måndag 31 januari 2011

Parkpromenad i strålande sol

Idag blev det en tur i Slotts-och Kungsparken. Det var ett härligt och soligt väder.

Bitvis är det öppet vatten i kanalen. Den sista snön som föll för ett par dagar sedan ligger envist kvar.

Kronprinsens höghus i bakgrunden.



Längs med Slottsgatan ligger det många vackra hus,

Malmö Valskvarn i bakgrunden med nya högskolor framför.

Ett av tornen till Malmöhus Slott,

Malmöhus är idag museum, ett mycket populärt sådant.



Det finns ett mycket fint akvarie här som många barn gillar.

På hemvägen gick jag förbi de stora fågeldammarna. Alltid är det någon som har godsaker med sig till fåglarna.



Detta är en gigantisk kastanj som när den har blad blir tät ända ner till marken. Där under hade en av Malmös uteliggare sin sovplats. Det var en mycket intellegent och social person, men tyvärr hade det gått snett någon gång i livet för honom.
Han var varken missbrukare eller alkis.
Precis innan jul lämnade han jordelivet.

Nu började skymma, det var dags att gå hem och laga söndagsmiddag.


Det blev plommon och aprikosfylld bog,

uppbunden och färdig för grytan.

Det smakade inte fy skam, det finns inget godare än vanlig husmanskost.
God natt

14 kommentarer:

  1. Det är trevligt att följa med dig på dina promenader. Synd att det bara är huvudet och inte benen som får röra sig.
    Det börjar kännas som om jag faktiskt har besökt Malmö men det är en vit fläck. Jag har mina syskon i Helsingborg och det verkar som om jag inte kommer längre.
    I ditt förra inlägg var det mycket som sorterades. Jag vet hur det är. När vi flyttade från hus till lägenhet så var det åtskilligt som hamnade på tippen och som skänktes bort.
    Lite ekorre är det dock i mig. Kartongerna blir fler och fler i källarförådet. Vad det är i dem minns jag knappt. Kanske dags för en inventering.
    Ny vecka - nya tag. Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  2. Tack Viola. Helsingborg är en jättefin stad,dit åker jag gärna ett par gånger på sommaren.
    Har du dina syskon där så är det helt naturligt att du inte hinner med Malmö.

    Den där sorteringen var ett jätteprojekt, jag är glad att det nästan är över nu.
    Det är en bra årstid att hålla på med sådant, snart är det vår och då är det trädgården som lockar.
    Ha en skön dag
    Monkan

    SvaraRadera
  3. Vilken vacker vinterpromenad du fick! Du är flitig med promenader! Jag får litet dåligt samvete när jag läser om hur långt du går...
    Jag tycker inte att det är så roligt att gå ut, nu när det är halt, så det blir inte så mycket promenerande! Tyvärr!
    Ha en fin måndagskväll!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Ja det var ett riktigt fint väder för att gå milen som det blev.
    Har ni fortfarande halt nere hos er, jag trodde det hade töat bort, vi har bara några få isfläckar kvar.
    Nu får det gärna bli plusgrader tycker jag,jag är så frusen för tillfället.
    Tack Monica,( fint namn du har) för din kommentar
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Härlig promenad du bjöd på och så maten, det kan vara riktigt gott med husmanskost, som du skriver. Ser gott ut ... nu blev jag hungrig.

    SvaraRadera
  6. Tack 4U2, jag lagar nästan bara husmanskost, det är mat som vi gillar bäst.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Monkan, hi
    Enchanted med promenader att gå!
    De bilder du bra!
    Det är väldigt trevligt att din stad. Synd att man som lämnade ....
    Din mat mycket trevligt!
    Tack, och jag spenderat alldeles för trevligt!
    Hälsningar
    Magda

    SvaraRadera
  8. Tack Magda, du får komma tillbaka till Sverige på ferie.
    Maten var god.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Vakre bilder og en kjempefin bilde-serie. Det var en en hyggelig tur jeg fikk sammen med deg.Ha en fin dag. Nordis

    SvaraRadera
  10. Vykortsvackra fotografier i vanlig ordning, madame! Allra finast är den sista, från när det börjar skymma; schangdobel komposition :o)

    Käket ser inte illa ut alls. Något sånt har jag aldrig lagat, men borde kanske prova?

    Idag ligger jag blogglågt. Är fortfarande alldeles "lurvig i luvan" efter gårdagen :o/

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
  11. Tack Nordis, det värmde.
    Du får ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  12. Tack Nina, du det är så svårt att hitta motiv nu tycker jag. I bland kommer jag hem och har tagit samma motiv som jag redan lagt ut på bloggen.
    Men med tanke på så många bilder jag tagit det här bloggåret är det inte så konstigt.

    Köttet på bild är bogen på "nöffen", det är smakrikt och bra i pris. Fläskkött är gott ihop med frukter. Ibland blir det äpple och katrinplommon kryddat med ingefära, inte så dumt det heller.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Vet du vad? Du borde egentligen ha en "kokboksblogg" parallellt med den här! Du tar så fina bilder och förklarar så enkelt hur saker ska göras att man blir inspirerad att göra rätterna och bakverken själv.

    Äpple, plommon och ingefära låter som en smaksättning som jag skulle gilla. Använder du färsk eller torr ingefära?

    SvaraRadera
  14. Hej Nina, Jag använder torrt pulver. Ingefära är en suverän krydda till fläskkött.
    Vill man inte göra en hel stek, går det bra att göra rullader av tunna skivor skink-innanlår i stället.
    Kokboksbloggar är det så många duktiga matlagare som har, där platsar inte jag :)
    Natti
    Monkan

    SvaraRadera