tisdag 20 juli 2010

Bärplockning, syltkok, kvällspromenad

Idag började jag att plocka svarta vinbär på en av mina fyra buskar. Sorten är Stor-Klas, den ger alltid hyggelig skörd.

I år blev det tre kilo på en enda buske.
500- 600 gram satte jag mig att snoppa, det var inte kul alls.


Här är de färdiga, snoppade och sköljda. Häll bären i en gryta,


tillsammans med 500 gram hallon och 1 kilo syltsocker, kok upp under omrörning, koka kraftigt i 5 min, skumma väl.

Häll upp sylten på väl rengjorda och varma burkar.


Krusbär blir det alltid mycket av. Jag plockade 1,5 kg, snoppade och sköljde dem ordentligt


körde dem i mixen. Hällde över dem i en rostfri bunke.


Tillsatte 500 gram skalade och mixade goda äpplen

Blanda 1 påse fryspulver med ca 500 gram socker, slå det över de mixade äpplena och bären, rör kraftigt i några minuter så allt blandas riktigt.

Slå den färdiga sylten i lagom stora burkar och frys in dem.
Så här gör jag med alla sorters bär, det blir hur gott som helst, smaken förblir som på färska bär.
Det är skönt att slippa stå och koka sylten, dessutom går det åt mycket mindre socker.

På kvällen efter att C varit hos sin mamma och hälsat på, tog vi en tur ner till Västra Hamnen.
Det är jätte mycket folk där om kvällarna när det är fint väder.
Bilden ovan är de tre husbåtarna som nu är bebodda.

Kvällssolen gassade, det var gott om folk på fiken.

Många har egen fika med sig som de dukar upp på strandpromenaden

Vissa hus är väldigt fina, här ser man torson inklämd i hörnan







Här har det varit dans ett par gånger

Längst ut där promenaden slutar har det samlats mycket folk för att lyssna på musik. Varje dag är det någon som spelar eller sjunger där, God Night Sun heter evenemanget, mycket mysigt.
Ja så var det dags att ta sig hem. Vi satte oss ute och lyssnade på Karlavagnen, ett av våra favorit radioprogram
Nu är det dags att sova
God Natt.

14 kommentarer:

  1. Hej

    OOOJ vad folk det var på BO01 i dag....

    SvaraRadera
  2. Ja det kan man säga, var du också där?

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag får dåligt samvete när jag ser dina bär bestyr ;-) vi har enormt med blåbär i skogen bakom husknuten, men jag tycker det är så tråkigt att plocka! Däremot är jag nyfiken på dit fryspulver, vad heter det och var hittar man det? Föredrar rårört och fruset framför kokt sylt, det smakar mera "sommar". Husbåtarna är så fina, skulle verkligen vilja gå in i en och titta :-) God night sun verkar vara ett jättetrevligt arrangemang, och vad roligt att folk tar sig dit för att lyssna! Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Hej fru Venus, pulvret är från Törsleff, köpt på ICA,det heter fryspulver. Jag har använt det i tio år, toppen.
    Husbåtarna är fina men jag skulle inte vilja bo där, fullt med folk alltid.
    Musik är aldrig fel, speciellt inte ute på sommarkvällarna.

    SvaraRadera
  5. Milda makter, vad du har varit flitig nu igen ... Och så mycket svarta vinbär ni får! Jag tror inte det blir mycket mer än några deciliter från min enda buske. Torkan har inte förbättrat chanserna till någon skörd, och bärbuskarna har jag faktiskt vattnat minst av allt på gården. Beundransvärt att du orkar snoppa vinbären, kvinna! Personligen är jag för lat för det; det blir sylt (eller saft) på det hela precis som de är.

    Ditt rårörda sätt att laga krusbärssylt ska jag absolut spara! I år kan jag inte räkna med bär så det räcker till mer än en pytteliten burk, men det kommer väl en sommar igen får vi hoppas :o)

    Vad tjusigt det ser ut att vara där nere i Västra hamnen. Fast inte direkt mysigt. För nytt och fint kanske..? Jag är nog väldigt mycket ruckelromantiker, det märker jag mer och mer hela tiden.

    Idag hade jag förresten en helt underbar fjäril på besök i lavendeln, men tror du jag hann få någon bra bild? Nädu! Den var bara och kollade skafferiet, tyckte smaken var fel och fladdrade högdraget vidare. Sen satt jag och lurade på att den skulle komma tillbaka i säkert över en timme innan jag fick se slaget förlorat. Men du kan ge dig den på att jag ska ut och spana imorgon igen ;o)

    SvaraRadera
  6. Hej N, receptet på svarta vinbär och hallon var första gången. Det blev mycket gott, bra att ha i fil och flingor. Nu har jag tre buskar till som ska plockas, en i morgon hade jag tänkt, men allt som plockas nu lägges i frysen för att senare bli saft. Krusbärsmoset är mycket gott, bra till efterrätt,i rulltårtan eller i pajen.
    Vi tycker det är kul att gå ner en eller två kvällar på sommaren, men jag håller med dig,vi tycker också om "ruckelromantik" ha ha.
    Det var ju synd du inte hann att fota fjärilen, var det en Makaonfjäril,stor gul med rutmönster och blå bård,spetsiga vingspetsar. De är iögonfallande, vi har haft en sådan en gång.

    SvaraRadera
  7. Nej, det var nog inte en makaon. Jag fick en endast, riktigt suddig bild på den. Får väl lägga upp den i bloggen med de övriga, som är klart bättre. Skulle vara roligt att få veta vad det är för en som smyger sig in på sådana korta visiter!

    Nu är det läggdags sedan länge, redan fem i ett här i finnlandet. Natti-natti!

    SvaraRadera
  8. Så gott det såg ut med krusbären. Du är så flitig och tar vara på allt vad trädgården erbjuder. Min trädgård har inte så mycket att erbjuda så jag får ge mig ut i skog och mark och hem till goda vänner för att hitta bär och frukt. Vännerna blir glad för i regel har de i överflöd. Det enda vi har hos oss är vindruvor, röda och gröna. De får vi i överflöd, så här får vännerna komma och plundra.

    SvaraRadera
  9. Tack Camilla, ja jag kan inte låta det sitta och bli fördärvat, men här går det åt, gott att ha när barn och barnbarn kommer.
    Det ser skralt ut i markerna, hallonen har torkat väck, blåbär likaså.
    Vi har gröna druvor, ett år fick vi så mycket, då gjorde jag druvjuice.

    SvaraRadera
  10. Monkan

    Nix jag var inte där. Men vi brukar dit A och jag.

    SvaraRadera
  11. Jag undrade också vad fryspulver var för något och varför man ska ha i det?
    Härliga promenader om man vill se folk en sommarkväll.
    Snart är det dags för oss också att börja plocka bär. Ja smultron och jordgubbar plockar vi redan.

    SvaraRadera
  12. Hej Cici, man har i fryspulver för att mixen ska gelea sig i frysen utan kokning. Vi gillar den här sortens sylt, dels för den ringa sockermängden och för att sylten smakar som färska bär smakar.
    Jag gör det med jordgubbar vartenda år, alla tycker den smakar smaskens, till och med ene sonen som aldrig annars äter sylt.

    SvaraRadera
  13. Tack för tipset om fryspulver. Vi har flera vänner som har trädgårdar och som säger, kom och plocka. Det är inte alla som är så energiska som du, de tycker det är besvärligt att ta rätt på bären.Vi står gärna till tjänst.
    Vilken fin kvällspromenad med musik och allt, en riktig sommarkväll.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  14. Varsågod Polargrevinnan, hoppas de har fryspulver hemma i din butik, det brukar ta slut kvickt nu i bärtider.
    Ja promenaden var härlig, speciellt musiken

    SvaraRadera