tisdag 1 december 2009

Handlat i gårdsbutiken

I Gessie utanför Malmö ligger en av gårdsbutikerna som vi brukar handla bra produkter i.
Vi köpte Gessiepotatis, Bintje en sort som vi tycker om.
En burk honung, som kommer ifrån Bergmans Bigårdar i Vellinge.
Ett flak ägg, dom kommer ifrån Bara. Hönorna går fria inomhus i burar och har sittpinnar. Jag vill tro att hönsen har det bra, så att jag kan äta äggen med gott samvete.
En flaska kallpressad Rapsolja ifrån Gunnarshög Gård i Hammenhög på Österlen.
Oljan år gjord på höstrapsfrö, odlad på egen jord.
Den långsamma tillväxten, myllan och klimatet på Österlen lägger grunden till fin kvalitet



På hemvägen tog vi den gamla vägen längs kusten.
Pilarna ovan är så typiskt skånskt, snart skall dom halmas, sedan växer det fort ut nya pilegrenar.
Det är lätt att sätta nya pilar, man sticker endast ner årsskotten i jorden och efter en tid slår dom rot, de flesta i allafall.


Det skymmer fort nu, bilderna blir nästan som siluettbilder. Himmelen var så vacker idag.


Ännu en pil, på denna är utväxten två år. Det är tuffa träd, planterades och hölls korta för att
stoppa vinden och skydda åkrarna.


Här ståtar Gessie kyrka.



Ännu en alle, vet ej vad det är för trädsort.



Sista bilden innan mörkret sänker sig över den Skånska myllan.



Vilken himmel, otroligt vackert, kortet tog jag från vår balkong.
Nu har jag varit och sjungit, lite raspig i halsen är jag fortfarande, de höga tonerna fick kompisarna ta idag.
God Natt






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar