lördag 29 januari 2011

"Rantafej" hos mej

Äntligen har vi fått tummarna loss, vinden töms på allt bråte som samlats där under årens gång, 33 år.

Det har varit lätt att bara hiva upp allting på vinden, men nu är det slut med det.

Vi är inga ungdomar längre, men vi har två söner som hade fått ett fasligt jobb, ifall vi inte hade gjort det här :).



Mycket har vi kört till tippen, en del har sålts av och nu håller jag på att diska och packa resten som ska på loppis.


Detta är bara en liten del, fyra lådor är redan klara.


Glas går inte att sälja ifall det är solkigt,


Svärmors glasservis i 84 delar var ganska jobbiga att diska,


de glasen gillar vi, så de ska in i något skåp och användas flitigt. De är goda att dricka ur.


Även den här skålen får stanna hos oss, den väger ett "helt ton", gillar den skarpt.

Svärmor hade tre stycken sådana i olika höjd. En gång när hon passade mina gossar råkade den yngste välta ner dem så två gick i kras.
Hon blev arg på honom då, men det gick ju över kvickt, men yngste han blev så rädd att det tog ett tag innan han ville vara hos farmor om inte vi var där.

Keramik, 60-tals minnen, jag är måttligt förtjust. Det blev flera kartonger av den varan.
Att det har blivit så här mycket är inte så konstigt, C är ensamt barn, han har dessutom tagit hand om två andra dödsbo efter en faster och en farbror.

Orkideér som jag fått av C, nu blommar två stänglar för fullt.


Blommar gör även forsythian som jag tog in för en vecka sedan. Söta inne, men jag gillar dem måttligt när de blommar ute i trädgården.


Det var det hela för idag, nu ska det bli räkafton här hos C och mig.
Önskar alla en trevlig lördagskväll.

16 kommentarer:

  1. HJÄÄÄLP! Ser jag rätt??? Är det servisen "Festong" ni håller på att dumpa iväg?! Den som jag letat delar till ända sedan det här inlägget: http://stjarnkraft.blogspot.com/2010/01/fredag-15-januari.html

    Måste få iväg den här kommentaren snabbt ... *svettig!*

    SvaraRadera
  2. Vad snabb du va, ha,ha, det är Festong av Stig Lindberg, de andra två skålarna är Berså.
    Jag vet att de är eftertraktade, har läst om servisen på nätet.
    Vi meilar till varandra i stället.
    Monkan.

    SvaraRadera
  3. En sådan vit höna har jag, det blir påskgodis i den till påsk (förstås). Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  4. ja du hade gärna tömt skatter med dig från vinden ser ut som en riktig skatt-vind!
    men det är härligt att tömma rensa med :)

    SvaraRadera
  5. Hei Monkan,
    Litt av en jobb dere har hatt med å rydde loftet.
    Artig å se bildene du viser, og her ser man jo flere tidsepoker, hver med sin sjarm.
    Takk for koslig kommentar fra deg, og det stemmer, det er et armbånd jeg har tatt bilde av.
    Med snøstorm ute i dag, var det greit å ta noen bilder inne.
    Ha ei fortsatt fin helg.
    Klemmer herfra:)

    SvaraRadera
  6. Nog är det bättre om grejorna hamnar där de används, om nu inte någon av barnen är intresserade. Och en del saker hann inte ens till loppisen om jag förstått saken rätt, ha, ha.

    SvaraRadera
  7. Monkan hi,
    Mycket fint foto och mycket trevlig uppsättningar, liksom lila glas!
    Blommorna du ta oss i vår!
    Bra vecka
    Magda

    SvaraRadera
  8. Vilken lycka att får röjt! Och då hittar man ju nåt "nytt" att ha hos sig själv, som man typ glömt att man hade. Och det går ju inte att spara på allt.
    Hulda

    SvaraRadera
  9. Milde tid, så mycket fint ni har/hade på er vind! Men där gör det ingen människa glad, så då är det bättre att sälja det. Vi stod på loppis för många år sedan när min svärmor dött och sålde en massa saker och det var jätteroligt!
    Hoppas att det ordnar sig med Festong-servicen...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  10. Tack 4U2, det får plats mycket godis i den :)
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Ja du Susanne, efter så många år blir det en del
    Monkan

    SvaraRadera
  12. Usch, har ni så dåligt väder nu.
    Tack snälla du för din kommentar, vi ses Berit,
    Hälsnigar Monkan

    SvaraRadera
  13. hej Cici, ja jag håller ned dig, grejorna ska användas.
    Festong-servisen hamnar nog delvis på Åland ha,ha
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  14. Tack Magda för din kommentar. Som du förstår har jag haft väldigt mycket att stå i.
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Ja du Hulda, det fanns saker som jag totalt hade glömt att vi hade. En del åkte in i skåpen, smaken ändras också efter tid :)
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  16. Hej Monica, jag håller med dig, men vilket job det har varit.
    Jag har stått på loppis en gång förut, det gick galant.
    Hoppas vi får sålt det mesta
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera