tisdag 11 januari 2011

Nu är julen undanstädad

ÅHH, vad skönt, allt julgrejs är nu nerplockat och nerpackat, nu ska det bara lyftas upp på vinden.

Den här filuren kan vila ut, jag är glad att slippa se honom. Nu längtar jag till ljusare tider med allt det fina som vi har framför oss.

I köksfönstret har halmhjärtat byts ut mot ett annat hjärta, ampeln köpte jag nere i Limhamn
precis innan jul.

Nu när alla julblommor nästan är utblommade är det kul att ha en sådan här fin orkideé, jag har ingen aning om vad det är för sort.
Köpte den för en billig peng, jag trodde aldrig att den skulle blomma, men den överraskade mig.

Städivern fortsatte, det blev en genomgång av alla recept som jag rivit ut och lagt på hög. Men nu har de blivit sorterade och inklistrade i min pärm, ( min bästa kokbok).

En annan hög som också gåtts igenom är alla de föreningar som jag är med i, deras medlemstidningar har jag slängt ett öga i, men de måste läsas bättre senare. Mindre kul var det att betala alla medlemsavgifterna.
I kväll när jag lagt mig skall jag börja på den här boken som jag fått av yngste i julklapp. Jag tror att det blir en fin läsupplevelse,

det ser så ut när man läst igenom vad det rör sig om. (Klicka på bilden om du vill läsa)
Nu känns det skönt, jag har fått gjort en hel del idag. Vädret är inte något vidare därute, halt och lite blåsigt. Tyvärr ska det komma lite snö nu igen, hoppas meterologen har fel :)
Önskar alla en skön kväll

8 kommentarer:

  1. Det är så skönt när man får städa undan julen,det känns genast mycket luftigare och ljusare. För mig börjar det nya året då.
    På grund av en jultokig karl är jag tvungen att ha kvar det mesta pyntet till Tjugondedag Knut. Men då är det slutgiltigt slut!
    Boken ser mycket intressant ut. Något att komma ihåg för framtida läsning.

    SvaraRadera
  2. Glashalt är det även här. Höll på att "bryta mig" idag när jag hämtade mer ved till braskaminen, men klarade mig med blotta förskräckelsen. Istället har jag en kindtand som jäklas med mig. Blir nog att beställa tid till tandläkare för att helt brutalt få den utdragen, för någon dyr rotfyllning har jag inte råd med just nu :o/

    Din orkidé är jättevacker! Ingen av mina blommar för tillfället, men en har faktiskt en stängel på kommande :o)

    Boken låter intressant. Du får recensera sedan, så jag vet om den är värd att låna!

    Ha en skön kväll och glöm de betalda medlemsavgifterna ;o)

    SvaraRadera
  3. Vackert hjärta du har i ditt fönster!

    SvaraRadera
  4. Ja, visst är det skönt att städa ut julen! Och du har ju gjort det riktigt ordentligt! Jag har också litet recept, som ligger, får ta tag i det och klistra in nu... Mina receptpärmar är också de "kokböcker" jag använder absolut mest!
    Vilken jättefin ampel du köpt och vilken fantastiskt fin orkidé! Ovanlig och såå vacker!
    Ha det så bra, kram, Monica

    SvaraRadera
  5. Hej och tack Cici, ja nu ser jag bara framåt.
    Tittar ut genom fönstret, just nu snöar det.
    Jag håller med dig, när julen är ute börjar man om på nytt, sätter nya mål osv,
    Boken är jag väldigt nyfiken på själv.
    Lovar att recensera den.
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Hej Nina. Jag går inte ut i onödan, jag hatar sådant här väder. C har varit ute och knackat bort stora isblock från gården och trottoaren.
    Stackare, tandvärk är pyton och ett dyrt kapitel. Men inte ska du dra ut?
    Orkideén är super, jag är annars ingen större älskare av sådana växter (bara när de blommar).
    Jag tror att boken faller mig i smak, lovar att tala om ifall jag gillar den.
    Ha en bra morgondag
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Hej och tack Monica, att klippa recept gör jag ett par gånger per år. Sedan rensar jag friskt när jag testat recepten i fall de inte håller måttet enligt mig.
    Det är såååå skönt att julen är borta.
    Ampeln föll jag pladask för, så det var bara att langa upp slantarna :)
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  8. Tack LisaMatilda för din kommentar, välkommen tillbaks
    Monkan

    SvaraRadera