söndag 27 december 2009

Gång med stegräknaren

Vad vädret kan slå om, idag var det riktigt fuktigt och disigt. Men det hindrade inte mig att gå min promenad. Jag har bestämt att promenera minst en timme om dagen, såvida det inte spöregnar.
Idag gick jag mot havet, längs Strandvägen. Mitt i en trafikerad korsning ligger det gamla Soldattorpet, byggt i början av 1800-talet. Det beboddes av indelta soldater från mitten av 1800-talet och fram till 1912. Torpet ligger på en del av Järavallen i Limhamn. Det är numera museum. Sillens dag, midsommarfest, och musikaftnar brukar det också användas till.
Längs hela Strandvägen växer det Oxelträd, jag tycker det är ovanligt mycket röda bär på dem i år. Även rönnen har mycket bär, det är bra för fåglarna.
Jag har nu kommit ner till vattnet, här syns Turning Torso i bakgrunden trots det disiga vädret.


Sjön suger inte, en ensam segelbåt ligger och skvalpar nedanför husen på Ön.



Lotshuset är så fint, förut låg det ganska ensamt härute, men nu byggs det nya hus ända inpå.
Till sommaren kan folk sitta och titta ner i deras trädgård, det är inte så kul.

Kronolots står det på skylten på gaveln.

Nu kommer jag inte längre, här tar Öresund vid. Huu... så kallt, dags att vända hem.



"Jippi" idag gick jag 1441 steg mer än i går.


God kväll




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar