lördag 1 januari 2011

Kontraster

Dukat för fyra, sonen med sambo kom till oss och firade med god mat. Lugnt och skönt hade vi. I husen runt omkring festades det för fullt, men jag var evigt tacksam att slippa ha jättestor nyårsfest. Klockan blev ändå 2.30 innan jag äntrade sängen.
I dag nyårsdag satt jag bänkad 12.15 för att njuta nyårskonserten från Wien. Den har jag endast missat en enda gång på alla dessa år den sänts i TV.
Ute sken solen och det var 3 plusgrader. Snön smälte på ytan och det blev snorhalt, ingen promenad idag, jag vill helst inte bryta benen.

Kontraster, halmbocken mitt bland pelargonerna som tvunget vill blomma nu.

Den är lite speciell, blommorna blir olika, en del stänglar endast röda, några stänglar rosa och så en del spräckliga, på en och samma planta.
När jag ser dem är det inte utan än att man längtar till våren.

Detta är också kontraster, tulpaner mitt bland jul dekorationerna.
C kom hem med en bukett för några dagar sedan, det är något visst med de första "tullisarna" efter jul.

De är lika fina i knopp,


som i utblommad form.
De ger också en föraning om kommande vår. Men det dröjer säkert 3-4 månader innan dess, långa månader.


Himmelen var vackert blå idag.

Men solen orkar fortfarande inte vara uppe så länge, man får glädjas åt det lilla.
Så är den första dagen på det nya året snart tillända. Det har varit en lugn och skön dag.
Jag önskar alla en god fortsättning.

14 kommentarer:

  1. Du ser ut att ha haft en fantastisk första dag på året! Själv så har jag varit drullig så det förslår. Först tappade jag ner vår telefon i toastolen. Tack o lov så hade jag spolat. Den fick ligga på hyllan över vår öppna spis och torka. Sen har jag tappat saker och vält omkull saker hela dagen. Kanske man ska hoppa i bingen och nanna bort resten av dagen?! För säkerhets skull?
    Ha det gott o ett Gott Nytt År!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Camilla, en olycka kommer sällan ensam.
    Blev det för mycket Champagne? :)
    Det är inte så dumt att ta några timmar i slafen efter en sen kväll.
    God fortsättning
    Monkan

    SvaraRadera
  3. Hei Monkan,
    Godt nytt år !
    Så var vi i gang med det nye året, og etter all god julemat, ble det taco hos oss i dag.
    Ser du hadde dekket et utrolig vakkert bord, og fine bilder ellers også.
    Ha en fin kveld:)
    Berit.

    SvaraRadera
  4. Tack Berit,ja nu får det vara slut på ätandet av julmat. Skall bli skönt att komma in i vanliga vanor igen.
    Gott nytt till dig med
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Gott Nytt År till dig och gubben och God Fortsättning!

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Vilket vackert dukat nyårsbord!
    Och vilka speciella blommor :)
    Vi åt "ute" på nyårsaton! Efter trerätterssupen´ besökte vi en teater i Vasa! (ca 7 mil härifrån)
    Såg en pjäs som hette "Allt eller inget"
    Jätterolig!
    Önskar dig Gott Nytt År!
    Lycka till också i mitt lotteri!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  7. Å, ett sånt vackert nyårsbord... *suckar hänfört* Ni hade säkert en riktigt mysig kväll på fyra man hand. Less is more, heter det ju ;o) Och nog är du att beundra, som orkade hålla dig uppe till 02:30! Själv damp jag i säng före tolvslaget, men fick förstås inte njuta av min ljudbok ifred, eftersom det pep in ett antal gott nytt år-sms både vid det finska och det svenska tolvslaget.

    Ack ja, nog börjar man längta efter våren allaredan. Speciellt när man ser dina tulpaner. Är det förresten den där sortens pelargon jag fick förut? Peppar, peppar lever alla skott ännu, och jag kämpar för att de ska hålla ut till våren!

    Idag har det varit snöskottning på tapeten. Sedan igår kväll hade det kommit 15-20 cm relativt blöt snö. 1½ timme tog det och jag är helt slut i armarna. Tanten börjar bli gammal :o/

    Ses och hörs!

    SvaraRadera
  8. Ja, här var det också en lugn nyårsafton !
    Och idag bänkade vi oss som vanligt framför TV:n kl 12.15 för att lyssna på nyårskonserten med kaffe och julkakor! Det är ett absolut måste!
    Underbart, speciellt med baletten!
    Tulpaner köper jag aldrig förrän julsakerna har åkt ut - det är ett tecken på att nu går det mot vår!
    En god fortsättning på det nya året önskar jag dig!
    Nyårskram, Monica

    SvaraRadera
  9. Hej Vivan och en god fortsättning.
    Nyårsrevy gick jag på när jag var yngre, det var kul.
    Nu blir det oftast nyår hemma, vi tycker det är så stökigt i stan numera.
    Jag hoppas jag har turen med mig på ditt lotteri.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  10. Tack Nina, jag tycker det är kul med dukningar, speciellt vid särskilda tillställningar. Kvällen blev lyckad precis som maten, vad kan man mer begära.
    Den pelargonen på bild köpte jag våren 2010, så där är inte taget några sticklingar ännu. Men det dimper ner i din låda när jag har lyckats att ta fram.
    Igår tö, idag 3 minus, skall försöka ta en sväng idag i solskenet.
    Glad att jag slipper skotta, det sköter C så bra :)
    Ha en fortsatt bra dag
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Hej Monica, ja baletten är så fin, inte minst alla slott de dansar runt i. Oj, vilka underbara kreationer de dansade runt i, man kan inte annat än njuta. Varför får vi aldrig se en ordentlig balett här i stan? Jag gillar klassisk balett, men då måste man över sundet för att njuta.
    Kram och en god fortsättning
    Monkan

    SvaraRadera
  12. Vilken underbar dukning, så vackert!! Jag har alltid röda tulpaner på julbordet, det är jul för mig :-) God fortsättning på det nya året!

    SvaraRadera
  13. Tack, det värmer. Vi har så olika saker för oss, det är väl tur att alla inte är lika.
    God fortsättning önskar jag dig med.
    Monkan

    SvaraRadera