torsdag 8 juli 2010

Fågelpassning, och lite annat

Bella parakiten, barnbarnens pippi fick inte följa med på semester. Så då fick jag rycka in som passare. Det är en sällskaplig pippi, varje gång jag kommer hem till honom sätter han igång att "kvittra" som bara den.
Det kom några droppar regn härom dagen, men sedan blev det sol igen. Nu börjar det bli brunt lite här och var.
Jag tog mig i kragen och planterade ut mina 20 plantor blåsippor,

så får vi se ifall det blir några blommor som "niger och säger att det är vår" till våren.

C gjorde en riktig rantafej i boden, där hade blivit en förfärlig oordning, samt lite för mycket prylar så det blev en vända till återvinningen.


I dag tog vi en tur till Tirups Örtagård, ett mysigt ställe med mycket kryddväxter, fina krukor, samt ett mysigt kafé.

Jag hade köpt för få vita nävor till den nya rosplanteringen, så de inhandlades här.

Här går man ut i själva örtträdgården

Allt stod i blom, det doftade underbart där. Fikaborden är utplacerade lite varstans i örtagården så att man kan sitta och titta på härligheten.

I butiken fanns det en hel del skojiga prylar, bland annat torkade kryddor i från stället.

Kul grej, en duk med tryckt fiaspel, och stora fina pjäser.



På vägen hem besökte vi Kronetorpsmölla, den ligger alldeles vid infarten till Malmö.

Här finns det också servering vissa dagar. Dessutom har de sommarteater i parken.


Mot ena väggen stod det två jättefina solrosor, den här var perfekt så jag var tvungen att plåta den.

Nu blev det bråttom hem, jag skulle iväg och sjunga och C skulle till sin mamma. Som vanligt blev det sena kvällen när detta inlägg snickrades ihop.

God natt


12 kommentarer:

  1. Oj, vad mycket rosor ni har! Vill också ha fler men tycker det ständigt är för mycket ohyra på dem... alla fall här hos oss! Ni kanske har salta vindar?

    Solrosen ser verkligen perfekt ut... nästan overkligt perfekt. Är du säker på att den var äkta?;)

    Fortsatt skön sommar.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. En så söt, rosa ros på första trädgårdsbilden! Vilken sort är det? Någon du visat närbild på förut..?

    Det är något kufiskt med den här sommaren, vet du. Mina opievallmon till exempel, som hittills självsått sig frikostigt och vuxit upp till stabbiga, meterhöga plantor, är i år små, spingliga saker med löjligt små blommor. Men frön ska jag nog få till ändå, det kan du ge dig den på!

    Samma med solrosor. Under alla år har jag haft gott om uppstickare lite varstans på gården; sånt som fåglarna hjälpt till med att plantera från vinterns matning. Men icke i år. Inte en endaste planta. Fast gult på fel ställe blir ju i och för sig helt fel ändå, så jag ska inte gnälla alltför mycket ;o)

    Stilig pippi du är farmor åt! Min egen erfarenhet av burfåglar är lika med noll. Inte så mycket som en kanariefågel har jag haft.

    Håller tummarna för lite mera regn snart, både hos er där nere och oss här uppe!

    SvaraRadera
  3. HA! Nu kom jag nog på det! Visst måste det vara 'Louise Odier', eller hur?

    SvaraRadera
  4. vackert som vanligt här! och det fiaspelet hade jag gärna haft!

    SvaraRadera
  5. Tack Eva-Mari, ja vi har många rosor, men ändå försöker jag få plats till fler.
    Jag håller med om solrosen, den ser nästan plastig ut.

    SvaraRadera
  6. Ja N, det är en Odier du ser. Den rosen har jag flyttat 2 gånger, ändå växer den och frodas. En underbar ros, men de skjuter många rotskott som måste hållas efter.
    Mina rosa vallmos frökapslar är inte heller mycket för världen, men jag ska nog få ett par frön ifrån den också hoppas jag.
    Jag har inte heller några solrosplantor i år, det brukar bliva många under automaterna annars.
    Tyvärr inget regn i sikte.
    Bella, pippin har ju fått rätt namn, (Bella=Vacker)
    I dag blir det städning, tvättning, bakning och matinköp, en sådan där mellandag med allt som blivit lite eftersatt.

    SvaraRadera
  7. Tack Susanne, Fiaspelet va en kul idé.
    Ha det bra, däruppe i norr.

    SvaraRadera
  8. Så många rosor!! Vill också ha, men är alldeles för lat!! Fast det finns ju fyra oskötta rosor i en gammal rabatt, som jag har tänkt göra i ordning i höst. De ska jag spara, och ta reda på vad de heter.
    Och det är så roligt att se dina bilder och läsa om dina utflykter. Och så bra att du skrev om fågelskådartornet!! gubben är ju fågetittare, så då blir han glad av såna resmål!! Ska sparas i tipslådan med besöksförslag.
    Hulda

    SvaraRadera
  9. Tack Hulda, dina rosor blir nog fina om du ger dem rejält med kompost och lite gödning.
    Det är ju kul om jag kan tipsa lite i från ända av Sverige.
    Ha det bra i hettan.

    SvaraRadera
  10. Vilken härlig örtagård och vilken bra ide att kunna sitta mitt i härligheten och fika!

    SvaraRadera
  11. Ja Cici, och inga bromsar,knott eller myggor, bara humlor och bin :)
    De har jättegoda kakor där. Bland annat några med lavendel...mmmmm.

    SvaraRadera
  12. Jippi! På måndag har meteorologerna ritat in en regndroppe för Mariehamn, och på tisdag natt också. Måtte de nu hålla vad de lovar för en gångs skull! Det känns som jag vattnat ut flera hundra euro på gården redan :o(

    Hos bästa vännerna S & N ikväll fick jag njuta av Louise i levande livet. S planterade en pytteliten planta för tre år sedan och den är nu ett rejält buskage. Dessvärre fick blomknopparna besök av någonsorts gröna larver, så mycket av dem var hon tvungen att plocka bort.

    Vi hade en jättetrevlig kväll (lilla A var också med), åt gott, fick smaka en jättegod Mackmyra whisky (ja, inte A förstås) och så avrundade vi med ett parti frågesportspel. Hoppas du och C haft det lika bra. Nu är det natti-natti som gäller :o)

    SvaraRadera