söndag 2 januari 2011

Promenadbilder från strandvägen i Limhamn

Nere i fiskehamnen är det ganska öde just nu.

En liten båt som precis lagt till, brrrr nu är det kallt på sjön. I bakgrunden ser vi bostadsområdet på Ön.



Alla fiskare har en egen "hodda".


På sommaren är det full aktivitet här.

De flesta är fina, men det finns även de som skulle behöva lite uppfräschning.





Nu går jag Strandvägen mot Sibbarp,

det finns inte två hus som är likadana här.

Utsikten är fin, rakt utöver småbåtshamnen eller Öresund

Bron är svår att undvika att få med på bild.

Massor med svanar hade samlats under träbron, där fanns det lite öppet vatten och snälla människor matade dem.

Det här huset har jag alltid gillat, det är byggt av stora gråstenar.
Det enda av sitt slag i Malmö. Lite spöklikt, jag skulle inte våga bo där.

Spökhusets utsikt.

Alldeles nere vid vattnet ligger det fler gamla "hoddor". På sommaren sitter det äldre Limhamnsbor samlade här och språkar och har trevligt.

Det blev en ganska lång tur idag, vädret var fint och det blåste för en gångs skull inte.
Härifrån har jag 4 km hem, så det är bäst att börja gå nu.
Ha en skön kväll alla

21 kommentarer:

  1. Det vita huset är underbart :-) Ni har åtminstone sol och vackert, här är det grå-grå och mer snö på kommande! Ha en trevlig kväll!

    SvaraRadera
  2. Hej

    Huddan på bilden, som är grön, efter den bilden med röda huddan "Anno 1908, Otto Vågbrytare" är med på brorsans oljemålning som jag har..den med ekan.....kul ju. Tack för senast.

    SvaraRadera
  3. Det har varit underbart väder här idag! Men du var väl inte ute på isen va? Såg att det var massor med människor ute vid ribersborg, läskigt!

    SvaraRadera
  4. Härliga bilder över vårt vackra Malmö/Limhamn!
    Hoddorna är underbara; vi har sådana här i Höllviken också. Fiskebåten på bild 2 är så söt! Och så vackra hus!
    Men var det inte förfärligt halt när du var ute och gick idag? Själv har jag inte vågat mig ut på två dagar...
    Ha en fin vecka, kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Tack Venus, jag tycker också om det vita huset. Riktigt romatisk stil.
    Ja, vi har haft ett underbart väder idag, många var ute och promenerade trots det hala underlaget.
    God Natt

    SvaraRadera
  6. Hej grabben, det tänkte jag inte på att Ns motiv var hämtat där.
    Ska kolla nästa gång.
    Ha det bra
    Mamma

    SvaraRadera
  7. Hej och tack Petra, nej så dumdristig är jag inte att jag skulle ge mig ut på isen.
    Även om vi haft köldgrader länge kan man inte vara säker. Det är ju saltvatten och på vissa ställen är strömmarna starka.
    God fortsättning
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Hej och tack Monica. Man fick verkligen passa sig för att inte falla omkull.
    På många ställen gick jag på körbanorna, där var det ganska lätt att ta sig fram.
    God natt
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Det var en riktig långpromenad du gick. Och som vanligt underbara foton. Det är roligt med vinterfoton. Det blir så annorlunda än på sommaren. Samma bild på sommaren säger något helt annat. För visst säger bilder hos mycket, ibland är det vår egen fantasi som skenar iväg.
    Ha en fin fortsättning på nya året.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  10. Tack Viola, ljuset är så annorlunda på vintermotiven.
    Hoppas du är bättre, inget kul med influensa.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Hei Monkan,
    Så flotte bilder du har tatt her. Likte det gamle stenhuset. Ser spennende ut, og litt skummelt også.
    Ser ut til å bli en snøvinter, både hos deg og meg, men i dag har det vært fint her med 5 minusgrader og litt sol.
    Har begynt å rydde etter julen, så nå er det hverdag her igjen. Godt det også.
    Ha ei fin uke:)
    Berit.

    SvaraRadera
  12. Tack Berit, jag har också kommit in i vanliga "gängor", skönt att det är vanliga dagar igen'
    Men julpyntet får vara kvar några dagar till här hos mig.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  13. Du har så mange flotte bilder. Ser dere også har vinter og snø. Ha en fin kveld. Nordis.

    SvaraRadera
  14. Väldigt vintriga bilder, men fina, som vanligt. Och nog är du sannerligen en hurtig flicka! :oD

    Det där "spökhuset" ser förresten ut som något man plockat ur ett avsnitt av "Morden i Midsomer"! Såg du det första av de fyra sista med John Nettles i rollen som kommissarie Barnaby på SVT1 igår? Det gjorde jag. Tyvärr. Riktigt dålig intrig och ett slut som helt och hållet saknade trovärdighet :o/

    Nu skymtar jag f.ö. det berömda ljuset i tunneln! Bara epilogen kvar, sen är bokeländet färdigt. Puh ... *torkar svetten ur pannan* Det lär nog dröja innan jag sätter igång med uppföljaren, "60+ och nygift!" *hehe!*

    SvaraRadera
  15. Tack Nordis. Ja vi har verkligen vinter, det brukar inte se ut så här. Oftast är det grått och trist, så jag är glad att jag slipper det
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  16. Hej Nina, hurtig är väl att ta i, men jag gör så gott jag kan. Skulle vilja komma ut mycket mer men det är så svårt att gå när det fryser ena dagen och töar nästa.
    Nej jag såg inte Morden i Midsommer, pysslade med lite annat.
    Måste kännas härligt att ha skrivit färdigt en hel bok. Jag tycker det är jobbigt att skriva de små texterna till mina inlägg:) Tur att vi är bra på olika saker, men du är bra på det mesta.
    Nu ska jag lägga in dagens vedermödor på ett nytt inlägg :), Vi ses
    Monkan

    SvaraRadera
  17. Det syns att solen står högre nere hos er. Dom där små kojorna, hoddar eller vad du kallar dom, används dom som redskapsbodar av fiskarna eller är det badhytter?

    Ha en bra fortsättning på 2011!

    SvaraRadera
  18. Hej Cici, fiskehoddor (limhamnsdialekt) fiskebodarna användes till redskap, men de flesta är utrustade med kök och sittplatser.
    På baksidan hänger de upp sina nät. Många har också rökar som de använder flitigt.
    Vissa av fiskarna säljer fisk ifrån båtarna.
    Limhamn har alltid varit bebott av många fiskare sedan långt, långt tillbaka. Sillen var den främsta fångsten "limhamnsill" och den var vida känd. Fiskegummorna gick genom hela Malmö och sålde den ifrån sina "rullebörar" skottkärror.
    Det finns massor att läsa om detta, härnere ialla fall.
    Ha det gott
    Monkan

    SvaraRadera
  19. Åjo, nog är du allt bra hurtig, Monkan! Jag får riktigt dåligt samvete när jag tänker på hur bedrövligt lite jag varit utomhus och rört på mig sedan jag kom hem från Madeira :o/ Förra vintern tog jag en rejäl promenad så gott som varje dag; sedan slutet på november 2010 har jag kanske kommit mig ut fem-sex gånger. Illa. Riktigt illa!

    Och du, tjejen, nog är du bra på det mesta du också! Jösses, som du bakar, syltar, saftar, handarbetar, smyckesknåpar, syr, trädgårdsjobbar, läser, sjunger och fotograferar - för att bara nämna en del!

    Hurra, vad vi är bra, helt enkelt ;o)

    SvaraRadera
  20. Tack för den Nina.
    Yes vi superbraaaaaaa, hurra :)

    SvaraRadera
  21. Jag menar vi ÄR superbraaaaaaaa, hurra
    Fingrarna var snabbare än tanken, då blir det så tokigt.

    SvaraRadera