måndag 3 januari 2011

Vanlig vardag igen......

Idag bara måste jag baka vitt bröd, jag var så trött på alla sorters julbröd nu.
Kollade in vad som fanns hemma i gömmorna. Det fanns durumvete så det fick bli Leilas formbröd. Om ni klickar på bilden så blir den läsbar. Kände mig lite lat, tog foto på receptet.


De här är jättegoda att rosta. Då måste man ju ha lite marmelad också. Inga problem jag hade gott om citrus hemma.

Efter noggran tvätt var det bara att skiva tunt.

Blandat med lite vatten, sedan fick det koka.

Tre burkar blev det av ett kilo frukt och socker: citron, grape och apelsiner. När pommeranserna kommer i butik kokar jag så det räcker hela året. Men det är en lite jobbigare variant.

Nu var jag så bra i farten så det fick bli en deg till. Klicka på bilden.


Jag hade en hel del äpplen hemma, tre gick åt till bullarna, skalet fick vara med. I dl russin åkte också med i degen.
Resten av äpplena åkte ut till våra koltrastar som börja att kalasa med en gång.
Härliga frukostbullar, längtar till morgonbitti när vi ska äta dem.
Idag blev det ingen motionsrunda, jag har sträckt nacken eller legat, konstigt, kan knappt vrida på huvudet, känner mig handikappad. Hoppas det går över i natt för i morgon måste jag ut.
Barnbarnet Julia fyller år på onsdag så det måste fixas något åt henne.
Nu väntar sängen, jag önskar god natt.

20 kommentarer:

  1. Så flitig du har varit och så gott det såg ut! Måste nog baka i morgon...
    Och marmeladen! Påminner om den min mamma brukade göra. Det var annat än den köpta jag har här idag! Får bli ändring på den saken...
    Ha en fin vecka och hoppas att du snabbt blir bättre i din nacke!
    Kram, Monica

    SvaraRadera
  2. Namsi-namsi! Idag ska nog jag ta och baka också, men någon marmelad blir det inte. Den varan är det dålig åtgång på här i "Rucklet".

    Ute ser himlen hotande snöbemängd ut; måtte det inte komma några enorma mängder, för jag är UTLED på att skotta :o/

    Ha en fin dag! Jag ska skriva epilog :o)

    SvaraRadera
  3. Hej

    Mmmmm gott.....nu kommer vi snart och smakar på allt..hehe

    SvaraRadera
  4. Tack Monica, Jag känner mig nöjd med dagen.
    Hemmagjord marmelad är ju så lätt att göra, vi gillar när det är mycket skal i. Oftast är den köpta nästan helt utan skal.
    Ha en bra dag
    Monkan

    SvaraRadera
  5. God morgon Nina, ja det smakade "namsi-namsi", de där bullarna är jättegoda, det behövs ingen marmelad på dem.
    När jag gick upp 8.30 var det alldeles grått, konstigt grått ute, nu är det lite bättre men det har snöat lite.
    Jag önskar lycka till med epilogen. Skall bli kul att läsa din bok.
    Väntar på yngste, vi ska ut och handla tillsammans idag, trevligt.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  6. Jasså du säger det, grabben :)
    Ni är så välkomna.
    Hej då så länge.

    SvaraRadera
  7. Jag skulle kunna ha bilden på dina marmeladburkar som tavla i köket :-) Ser så härligt och soligt ut! Vi hade en vacker solförmörkelse idag! Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  8. Tack Fru Venus, jag hörde på radion lite senare att det var solförmörkelse, men här var det bara grått.
    Tack det samma, en skön dag även för dig
    Monkan

    SvaraRadera
  9. Så gott det ser ut, älskar vitt bröd och bröd med frön! Men makens vörtbröd ... mums.

    SvaraRadera
  10. Tack 4U2, vörtbröd är mumsigt, men nu är jag trött på det för i år :)
    Vitt bröd äter vi sparsamt av, men just nu så längtade jag så efter en sådan macka. Vi gillar bröd med mycket fiber, nötter och fröer i, ja och surdegsbröd naturligtvis..
    En skön kväll önskar
    Monkan

    SvaraRadera
  11. Så underbara läckerheter du har här igen, jag blir riktigt avundsjuk på all din energi och fina recept!

    SvaraRadera
  12. Ja, visst har det varit konstigt mörkt och dimmigt idag. Som om solen inte ville gå upp. Men vid tretiden var det precis som om det ljusnade igen. Undrar om det beror på att det var någon sorts partiell solförmörkelse idag?

    SvaraRadera
  13. Tack Anelias, läckerheter va väl att ta i ha,ha
    Men visst är det gott med hembakat och egen marmelad.
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  14. Ja Petra jag tror det. Imorse 8.30 var det nästan kusligt grått ute, inte en enda fågel syntes eller hördes.
    Vad jag längtar till våren, fast jag gillar vintern. Men det känns lite motigt att gå ut, det är så rått och kallt.
    Ha en fin helg
    Monkan

    SvaraRadera
  15. Hei Monkan,
    Så godt det ser ut med hjemmebakt brød og marmelade. Kjenner ikke mange som lager marmelade selv.
    Her hos meg holder vi på med rydding i skuffer og skap. Huff, så mye merkelige saker man samler på, men nå kaster jeg et og annet underveis. Mye som bare ligger og støver ned.
    Håper dere får litt bedre vær. Her skinner sola på dagene, men det er kaldt og blåser friskt.
    Ha en fin kveld:)
    Berit.

    SvaraRadera
  16. Hej Berit, vet du? Städa och röja i skåpen skall vi göra nästa vecka. Vi har tagit hand om massor med saker efter våra föräldrar och några andra släktingar så nu får vi snart inte plats längre.
    Barnen skall få vara med och se ifall de vill ha några minnen innan vi gör av med en hel del.
    Jag håller med dig, man kan inte spara på allt hur gärna man än vill.
    Solen har inte visat sig här idag.
    I morgon skall det bli töväder, vi har ingen blåst och det är skönt.
    Ha en skön kväll
    Monkan

    SvaraRadera
  17. Hej Monkan och god fortsättning!
    Skönt på ett sätt med vardag igen ...
    Mina målarpenslar har kommit fram för här ligger lite beställningar och väntar!
    Doftskärm borde finnas för dina bakverk ser så smaskiga ut! Du är duktig du som gör så mycket godsaker!
    Hoppas din nacke är bättre!
    Ha en bra dag!
    Kram Vivan

    SvaraRadera
  18. ja tack precis vad jag !!!behöver blir bröd bak och marmelad kok i dag!

    SvaraRadera
  19. Tack Vivan, jag har plockat fram min släktforskning, den har lägat nere en tid, så det ska väldigt roligt att ta tag i nu.
    Jag fick lite böcker i julklapp de har jag också börjat att fördjupa mig i.
    Nacken är nästan bra, skönt
    Du får ha en skön helg
    Monkan

    SvaraRadera
  20. Hej Susanne, baka och dona är skönt när man inte kan komma ut så mycket man vill.
    Den marmeladen som jag gjorde är en av de enklaste, men god.
    ha en skön fortsatt ledighet
    Monkan

    SvaraRadera