söndag 16 januari 2011

Det finns hopp.........snödropparna vill opp

I förmiddags när jag skulle ut på dagens promenad gick jag först ut i trädgården och kollade.
Där under en av de i förrgår översnöade buskarna visade sig de första blivande snödropparna.
Nu är det ju inte säkert att det får bli snöfritt ännu, men det finns hopp om en vår :).

Idag gick jag ut till Malmö Ridklubb som ligger en bit hemifrån. Barnbarnet har gått och ridit här några år, men slutade i tonåren. Hästarna som gick ute såg ut att ha det väldigt halt i hagen, det låg en isskorpa över det hela.

"Varför får inte jag komma ut", han har nog det skönare inne i sin box.


Jag beundrar alla flickor stora som små som pysslar och rider i vått och torrt.
I dag var det så sörjigt överallt därute.

Ponny stallet, där var det full aktivitet.

Trots att det var 5 plusgrader kändes det rått i snålblåsten. Jag vände hemmåt, passerar ett av de äldsta husen i Hyllie.

När jag kom hem fick jag ett stort paket som tack för hjälpen för jag hjälpt svärmor med hennes lägenhetstömning och städning i den.
Wov en ny stor fin skärm till datorn.

Gissa om jag blev glad?
Det var det hela för idag, nu ska jag återvända till min bok.
God kväll

20 kommentarer:

  1. Ridhusmiljön är jag bekant med, både från mina egna ridlektioner som vuxen och dotterns. Nu är det länge sen, det var enklare att hundar som hobby.

    Snödroppar minsann! Bäst att inget säga, det blir så tjatigt.

    Det var ingen dålig present du fick men det var du säkert värd.

    SvaraRadera
  2. Hei Monkan,
    Takk for hyggelig kommentar i bloggen min.
    Så glad jeg ble av å se ditt første bilde.Det spirer og gror, så herlig:)
    Er nok en stund til vi kan se det her, men det går rette veien, mot vår.
    Mildvær her oppe hos oss, og det ventes regn. Syns det er greit, da det er endel snø her.
    Ønsker deg en riktig fin uke:)

    Klem fra Berit.

    SvaraRadera
  3. Åh, så härligt att se dina spirande snödroppar! Måste gå ut och kolla på våra i morgon...
    Ja, vi har ju tre tjejer och alla har ridit, och nu rider de två flickbarnbarnen, så ridskolemiljön är jag bekant med..
    Och isigt är det här med - tyvärr!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Gomorron! Ja du, jag säger som Cici, att jag inte säger någonting om snödropparna. Tar bara ett stadigare tag runt bettskenan och ler lite bistert över det orättvisa i att ni i Skåne säsongsmässigt ligger så långt före.

    Fast det blir isgator även hos oss här idag. Det tjocka lager blötsnö som kom under veckoslutet regnar bort just nu, och sen fryser det till på det under natten. Mums, vad mycket jobb de kommer att få på akutmottagningen de närmaste dagarna :o/

    Nu börjar jag verkligen längta efter våren. Jag är så nyfiken på om det ska bli något av alla nya lökväxter jag grävde ner i höstas!

    Ha en bra vecka! :o)

    SvaraRadera
  5. Vilken fin dator! Och vad härligt att se snödropparna. Visst finns det hopp om att det kommer en vår i år också!

    Jag är så nyfiken på din buske som du köpte, hette den kejsar-eller kungs- någonting. Den som börjar blomma tidigt, tidigt. Du måste visa bilder när den börjar blomma.

    SvaraRadera
  6. Hallå i det fina vädret.
    Hoppas snödropparna klarar sig.
    Här är det oxå plussgrader. Men snön ligger djup så det dröjer nog ännu ett tag innan det kommer opp nått grönt och knoppigt här.

    Härligt att få följa med till stallet. Som hästtjej så gillar jag ju sånt. Gammal hästtjej då....

    Sol som sagt idag. 3 plus och snorhalt ute....

    Kramen Synnöve.

    SvaraRadera
  7. Tänk, har inte ens ridit ngn ponny, är lite försiktig med hästar och så. De är så stora!

    SvaraRadera
  8. Trots regn och plusgrader i över ett dygn nu så är vi nog inte i närheten av snödroppar (avis så det ryker ur öronen), jag tror att vi har det mer som hästarna där i hagen...*suck* Ha en bra dag, med dina snödroppar ;-))

    SvaraRadera
  9. Go-middag Cici, det är många som ridit, härnere svämmar landsbygden över av stadsbor som flyttat ut till små eller stora hästgårdar. Bönder är det mer ont om, förutom storbönderna med stora arealer att odla på.
    Än är det långt till vår, det kommer säkert ny snö och täcker de små lökarna igen. Idag har vi 5-6 plus ute, underbart.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  10. Tack Berit, jag trodde ni hade mycket kallare däruppe. Regnet hjälper bra till att få bort snön, men det blir mycket problem med översvämda vägar. Här nere har de fått stänga många sådana för trafik idag.
    Ha en skön dag
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Hej Monica, ja gå ut och se ifall du har någon lök synlig, det är så spännande när de visar sig. Jag trodde knappt mina ögon, men vi är ju tidiga härnere, nu har det inte varit minusgrader på natten på länge.
    Det är roligt att besöka ridhuset ibland, men usch vad sörjigt det var igår. Stackars föräldrar som får hem barnens nersörjade kläder och stövlar. Doften.....usch, :)
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  12. Hej Nina, jag hörde på radion igår att sjukhusen var hårt belastade med olika benbrott på grund av halkan, så andra operationer fick vänta.
    Våra gator är fortfarande snorhala på vissa ställen.
    Tänk när det börjar att blomma, det är tur att det finns något att längta efter, livet hade varit trist annars :), man får se det ifrån den goda sidan och vara lite optimist :)
    Kramar i från Malmö

    SvaraRadera
  13. Tack Petra, jag tror du menar Kejsarolvon, det är inte säkert den blommar första året, men om så ska jag naturligtvis lägga den på bloggen :)
    Det är så kul med allas bloggar på vår och sommar, alla vill visa sina fina blommor och planteringar.
    Man lär sig alltid något nyyt då, av andras erfarenheter.
    Ja, jag blev jätte glad för min nya skärm, den tar mycket mindre plats en den gamla och bilden är ju som en hel bioduk ha, ha.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  14. Hej Synnöve, jasså du är också "gammal" hästtjej, du jag tror att det har tjusat de flesta flickor. Jag gillar också hästar, men endast bakom stängslet, de är otroligt vackra.
    Så härligt med sol, den syns då inte här.
    Ha en bra dag
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Ja, 4U2 jag håller med dig. Jag var nervös många gånger när barnbarnet var nere i stallet, rädd att hon skulle råka illa ut. Men det hände inget, som tur var.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  16. Hej Venus, ja och i stallet var det verkligen inget kul att trampa runt i.
    Snödropparna kommer nog snart till dig, de är envetna blommor.
    Man kan förundras av naturen, så viljestark som den är.
    Monkan

    SvaraRadera
  17. Hi Monkan,
    The spring come soon..
    Thank you for the very nice journey that gave us!
    Very nice computer screen!

    SvaraRadera
  18. Hej och tack Magda, ja vi hoppas att det inte dröjer länge innan våren är här.
    Jag saknar solen, vi har fortfarande mulet och dimmigt väder.
    Hälsningar
    Monkan

    SvaraRadera
  19. Så det finns hopp om varmare tider. Såå skönt att se. Kommer det nere hos dig så är det snart på väg hit också, men förstås, det är bara januari än...
    Ha det så gott och hoppas solen återkommer snart för att värma upp våra sinnen och frusna själar

    SvaraRadera
  20. Hej Tant Björn,Ja som tur är efter denna långa vinter som inte är slut än på länge.
    Solen längtar vi verkligen på
    God kväll Monkan

    SvaraRadera