lördag 15 januari 2011

Inte så konstigt man blir deppad........

Det var ingen rolig syn när jag rullade upp gardinen idag. Dimmigt och blött. Det är inte konstigt att många deppar de här första månaderna på året.
Vi har haft plusgrader i ett par dagar nu, det har tärt på snön rejält.
Skönt, nu får det gärna försvinna innan det kommer ny snö.

Jag gick igenom Rönneholmsparken, allt var grått.



Det finns fortfarande träd och buskar med små frukter som fåglarna kan äta av, dessutom matar folk generöst i våra parker.

De gamla sekelskifteshusen är vackra i dimman.

Det var mycket folk i rörelse, stan lockar många på helgerna. Jag har en bit till att gå innan jag är framme i centrum.

Kronprinsen är väl dolt, de som bor där har ingen bra utsikt mot Öresund idag.

KappAhls skyltfönster lyser upp halva torget med sin varma belysning.
På torget var kommersen god vid tulpanståndet.

Primulorna är så söta, men jag har ingen tur med dem så dom får stå kvar.

Några kämpar dricker kaffe på utserveringen, lite för kallt ändast 3 plusgrader.

Jag blir alltid lika glad när jag besöker Marimekkobutiken. Det är alla de fina färgerna och glada mönstren som gör en glad.

Det har varit bra försäljning på vantar och mössor i år, just sådana här vantar gillar jag.

Inne på Form Design Center hade de en utställning med teckningar av Per Åhlin, han som bland annat gjort filmen Karl Bertil Jonsson som sänds varje julafton på TV.

Ritbordet med påbörjade teckningar.



Det här blev den sista bilden, för nu tog batteriet slut. Snopet.
Så började de 6 km långa hemfärden till fots.
Det kändes ordentligt i benen när jag kom hem, 1,2 mil blev rundan idag.
Men nu ska dom få vila sig, jag önskar en trevlig lördag till er alla.

20 kommentarer:

  1. Det var inte lite du gick. Kom just hem fr kvällspromenaden, du skulle skratta åt min sträcka!
    Ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. Oooo, Monkan, tack så mycket för trevlig tur som fick mig.
    Mycket fina bilder, som en saga med dimman.
    Vi gick och affärer, parken, jag hade en fantastisk tid och tack för detta!
    Hälsningar xxxxx
    Magda

    SvaraRadera
  3. 12 km, det var inte illa! Min egen "långpromenad" på 4-5 känns fjuttig i jämförelse. Och att du gitte gå så långt i ett sånt bedrövligt väder? Här har det åtminstone varit solsken, kritvitt snötäcke och runt 8 grader kallt under dagen; ingen grå dimma eller solkig snö.

    Härligt att tulpanerna börjar dyka upp nu! Jag såg att det fanns buketter i livsmedelsbutiken senast jag handlade, men unnade mig inga den här gången. Nästa gång blir det av :o)

    Vad kul med en utställning med Åhlins bilder! Han är en av mina absoluta favoriter bland svenska tecknare och jag bara älskar "Karl-Bertil Jonsson jul".

    Ha en skön kväll! Det är du väl värd efter din motionsrunda!

    SvaraRadera
  4. Hej 4U2, en sådan tur blir det inte varje dag. Var och en går efter sin förmåga, huvudsaken att man rör på sig tycker jag.
    Tack för titten, och ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Hej Magda, tack för komplimangerna angående bilderna. Det blir inte mycket färg på dem i sådant uselt väder.
    Men promenaden var härlig, (efteråt).
    Ha en skön kväll Magda
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Vad då futtig, 5-6 km brukar jag gå i vanliga fall, men idag hade jag tid för C satt klistrad framför skidåkningen på Tv. Jag älskar inte sport, så han får vara ifred då :)
    Du kan tro, det var många fin skisser ock teckningar med på utställningen. Slarvigt av mig att inte ladda batteriet till kameran.
    Nu ska jag se Stjärnorna på slottet
    Vi syns
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Jag blir så deppig av det här vädret! Hade verkligen behövt lite solsken idag, men istället blev det kompakt dimma... Neej, vad allt känns tråkigt nu!

    Men vad roligt att se att de säljer blommor på Gustav nu. Det har ju varit för kallt, så de har inte varit där på länge.

    Nu ska jag se stjärnorna på slottet. Vi spelar in, så kan vi se i lugn och ro när barnen gått och lagt sig. Visst är det ett trevligt program!

    SvaraRadera
  8. Hej Petra, jag håller med dig, jag brukar må dåligt vid den här tiden varje år (depresion).
    Jan-mars är de värsta månaderna på året tycker jag.
    Jag gillar Stjärnorna på slottet jätte mycket
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Dimmigt idag här också!
    Alltså 6 km imponerar på mig! !,2 mil - otänkbart!
    Men det värsta är att här har vi över huvud taget inte kunnat gå ut den senaste veckan, det har varit glashalt! Måtte det snart bli bättre!
    Jag vill så gärna komma ut på en promenad men vågar inte i denna halka...
    Stjärnorna på slottet - jättetrevligt program!
    Trevlig söndag, kram, Monica

    SvaraRadera
  10. Hej Monica, ja man får gå på gatorna, där är det lättast. Tyvärr är många dåliga på att hålla sina trottoarer rena.
    Jag hoppas allt försvinner nu.
    Det är många som gillar "Slottet", det är så lättsamt och småroligt.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Så långa promenader du gör, men visst är det skönt sen när man kommer hem. Usch så ruggigt väder. Här hade vi sol och -24 igår men idag blir det mildare. Tack för den fina promenaden genom staden!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  12. Instämmer helt och fullt med dig: januari-mars skulle kunna strykas ur almanackan! Min "mörkerdepression" blir dessutom bara värre med åren och med detta i åtanke är jag i grund och botten glad för att det är mycket snö i år. Allt det vita gör faktiskt livet lite lättare än när det är barmarksvinter med smutsig snömodd.

    Fast just idag gillar jag inte snön, för det hade kommit 15-20 cm under natten/förmiddag. Blöt och tung var den också, så det tog över en timme att skotta gården och infarten. Blä!

    SvaraRadera
  13. Men du hittade en massa färger i alla fall även om vädret var grått. Era gator ser ut som dom gör i vår stad så där i slutet av mars ungefär. Men då har vi fått betydligt ljusare dagar.
    Lite ljusterapi den här årstiden skulle inte vara helt fel.

    SvaraRadera
  14. Hejsan Monkan!
    Javisst var dina bilder lite deppiga idag ... från början! Men de blev bättre och bättre ju mer man rullade ner! Gillade de från blomtorget och Marimekko-affären :)
    MEN mest av allt bilden på dom härliga stickade vantarna, bara älskar dom!
    Tusen tack för den långa promenaden ...
    du är jätteduktig!
    Fortsatt fin helg!
    Kram vivan

    SvaraRadera
  15. Jag tror det ser likadant ut här snart, det har regnat hela eftermiddagen och kvällen nu :-( Er Marimekko butik såg trevlig ut, jag har en i Helsingfors jag brukar besöka bara för att få se alla härliga färger :-) Ha en fin söndagkväll!

    SvaraRadera
  16. Hej Anelia, man får göra det bästa av dagen, det blir en del inomhuspyssel vid den här tiden
    Idag har vi haft 5 plusgrader, lite skillnad mot era -24.
    Tack för att du tittade in.
    Monkan

    SvaraRadera
  17. Hej Nina, Man kan gå på ljusterapi som Cici nämner, men det kostar väl "skjortan", jag hade inte tackat nej till det.
    Jag drabbas varje år av denna depression och mår pyton, med sömnsvårigtheter och annat "helvete". Åh vad jag längtar till våren.
    Det värsta är att jag tappar lust att hitta på saker.
    Men det kommer bättre tider,
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  18. Hej Cici, även om snön nu försvinner så ska man inte glömma att vår vintermånad är i februari. Men jag vill inte ha mer snö nu.
    Tulpaner är fint nu, de lyser upp tillvaron, det tyckte nog alla de som köpte dem på torget.
    Tack för titten
    Monkan

    SvaraRadera
  19. Tack så hemskt mycket Vivan, det värmde.
    Ja, vantarna är urläckra, det var ju sådana som mormor och mamma stickade förr. Sedan blev det helt "ute" med hemstickat. Nu är det poppis igen, det gläder mig.
    I dag slapp vi dimma, så det kändes lite skönare på dagens promenad.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  20. Hej Venus, den Marimekko butiken är ganska ny, vi hade en mindre innan. Just nu är det väldigt poppis med de typiska M-mönstren. Kul tycker jag.
    Du får själv ha en trevlig söndag.
    Kram Monkan

    SvaraRadera