetja! Lite så där lagom "romantiska" för en ung, söt tjej :oD

    SvaraRadera
  7. Dom står på stadig grund, era slott i Skåne. Har du någon koll på hur många det finns, förresten. Det är nästan så man förstår att Skåne ligger längs ner i landet, så nedtryckt som den delen måste vara av alla slott och herresäten.

    Är stockrosorna tvååriga? Fortsätter dom att självså sig sedan?

    Säkert blev barnbarnet jätteglad över den fina väskan!

    SvaraRadera
  8. Hej Cici, 76 slott finns det i Skåne, vi har tänkt att besöka alla om det går :)
    Det flesta är sedan Dansktiden, däröver finns det också en del.
    Ja stockrosorna blommar inte förrän andra året, sedan självsår de sig duktigt.
    Julia blev jätteglad för sin väska, just nu är hon och familjen på Gotland, hoppas de inte regnar bort.

    SvaraRadera