torsdag 27 januari 2011

Turist i min egen stad

Yngste sonen "Skånegrabben"kom och hämtade mig till lång promenad idag. Solen sken i från en klarblå himmel, men det var kallt -5 grader.
Vi startade vår runda på den gata som hela familjen tillbringat åtskilliga timmar.


Här i dessa lokaler hade vi vårt företag åren 1973-2009, känns lite konstigt att gå förbi här nu. Idag är det en helt annan verksamhet där, Hälsotanken- floating.

Nere vid Limhamnsvägen ligger husen med fin utsikt mot sundet. Huset till vänster heter Ribershus och är ett av Malmös mest attraktiva boställe.

Nu går vi igenom det som man kallar "självmordsparken", inget trevligt namn, men det har så klart sin förklaring. Några har hängt sig just här.

Svampsäsongen ser ut att ha börjat :). Det såg lite kul ut med svamparna som tittade upp genom snön.

" Skånegrabben" och jag bestämde oss för att gå en sväng på Bo-01, jag har inte varit där sedan i somras.

Det är så osvenskt med de här tre bebodda husbåtarna.



Lite is ligger fortfarande, men förhoppningsvis inte så länge till.

Espresso House hade en del gäster som satt i solgasset med sina kaffe-latte.

Det är roligt att gå här, alltid något kul att titta på. Torson går inte att undvika, den sticker upp överallt.



Nu kommer fyra bilder på Turning Torso, tjatigt, men det är roligt att plåta den.


Helikoptern kom väldig lägligt


Nu har vi lämnat Bo-01 och hamnat nere vid Dockan, här som Kockums varv sjösatte de nybyggda båtarna en gång i tiden. Vem kunde tro att det skulle bliva bostäder här, knappast alla de som arbetade på det stora varvet då.



Det gamla hamninloppet med den fina fyren. På andra sidan ligger Koggarna (båtar).



Innan vi vände hem ville jag se den nya stationen,

Wov, vad det blänkte, vi åkte ner i underjorden och gick sedan i tunneln tills vi kunde komma upp på andra sidan hamnen, Anna Linds plats.

Lite läskigt, en annan dag ska jag ta en tur i vår nya Citytunnel.
Nu tog vi bussen hem, vi orkade inte gå de 4 km . Men det var en lyckad promenad, jag går sällan åt det hållet själv.

16 kommentarer:

  1. haloj kollade just in sonens blogg med, och roligt att se era olika bild val torson är värd ett epå extra foton tycker jag härlig promenad tack för att man fick följa!

    SvaraRadera
  2. Herrgud, varför hänga sig i en park??? Menar du verkligen att detta är sant? Och att det har hänt i nutid..? *ruskar på huvudet*

    Som vanligt har du fått till fina bilder. Min favorit blev den här gången bilden av det röda fartyget, där fyrens röda tak så lämpligt plockar upp samma färg; den molnfria, blå himlen, det ännu blåare vattnet och så stenpiren och fyrens fundament, som ytterligare förstärker horisontalplanet. Snyggt!

    Tog du ingen närbild av denna tunna, krackelerade isen i hamnbassängen? Den ser ut som ett snyggt motiv :o)

    Tanken på att fika utomhus i slutet av januari får mig att frysa ända in i märgen. Tur att vi människor är olika ;o)

    Trevlig fredag och tack för en härlig fotopromenad!

    SvaraRadera
  3. Tack Susanne, det var roligt att promenera med sonen, jag var så spänd på vilka foton han skulle lägga ut. Men det blev bara ett som var detsamma som mina.
    Hälsningar ifrån ett soligt Malmö
    Monkan

    SvaraRadera
  4. God middag Nina. Nu är det rätt så längesedan någon hängde sig där. Parkvakten, som nu inte finns mer och som C kände, berättade att de ofta skedde i deklarationstider. ;( Ja, ja samvete hade de då, till skillnad mot hur det är på den fronten idag.
    Jag tog många olika bilder på den krakelerade isen, men de blev inte så bra. Så roligt att du gillade mina bilder, ibland tycker jag att det blir tjatigt, men det är ju så det ser ut runt omkring oss.
    Där de satt fikade, värmde solen ordentligt. Dessutom har alla gäster filtar att sno in sig i.
    Nu skall jag fortsätta att packa loppisprylar i kartongerna som vi hämtat från butiken. det tar aldrig slut.
    Ha det så bra
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Tack för denna promenad! Jag undrar om du vill ge mig din mejladress? Om du skriver den som kommentar så ser bara jag den. (eller mejla mig till den mejladress på min sida.
    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  6. Monkan, hi

    Vilken fin rida igen idag har vi tillsammans!
    Det är väldigt trevligt att din stad, fina byggnader, havet och den röda fyr ..
    De bilder du vacker!
    Tack så mycket, igen jag hade mycket trevligt!
    Ha en trevlig helg
    Magda

    SvaraRadera
  7. Fina bilder från min barndoms stad! Och så roligt att få veta att "Skånegrabben" är din son!
    Man ser hans kommentarer litet här och där, men då anade jag inte, att ni är mor och son...
    Kul med svamparna! Tänk att dom klarat sig under all snö!
    Jag hade ju ett inlägg i somras med bilder från Bo 01-området eller Malmö väster, men det ser litet annorlunda ut på dina vinterbilder!
    Ha en skön fredagskväll, kram, Monica

    SvaraRadera
  8. Hej Monkan!
    Vilken tur du fick sällskap på promenaden igår!
    Så annars hade ju inte jag heller fått se allt du visar! Riktigt intressant!
    Tänk om man en dag skulle ankomma dina trakter och "känna igen" ett och annat ...
    Tack för titten hos mig ... inte alls svårt med pastellmåleriet, tycker jag. Akvarell är nog en aning värre :)
    Ha ett riktigt skönt veckoslut!
    Kram V.

    SvaraRadera
  9. Heisann.

    Takk for en flott reportasje sett med din linse.

    Det vridde bygget var veldig flott, kjekt at du viste oss det fra flere vinkler. Superbra timing at helikoptret sveipet forbi akkurat da du knipset. Bravo!

    Ønsker deg en trivelig weekend.

    SvaraRadera
  10. Gissa en gång om jag skulle vilja få rota i era loppislådor! Lycka till med försäljningen, förresten. Grejorna kommer säkert att inbringa en fin extraslant, för världen är full av andra loppisgalningar än jag ;oD

    SvaraRadera
  11. Tack 4U2, jag meilar adressen till dig.
    Kul du tittade in.

    SvaraRadera
  12. Hej Magda, ja idag var det fint att promenera runt och fotografera.
    Just fyren är så praktfull där den står långt in i hamnen.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Hej Monica, det är roligt att ha sin son här på bloggen , vi hade en skön dag tillsammans.
    Men hans blogg är mycket annorlunda än min och det är bra. Men ändå kompleterar vi varandra.
    Skön helg
    Monkan

    SvaraRadera
  14. Hejsan Vivan. Om du kommer till Malmö någon gång så går det inte att missa två saker, Öresundsbron och Turning Torson, det är de mest plåtade objekten just nu i Malmö.
    Tack för din kommentar
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Tack Gateglimt. Det är ett imponerande bygge. Det såg nästan ut som om helikoptern skulle landa på toppen så nära var den, roligt att jag fick med den på bild.
    Vi ses
    Monkan

    SvaraRadera
  16. Hej Nina, ha ha, det är inte säkert att du hade gillat något. Sakerna är ifrån flera hem och så olikt det som du och jag gillar, tror jag.
    Vi har redan sålt en del, det gick bra. Men detta loppis blir inte förrän i feb.
    Monkan

    SvaraRadera