torsdag 20 januari 2011

Äntligen en gnutta sol

I dag var jag uppe med tuppen, min körverksamhet har startat med nya tag inför våren.
Sedan gick jag till en av min favoritbutiker Laura Ashley.

Vi har tre lampfötter som behöver nya skärmar, men jag tro jag har hittat de som jag vill ha härinne.

Jag tittade på deras tyger, ja de var så fina de flesta. Får se om lusten trillar på, i såfall blir det lite nya gardiner.

Efter lunchen tog jag på mig mina sköna skor för att ta en promenad ner till "Ribban", vår fantastiska strand.

Först måste man gå över det stora Limhamnsfältet innan man kommer ner till vattnet.
Fältet var grönt, jättehärligt. Solen lyste men den värmde ej, det var minus 1 grad, men ingen blåst.



Det var så skönt, men hemma väntade C, så jag kunde inte gå riktigt hela vägen.


Lite senare på eftermiddagen roade jag mig med att lyssna på fågelläten efter hand som de olika fåglarna dök upp vid fågelbordet.
Jag fick en sådan fin bok av äldste sonen med familj i julas. Den innehöll fina bilder och bra beskrivningar om våra vanligaste fåglar.
Varje fågels läte är inspelat så förhoppningsvis kanske jag kan lära mig att känna igen många fler än talgoxe och blåmes :)
Just idag hade vi besök av sidensvansar. De kommer i flock och äter av de frukter och bär som finns sedan försvinner de igen. Oftas blir det bara en till två gånger per år som vi gästas av dem.
Det är roligt när de kommer.
Så var denna dag också tillända, man hinner inte så mycket, dagarna är ännu korta.


God kväll

21 kommentarer:

  1. Ja, den boken är bra. Min gubbe som är fågelskådare har den och jag brukar titta i den. Man lär sig faktsikt lite.
    Hulda

    SvaraRadera
  2. För några år sen köpte jag en CD-skiva med inspelade fågelsånger och en liten bok som hörde till. Om jag inte minns fel så var det ABBA-killarna som stod bakom den skivan.

    Laura Ashley har jag naturligtvis hört talas om och sett bilder på men jag visste inte att det fanns butiker också.

    SvaraRadera
  3. Visst var det härligt med en solskensdag?
    Om nu bara dessa smutsiga, fula snöhögar kunde försvinna! Och fågelsången har ju börjar så smått!
    Ingen mer snö, önskar jag!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  4. Ja 4U2 den är verkligen tjusig, och rolig.
    Tack för kommentaren
    Monkan

    SvaraRadera
  5. Ja Hulda,det var precis vad jag hoppades på, att lära sig lite mer om fåglarna. Jag är road av dem, brukar sitta och studera dem i min kikare när det kivas vid maten därute.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej Cici, Åh Lauras butik har ljuvliga saker, allt passar ju inte hemma hos mig, men L Ashleys tyger är underbara.
    Vi har haft den här butiken i ganska många år, den har legat inne i city förut men flyttat ut mot mina breddgrader för 1-2 sedan.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Hej Monica, jag blev så glad idag när vi slapp det grå och trista som vi haft så länge nu.
    Våra skator har så smått börjat samla sig till (skatriksdagen), och de kommer med nytt bomaterial till våra höga tallar.
    Kram
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej

    Fina bilder, även jag börjar längta till våren. Men i morgon fredag bär det av till nordligare breddgrader, till eventuell kyla igen......till A:s föräldrar. Ha det.

    SvaraRadera
  9. Laura Ashley ... eller Tricia Guild? Jag vet inte riktigt vem av dem jag är. Ibland den milda, romantiska Lauratypen och däremellan den färgsprakande, kaxiga Tricia :o) Därför ser det ut som det gör i "Rucklet". Köket är definitivt Triciainspirerat, medan vardagsrummet snarare går på Lauralinjen. Sovrummet? Tja, det är väl någonstans mittemellan.

    Såna där moderna böcker är faktiskt lite kul! Lilla A och jag fick SVT:s bok "På spåret" i julklapp. Det är som en moderniserad variant av sällskapsspelet Trivial Pursuit, med en liten manick där du väljer en fråga, trycker in ditt svarsalternativ och får veta om du svarade rätt eller fel. Lilla A kommer att bli vaansinnigt allmänbildad på kuppen, men i mitt teflonminne fastnar nästan inget mera :o/

    Fin fredag, flicka lilla!

    SvaraRadera
  10. Tack så mycket för Monkαν skön promenad i havet!!
    Ha en trevlig helg!
    Kram
    Magda

    SvaraRadera
  11. God middag Nina. Jag är nog lite som du, har blandade stilar, plockar ifrån alla tidsepoker och blandar hej vilt efter sinnelag.
    Jag har sett så många inredningar i ljusa toner och minimalistiska, de är jättefina men man kan inte slänga ut hela sitt bohag varje gång något kommer på modet.
    När vi satte bo (för hundra år sedan) var det otänkbart att ha vita väggar, fönster utan gardiner osv.
    Jag har sett i bokhandeln att det finns många kuliga böcker som är lärorika och pedagogiska.
    Det händer en hel del på den fronten.
    Nu är det fredag igen, man hinner inte blinka innan veckan är slut. Har inget särskilt uppbokat idag, blir väl en tur och fortsatt bokläsning.
    Ha det bra och en skön helg

    Monkan

    SvaraRadera
  12. Tack Nordis, kul att du tittade in.
    Ha en skön helg
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Hej Magda, trevligt med en kommentar ifrån dig
    Jag önskar en skön helg
    Monkan

    SvaraRadera
  14. Hei Monkan,
    Så fine bilder du har lagt ut her. Det ser nesten vårlig ut hos dere, men forstår at det gjelder ikke temperaturen.
    Laura Ashley butikken ser spennende ut, og absolutt i min smak:)
    Hos meg er det vårlig vær, med 3-4 plussgrader og regn.
    Snøen kar krympet og det er glatt på veiene, så nå har jeg god bruk for mine brodder på glattisen.
    Blir en rolig helg her, både maken og jeg har feber og forkjølelse, men ingen hard influensa. Så vi skal kose oss inne i helga.
    Riktig god helg til deg og C.
    Varm klem fra Berit.

    SvaraRadera
  15. Tack Berit, så trist att ni är sjuka, men det är det många som är nu.
    jag har klarat mig, än så länge.
    Ja, som du ser är all vår snö borta nu, skönt.
    Ja den butiken äe fin, mysiga textilier i vackra färger och mycket annat fint.
    Krya nu på dig så du kan ut och fotografera, Många kramar Monkan

    SvaraRadera
  16. Jag älskar Laura Ashleys tyger. Har haft dem ett par gånger för längesedan både som gardiner och så sydde jag lampskärmar.
    Jag blev intresserad av din fågelbok. När jag är i min Polar på landet i början på juni är det fågelsång hela dagarna. Det börja redan klockan 4 på morgonen. Några läten känner jag igen. Det är både skog och ängsmark och långt till bebyggelse så fåglar finns det gott om.
    Tyvärr är det inte som i Skåne att snön är borta här. Plus- och minusgrader var och varannan dag. Det är knaggligt och halt att promenera.
    Nu har jag inte varit ute sedan i onsdags men när jag tittar ut ser det bedrövligt ut. I Mälardalen brukar vi inte ha så mycket snö.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  17. Vi hade också de där Sidensvansarna på besök för några veckor sen. En hel flock kom det och vips så var de borta igen. De är otroligt vackra fåglar.
    Laura Ashley...den butiken måste vara livsfarlig att gå in i?! Jag hade inte vågar, antagligen hade jag haft halva butiken med mig ut. :D
    Ha det gott

    SvaraRadera
  18. Hej Viola, fågelboken är jättekul, bilderna är superfina. Du får skaffa en sådan då att du kan lära känna igen lätena.
    Peppar peppar, så har det inte kommit någon ny snö, tempen är +-noll.
    Tack för din kommentar
    Monkan

    SvaraRadera
  19. Hej Camilla, jag skulle vilja ha en massa saker ifrån Lauras, men det får handlas i omgångar, prislapparna har många siffror.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera