torsdag 10 december 2009

"Mossiga" julsaker

Långt in i skåpet hittade jag lite gamla juldukar som inte sett dagens ljus på många år.
Duken ovan har tillhört farmor och farfar, den är ifrån 1930-talet. Pappa övertog duken efter dem, sedan låg den på samma plats varje jul hemma i vår familj. Den är tvättad åtskilliga gånger, så tyget är så tunnt att man nästan kan se igenom det.

De här båda är broderade av en släkting, typiska 30-tals dukar. Idag är det nästan ingen som använder sådana här. Jag har varit på många loppisar, där säljer de ofta den här typen av juldukar, även andra broderade för en spottstyver. Vem vet kanske modet vänder.

Den här vepan sydde jag när jag var 14 år, det är över 50 år sedan. Jag var så stolt när mamma hängde upp den hemma.
Men nu ligger den inrullad i skåpet.


Jag tyckte det var roligt att handarbeta, tavlan ovan sydde jag julen 1965 (tror jag).


De här ljusstakarna anses också som "mossiga", jag tycker inte det, men tiden är sådan, de är ute. I år skall jag i alla fall använda dem.
Någonstans såg jag att någon hade målat likadana ljusstakar vita, det var faktiskt snyggt.


Det här hjärtat och ett par till, pysslade jag med för 30 år sedan. Ett behöll jag själv men de andra såldes på en julmarknad. I år skall det få hänga framme. Det skall sättas snygga band att hänga upp det med.
Hjärtat har också legat undanstoppat i några år nu.
Det är helt otroligt vad grejor man har i gömmorna. Jag brukar sortera, men vissa saker har jag inte hjärta att göra av med.


Nu är det dags att sova
God natt




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar