torsdag 3 december 2009

Mandelmusslor och Finska pinnar

Redan i morse plockade jag fram ingredienserna till Mandelmusslor och Finska pinnar.
Eftersom det ingår mald mandel slog jag två flugor i en smäll och gjorde två degar.
Jag måste erkänna att det gick ganska trögt, det var nästan jag plockade undan grejorna igen.


Sen var det dags för det tråkiga momentet, smörja formarna och trycka ut degen.


Nu är det bara att grädda och slå ut dem ifrån formarna. Trodde jag, inte sjutton ville de släppa
så lätt som jag önskade. Men till slut lyckades jag, men flera stycken gick i kras.
Varje år säger jag att nästa år skall jag inte baka musslor men ändå så gör jag det.
Det är så gott att fylla dem med sylt och grädde.

Finska pinnarna gick som en dans att baka, en av mina favoritkakor.




Köpte två stora zinklådor igår, idag skall dom fyllas med blommor. Det fick bli julstjärnor, murgröna och enar.


Det blev rätt så hyfsat.
Idag har vi haft generalrep. på Buxtehude med solister och musiker. Det gick jättebra. Så nu kan jag sova gott i natt.
Natti natti.





1 kommentar:

  1. Hej där
    Så roligt att du besökt min blogg och framför allt att du lämnade en kommentar. Jag ser att du bakat mandelmusslor "tummakakor" kallade min gamla svärmor dem för. Alldeles för jobbiga tycker jag, men ack så goda att äta med sylt och grädde! Nu ska jag läsa vidare här...
    Må så gott önskar
    Skogseva

    SvaraRadera