tisdag 1 februari 2011

Muffins x 3

Hela dagen gick, utan att jag fick gjort något vettigt. Ute var det supertråkigt väder, inget att gå ut i självmant.
Men framåt kvällen plockade jag fram vad som fanns i gömmorna, blåbär, hallon och stora fina russin. Lite muffins kunde jag väl slänga ihop, det fattades kaka till kaffet.

Vispa 2 ägg med 2 dl socker,
smält 50g smör slå i 1½ dl mjölk
Blanda 3 dl mjöl och 1½ tsk bakpulver, blanda ihop allt och fyll ca 20 muffinsformar med smeten.


Lägg i lite blåbär,

Grädda i 225 grader i 10 minuter. Superenkla att göra.


Sedan gjorde jag en sats med hallon. Var inte så säker på handen, därav dropparna på plåten.


Färdiga och goda.

I den sista omgången blandade jag i rivet apelsinskal och stora gula russin som jag hade haft i blöt en stund innan.
De blev också goda och lite annorlunda. Så blir det när man "tager vad man haver"

Nu är det bara att stoppa dem i frysen, jo men visst, några skulle vi smaka av till kaffet förstås.

Det var det hela för idag. Ser fram mot morgondagen, då är det dags för körövning, och träffa körvännerna.
God kväll

16 kommentarer:

  1. "Hela dagen gick, utan att jag fick gjort något vettigt", skriver du. Tokfia! Att baka tre omgångar muffins är väl verkligen att göra något vettigt?

    Jag fick däremot dagen att gå utan att få något ur händerna ;o) Det enda matnyttiga (nåja ...) jag åstadkom, var att jag hittade ett för mig oprövat sätt att sticka rutor till t.ex. en filt när jag surfade runt på hantverkssajter och -bloggar. Måste provas. Kommer i bloggen!

    Ny dag, nya tag. Ha det fint :o)

    SvaraRadera
  2. Monkan

    Jag håller med Stjärnkraft.....muffins är visst vettiga saker, så Emma och jag kommer och smakar dom i dag...hahaha

    SvaraRadera
  3. Mmmmm. delicious !!!!
    Thanks Monkan !! Very nice sweets !!!
    Greetings

    SvaraRadera
  4. Blåbär och annat snadder som sagt var....
    Vilka muffins!
    De med blåbär och hallen får du gärna sända över..
    Men de med russin avstår jag.
    Inga problem med att äta russin ur burken, men i bröd??? Nej det går inte. Vet inte varför...

    Nu fick jag lust att baka muffins idag bara för det hihi.
    Ha det gott min vän och jag hoppas du får en bättre dag i dag med lite sol :))
    Synnöve.

    SvaraRadera
  5. Hej Nina, vettigt är väl inte muffins när man ska gå ner i vikt, men de flesta går nog ner i någon annans mage.
    Tiden bara rinner iväg när man surfar runt, jag har också hållt på med det, tänkte hitta lite nya intressanta bloggare. Nej, jag skall inte kassera någon av mina föjare.
    Jag letar efter någon som har någorlunda samma intresse som jag själv, svårt.

    Hoppas dagen blir bra
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej grabben, det är bara att följa kaffelukten, det är du bra på, ha, ha
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Tack Magda, synd du bor så långt bort, annars kunde du komma på fika.
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej Synnöve och tack.
    När jag var yngre gillade jag inte russin i vare sig kakor eller bröd, men nu funkar det bra.
    Ha en bra dag
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Vilken fin ny bild av dig! Roligt att se hur du ser ut!
    3 satser muffins, det var väl nog arbete för en dag, säger jag, som är pensionär!
    Jag skulle också välja hallon- och blåbärsmuffins; har också svårt för russin i bröd...
    Men alla ser såå goda ut!
    Nu ska jag i alla fall baka "Skaparglädjes" grötbullar (eller havrefrallor)1
    Grått och trist ute idag också! Men det töar!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  10. Tack Monica, tog lite tid innan jag fick till en ny bild, jag hatar att bli plåtad. Jag tagit fotot på mig, själv.
    Det är nog ganska vanligt det där med russin. Jag klarar inte marsipan och mandelmassa, det gillar alla andra, tur smaken är olika.
    Lägger du ut receptet på dina grötbullar, de låter spännande.
    Ha det gott i det supertrista vädret
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Guuuuuuuud, vad du är sööööööööt!!! Och säger som Monica: så HIMLA kul att äntligen få se hur "Monkan" ser ut! :oD

    Idag blir det inte mycket surf för mig. Jag fick just hem lilla A, i ett bedrövligt skick. Så nu kör jag sjukstuga här i "Rucklet".

    SvaraRadera
  12. Hei Monkan,
    Jeg blir sulten når jeg titter innom bloggen din, og kakene ser veldig gode ut.
    Fint bilde av deg også:)
    Har ikke blitt så mye blogging denne uken på meg, men kommer sterkere tilbake.
    Takk for hyggelig kommentar fra deg. Setter jeg stor pris på.
    Begynner å bli sent her nå, så da er det dags for å ta kvelden her.
    Klem fra Berit.

    SvaraRadera
  13. Åh vad jag blir stolt, ja det var på tiden att lägga ut ett aktuellt foto.
    Det blev inget bloggande för mig heller idag.
    Hoppas lilla A bättrar på sin hälsa med en öm moders hjälp :)
    God natt
    Monkan

    SvaraRadera
  14. Hej Berit,tack så mycket.
    Ibland hinner man inte med bloggen, det finns ju andra viktiga saker i livet som måste gå före.
    Vi ses när du återkommer
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Mmmmmmmmmm, de så veldig gode ut ;.)

    Kanskje jeg prøver oppskriften din en dag...

    SvaraRadera
  16. Tack, ja de är goda och enkla att göra.
    Monkan

    SvaraRadera