tisdag 18 januari 2011

Öde småbåtshamn

I dag gick jag raka vägen ner till småbåtshamnen i Limhamn. Det var bara jag och två gubbar som höll till i sina båtar som var där nere.

Ingen vind, skönt promenadväder med 5 plus. Det var bara solen som fattades.

Fortfarande ganska mycket is, och mer blir det kanske då det ska bli kallare igen.



Vattenpölar fanns det gått om efter all snösmältning.


Här har det funnits öppet vatten hela vintern för sjöfåglarna. När jag närmade mig började svanarna komma emot mig för dom trodde jag hade mat med mig.




Nu var det dags att gå hem och laga middag.

Husmanskost, hemlagade bruna bönor. Det är gott ibland.

Ordentligt mätt blir man av det här.
Nu ska jag läsa lite papper och tidskrifter, så jag önskar god kväll till er alla.

16 kommentarer:

  1. Μonkan, hej
    Vilken vacker rida källor idag med dina fantastiska bilder!
    Och mycket god mat! bönor och jag gjorde idag!
    Kisses
    Magda

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder från småbåtshamnen! Men - ligger båtarna kvar i vattnet hela vintern? När vi var i Skanör härom dagen var det bara en enda båt kvar i vattnet, alla de andra var uppdragna.
    Hemlagade bruna bönor - mmmm! Det brukar jag också göra, det är ju SÅ gott!
    Ha det bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  3. Tack Magda, Jag vet att ni äter mycket bönor, men tillagade helt annorlunda än våra.
    Blir så glad att du gillar mina bilder
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  4. Hej Monica, visst är det konstigt att så många båtar inte är upptagna, det brukar inte ligga kvar så många faktiskt. Dom har väl inte trott att det skulle bli en sådan isvinter.
    När jag var liten älskade jag bruna bönor, nu är jag mer måttligt förtjust. Men vi har det inte så ofta. Mina killar (inkl. C älskar dem) så jag gör det mest för deras skull mest.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Heisann. Så flott å være med deg på tur!!! Veldig fine og varierte bilder. Det er nok litt tidlig for båtsesongen enda, men bildene blir flotte og spesielle.

    Likte også veldig godt refleksjonene i sølepytten.

    Godt tatt !

    PS
    Takk for snill kommentar på min blogg, veldig trivelig ;)

    SvaraRadera
  6. Hej igen och tack för din, som alltid, trevliga kommentar! Jo visst, fotandet har blivit något helt annat sedan man började blogga...
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  7. Jag säger som Monica: märkligt att så många båtar ligger kvar, fastfrusna i isen. Av mina båtägande vänner har jag lärt mig att det inte är att rekommendera om man vill ha en hel båt när vintern är över.

    Vilka fina bilder på svanarna du fick. Era skånska svanar måste vara av en mer social sort än våra åländska; här väser och fräser de bara och kommer definitivt inte nära även om man skulle stå beredd med en hel limpa att ge dem.

    Det ser gott ut med dina bruna bönor, och det är läänge sedan jag gjorde sådana. Mycket bönor blir det nog här i "Rucklet", men oftast av andra sorter.

    Ha en fin dag och hoppas det inte mullrar alltför mycket i era magar ;o)

    SvaraRadera
  8. Tack Gateglimt, det var kul du tittade in.
    Jag tycker det är roligt med spegelbilder när jag hittar några som den på bilden.
    Det dröjer ytterligare några månader innan båtfolket kan sjösätta.
    Ha en bra dag
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Ja Monica, kameran har blivit en slags kompis, min lilla finns alltid i fickan. Man vet aldrig vad som dyker upp framför linsen.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  10. Hej Nina, de där svanarna var nog väldigt hungriga, de brukar inte vara så vänliga i vanliga fall. Speciellt inte längre fram när de har bo och ungar. Då får man inte komma nära.
    Vi har mycket vanlig husmanskost, bönor tillhör dem. Mat som är så enkelt att laga, då kan jag inte förstå att det inte är fler som gör det, utan köper färdiga på "plaströr".
    Tidsbrist kanske.
    Bönor i sallader äter jag mycket, kidney, barlotti och vita bönor tex.
    Bullrande mage får man på köpet ha, ha.
    Ha de gott
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Du hade de fina motiven, jag har solen (idag, trodde inte mina ögon!).

    SvaraRadera
  12. Hej 4U2 det var väl en rättvis fördelning.
    Kram
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Det blev en fin promenad. Öppet vatten denna årstid är så främmande för mig efter alla år här uppe, men roligt att se.

    SvaraRadera
  14. Godmorgon.
    Så härliga bilder från en vinterhamn hos dig.
    Isen som skaver mot båten kan vara skarp. Hoppas den inte blir skadad.
    Fåglarna har det nog tufft i kylan så det är klart att de ville ha mat av dig hihi..

    Husmanskost är gott. Nu blev jag sugen på bruna bönor alltså... Med stekt falukorv och bacon...

    Här är det idag 15 minus. Man sitter och huttrar lite under en filt, för det var bara 15 grader inne när jag kom ner i köket hihi.
    Men värmen är på väg upp så det blir nog brukbart till slut.

    Ha det gott.
    Kram Synnöve.

    SvaraRadera
  15. Tack Cici, det är sällan vi har is härnere, så jag tycker det ät lite kul, bara det inte varar för länge.
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  16. Tack Synnöve, fåglarna är vana att folk kommer med något gott, dom tyckte nog jag var en snål typ för jag hade inget ned mig.
    15 minus hu... och 15 inne det klarar inte jag, det tar ju en stund innan graderna stiger då går det åt många filtar :)
    Kram Monkan

    SvaraRadera